Back Back Nieuws

AMF spekt de Amsterdamse economie

19 oktober 2016
AMF, verreweg het grootste festival tijdens het Amsterdam Dance Event,
levert de Amsterdamse economie deze dagen bijna 28 miljoen euro op. Dat
blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau GFK.

Voor
de stad is het festival daarmee de grootste bron van inkomsten tijdens
ADE. De bezoekers geven zo’n 5,2 miljoen euro uit aan de optredens in de
Heineken Music Hall, Ziggo Dome en Amsterdam Arena, de venues tijdens
het Amsterdam Music Festival (AMF). Daarnaast besteden ze geld aan hun
verblijf in hotels en via Airbnb (3,9 miljoen euro). Acht van de tien
AMF-bezoekers boekt tenminste één overnachting en ruim 60 procent blijft
minimaal drie dagen in de stad. Om van A naar B te komen, besteden ze
ongeveer 4,3 miljoen euro aan transport. Met name aan trein, metro, bus
en taxi’s. ‘We zijn er trots op dat we zo’n belangrijke bijdrage mogen
leveren aan ADE en aan de positionering van Amsterdam als de stad die
aan de basis heeft gestaan van de wereldwijde populariteit van dance’,
aldus Allan Hardenberg van ALDA, medeorganisator van AMF.

Winkeliers profiteren
Uit het rapport van GFK blijkt verder nog dat bezoekers graag de
binnenstad in duiken, als ze geen evenement bezoeken. De Nederlandse
AMF-bezoeker besteedt gemiddeld iets meer dan 50 euro in de Amsterdamse
winkelstraten. Buitenlandse gasten geven fors meer uit aan kleding en
andere spulletjes, zo’n 100 euro. Samen kunnen de Amsterdamse winkeliers
de komende dagen rekenen op een extra omzet van 3,7 miljoen. Natuurlijk
moet er tijdens het festival ook gegeten en gedronken worden. Die
bestedingen zijn goed voor zo’n 6,8 miljoen euro. Geld dat vooral wordt
uitgegeven in supermarkten en fastfoodrestaurants.

Hardwell
AMF is een initiatief van ALDA en ID&T en brengt de komende dagen de
wereldwijde dj-top naar Amsterdam, met optredens van onder meer
Hardwell, Armin van Buuren, Tiësto, David Guetta en Axwell ^ Ingrosso.
De shows van Hardwell in de Heineken Music Hall op donderdag en Tiësto
in de Ziggo Dome een dag later zijn al uitverkocht. Ook  de show van
Axwell ^ Ingrosso op zaterdag  is uitverkocht. Zaterdag en zondag
verkast het festival naar de Amsterdam Arena, waar plek is voor ruim
40.000 bezoekers en naar de Ziggo Dome en de HMH. In totaal rekent de
organisatie op ruim 100.000 bezoekers, waarmee wederom een bezoekers
record wordt behaald.

Het GFK-rapport laat bovendien zien dat AMF door steeds meer nieuwe
mensen wordt ontdekt. Een derde van de bezoekers bezoekt het evenement
voor de eerste keer. Het zijn vooral twintigers en jonge dertigers die
zich aangetrokken voelen, 85 procent van de gasten is jonger dan 35
jaar.

ADE
Het Amsterdam Dance Event is in twintig jaar uitgegroeid tot het
belangrijkste evenement op het gebied van de elektronische
muziekindustrie. Naast tal van optredens is er de conferentie waar
artiesten, vertegenwoordigers van platenlabels, clubeigenaren en andere
belanghebbenden uit de industrie samenkomen. Het Amsterdam Dance Event
trekt dit jaar naar verwachting zo’n 375.000 bezoekers, goed voor een
omzet van tussen de 55 en 60 miljoen euro.

Foto: Marc van der Aa

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!