Amsterdam in geuren, kleuren én smakenAmsterdam in geuren, kleuren én smaken
Back Back Interview

Amsterdam in geuren, kleuren én smaken

06 september 2018

Zelfs rasechte Mokumers worden verrast tijdens de food tours van Amsterdam Food Tours. Niet alleen de beste en bijzonderste eet- en drinkbestemmingen worden aangedaan, de wandelingen zijn tegelijkertijd een originele en informatieve kijk op kleurrijkste plekjes van onze prachtige hoofdstad.

Van de Westermarkt vol typisch Amsterdams straatrumoer – drukbezette terrasjes, marktkoopmannen, een draaiorgel en het getingel van een fietsbel – loopt onze groep de oorverdovende stilte in van het Karthuizerhofje in het hart van de Jordaan. In ons ene hand een warme stroopwafel, in de andere een camera in de aanslag. Het prachtig bewaard gebleven hofje stamt nog uit 1650 en was eens bedoeld voor Jordanese weduwen. Voor de gemiddelde langsracende fietser is de ingang via het smalle gangetje onzichtbaar, maar gelukkige bezoekers vinden er een stil juweeltje vol groen in de hectiek van dit drukke stukje van de stad. Het is maar een klein onderdeel van de verrassende food tours die Thijs van Royen met zijn Amsterdam Food Tours organiseert. Want zoals de naam al zegt: Amsterdam Food Tours draait niet alleen om de mooiste kanten van Amsterdam, het draait vooral ook om heel lekker eten en drinken.

Niet-toeristische ervaring

‘Eten staat absoluut centraal’, beaamt Thijs, die regelmatig nog als gids meegaat tijdens de tours. ‘En aan de hand van wat de gasten krijgen voorgeschoteld wordt de Nederlandse en de Amsterdamse geschiedenis toegelicht. Bij een haringproeverij leggen we bijvoorbeeld uit waarom de haring voor een belangrijk deel heeft bijgedragen aan de Gouden Eeuw. Tussen de foodstops door leren onze gasten een bijzondere kant van verschillende wijken van de hoofdstad kennen.’ Die tours beperken zich zeker niet tot de culinaire en historische kanten van alleen de Jordaan. ‘In overleg is alles mogelijk’, aldus Thijs. ‘Bij zakelijke tours kijken we altijd naar de achtergrond van het bedrijf. Dit proberen we terug te laten komen in onze verhalen zodat het thema herkenbaar blijft en dichtbij de gasten staat. Zo vertellen we financiële bedrijven zoals banken en investeerders altijd het verhaal van de VOC als eerste multinational met aandelen in de geschiedenis of de tulpenmanie; de eerste 'beurscrash' ter wereld.’

Route op niveau

De belangrijkste pijlers voor Amsterdam Food Tours zijn de kwaliteit van het eten en de gidsen, én ervoor zorgen dat gasten een niet-toeristische ervaring krijgen. Met die kwaliteit in het achterhoofd hoef je dan ook geen kroegentochten, Wallentours of platgetreden routes te verwachten. Thijs: ‘Veruit het merendeel van onze zakelijke gasten zijn buitenlandse bedrijven of Nederlandse bedrijven met buitenlandse klanten of medewerkers. Onze tours zijn de perfecte manier om kennis te maken met het hoge niveau van de Amsterdamse en de Nederlandse (eet)cultuur. Dat betreft niet alleen het niveau qua eten of gidsen, maar zeker ook de buurten die we bezoeken.’

Kunst, cultuur en cuisine

Amsterdam Food Tours boekt maximaal 50 gasten per tour. De groepen waarin dit aantal wordt verdeeld bestaan uit maximaal 12 gasten. Natuurlijk blijft het contact onderling gewaarborgd door onder andere als één groep van de eerste en de laatste foodstop te genieten, dat geldt ook voor een eventuele uitgebreide hoofdmaaltijd aan het einde van een tour. Door die kleine groepen wordt de kwaliteit van elke beleving hoog gehouden. Thijs: ‘We willen optimale interactie tussen de gidsen en de gasten. Die wordt ook mogelijk gemaakt door onze bijzondere selectie van gidsen. Ik werk alleen met professionals die minimaal 20 jaar in Amsterdam wonen en liefhebbers zijn van goed eten en drinken.’ Voor een historisch kijkje in de hoofdstad, bijvoorbeeld in combinatie met een rondleiding in het Rijksmuseum, gaat bijvoorbeeld een kunsthistoricus met de gasten mee. Een heuse Michelin-chef zorgt voor een nog interessanter – en professioneler – blik op het voorgeschotelde eten en drinken. Elk van hen geeft een kleurrijk en persoonlijke touch aan hun tours.

Echt genieten

‘Voor zakelijke events is alles mogelijk’, aldus Thijs. ‘We kunnen tours verzorgen in het Engels, Frans of Duits en we passen elk event aan op het gewenste budget. Heel sfeervol zijn de houten salonboten die we inhuren, die kunnen worden gecombineerd met de wandeling. Ik merk echt dat onze zakelijke gasten onwijs genieten wanneer ze een paar uur meegaan met onze tours. Het gemiddelde zakelijke uitje wordt bijna altijd in statische restaurants georganiseerd in een weinig spannende omgeving. Het is natuurlijk hartstikke bijzonder om als groep al wandelend of varend in de frisse lucht te genieten van de mooiste kanten van Amsterdam. Je merkt dat er een andere, levendige dynamiek is, veel meer dan wanneer gasten continu aan tafel blijven zitten.’

Stroopwafels en tulpenbollen

Ondertussen is onze food tour nog lang niet voorbij, hoewel het merendeel van de groep na onder andere een flinke portie verse poffertjes met roomboter en poedersuiker, een kaasproeverij, gloeiend hete bitterballen en de nodige made in Amsterdam biertjes al behoorlijk vol begint te raken. De tour brengt ons langs authentieke bruine cafés, de mooiste grachtjes, een blik op de Westertoren en de eet- en drinkadresjes die publieke geheimen zijn voor echte en import-Jordanezen. Per hapje of drankje krijgen we een stukje geschiedenis. Wist je bijvoorbeeld dat stroopwafels vroeger werden gemaakt van restjes van bakkerijen, niet voor niets werden ze poor man's cookies genoemd. Of dat er een jenever te koop is gemaakt van tulpenbollen?

Na onder andere een worstenproeverij in Mokums bekendste slagerij Louman en een Javaans-Surinaamse snack aan de Brouwersgracht eindigen we de tour na drie uur met huisgemaakte appeltaart met slagroom in Papeneiland; met afstand het mooiste café in de buurt. Of we hebben genoten, vraagt Thijs. Dat hebben we. En – lachend – of we nog trek hebben. Allesbehalve, maar het was die extra pondjes meer dan waard.

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.523 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!