26 november 2024

Amerpodia chefkok Sander Louwerens staat voor duurzame culinaire visie

Door Mahlee Plekker

Rubrieken

Loading...
Sinds deze zomer staat chefkok Sander Louwerens aan het roer als nieuwe chefkok Amerpodia. Met zijn uitgebreide achtergrond in zowel restaurant- als banquetingkeukens, neemt hij een flinke berg ervaring met zich mee. ‘We zijn heel blij dat Sander zijn passie voor duurzaam en innovatief koken inzet voor de drie huizen van Amerpodia: Felix Meritis, Rode Hoed en De Nieuwe Liefde’, vertelt Matthijs Hortensius, Horecamanager Amerpodia. Met zijn nieuwe positie kan Sander zijn stempel drukken op het menu van Amerpodia en tegelijkertijd een duurzaam beleid stimuleren, waarbij de nadruk ligt op seizoensgebonden, vegetarische en plantaardige gerechten. ‘Amerpodia streeft naar een bijna volledig vegetarische catering. Dit sluit perfect aan bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij als bedrijf willen nemen’, vertellen Matthijs en Sander.

Met meer dan twintig jaar ervaring als chefkok en eigenaar van zijn eigen restaurant Lof en later als chef in onder andere Hotel Arena, kent de keuken geen geheimen voor Sander Louwerens. ‘Omdat ik in eerste instantie een restaurantkok ben, is het voor mij een mooie uitdaging om mijn stijl te vertalen naar banqueting. Dit betekent dat ik mijn gerechten aanpas om ze in grotere hoeveelheden en in hoog tempo te kunnen serveren, zonder in te boeten op kwaliteit’, legt de chef van Amerpodia uit. Hij vindt het belangrijk dat de gerechten niet te gecompliceerd zijn, maar wel smaakvol en mooi gepresenteerd: ‘Geen gefriemel, maar wel mooi, lekker en van hoge kwaliteit.’

Met de nadruk op seizoensgebonden, vegetarische en plantaardige gerechten, neemt Amerpodia bewust een vooruitstrevende positie in. ‘We bewegen ons steeds meer in de richting van een bijna volledig vegetarische catering’, vertelt Matthijs. ‘Dit sluit perfect aan bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij willen nemen, maar past ook bij de vraag van onze (internationale) opdrachtgevers.’

Zorgvuldig samengestelde selectie van gerechten

Het nieuwe assortiment bevateen zorgvuldig samengestelde selectie van gerechten die passen bij uiteenlopende evenementen en eisen van opdrachtgevers. ‘Natuurlijk heeft ons salesteam alle gerechten geproefd, zodat ze letterlijk en figuurlijk weten welke smaken we in huis hebben’, lachen ze. Op de lunchkaart staan mooie broodjes zoals een sandwich met doperwtenmousse en geroosterde rode biet, een focaccia met provolone en pesto of een knolselderij-truffel of bloemkool-misosoepje. Smaken die zowel toegankelijk als onderscheidend zijn.

Amerpodia besteedt veel aandacht aan de presentatie van hun catering. ‘Het oog wil ook wat’, benadrukt Matthijs. ‘We zorgen ervoor dat de foodstations er aantrekkelijk uitzien en dat we de gasten soepel laten doorstromen om rijen te voorkomen. Bij evenementen met veel gasten, zoals grote congressen staan we bijvoorbeeld klaar met drinksoepjes, zodat gasten alvast iets in hun handen hebben en niet meteen in de rij staan.’

Een volledige culinaire beleving

Ook bij Amerpodia merken ze dat er weer steeds meer ruimte is om catering niet alleen als puur noodzakelijk, maar ook als wezenlijk onderscheidend onderdeel van een event in te zetten. Sander: ‘Een groot congres met een goede lunch, een borrel en daarna een walking dinner, dat vind ik leuk om te doen. Het is mooi om gasten aan het eind van de dag te kunnen verwennen met verschillende mooie gerechten, zodat ze met een goed gevoel huis gaan.’

‘Met ons nieuwe assortiment zorgen we ervoor dat ook in drukke tijden en voor grote groepen alles tot in de puntjes verzorgd is’, vertelt Matthijs. Een greep uit de agenda van afgelopen week, waarin het team bites verzorgde voor een receptie voor 80 personen waar ook Koningin Máxima aanwezig was,  zowel de lunches als een sitdown en een walking dinner uitserveerde tijdens een tweedaags internationaal evenement voor 250 personen, een inloopmaaltijd voor 60 personen na een lezing, de uitgebreide culinaire verzorging voor een congres met 200 gasten en heel veel borrelhapjes ter afsluiting van verschillende evenementen. Allemaal in één week!

Nudging naar duurzaamheid

De gerechten van Sander zijn toegankelijk en lekker voor iedereen, maar sluiten ook aan bij de visie van Amerpodia. ‘Met onze opties hopen we de gasten op een vriendelijke manier te nudgen richting duurzamere keuzes’, legt Matthijs uit. Binnen de altijd populaire bittergarnituur biedt Sander standaard rotikroketjes en samosa’s aan en binnenkort wellicht ook huisgemaakte bitterballen. En tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) serveerde Amerpodia grotendeels veganistische hapjes, wat aansloot bij de vraag van het publiek. ‘De mogelijkheden die we bieden zijn breed, maar we proberen alles net iets anders aan te pakken om zo onze duurzame visie te realiseren’, legt Sander uit.

‘We willen dat mensen niet alleen genieten, maar ook even stilstaan bij de keuzes die we maken’, sluiten ze af. ‘Samen werken we aan een toekomst waarin duurzaamheid en kwaliteit hand in hand gaan bij elk evenement.’