‘Als organisatie van de Dutch Grand Prix willen we iets komen brengen’ ‘Als organisatie van de Dutch Grand Prix willen we iets komen brengen’
Back Back Interview

‘Als organisatie van de Dutch Grand Prix willen we iets komen brengen’

31 maart 2021

‘Heel Nederland probeert de hele dag in een glazen bol te kijken, maar dat kunnen we simpelweg niet’, begint Robert van Overdijk, directeur Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix. De blik vooruit dus, zonder al te veel in te willen vullen. Vooruit naar 3 tot en met 5 september, het weekend dat nu groot omcirkeld in de agenda staat als The Ultimate Race Festival op CM.Com Circuit Zandvoort. Hoe kwam de Grand Prix weer op Nederlandse bodem terecht en wat komt er allemaal kijken bij de organisatie? Robert van Overdijk neemt ons mee. Het begint allemaal met dagdromen…

Ridicuul plan

‘Alles begint met dagdromen’, vertelt Robert van Overdijk. Dat leidt uiteindelijk tot het durven uitspreken van die droom, enthousiasme kweken bij andere mensen en medestanders zoeken. Hoe vet zou het zijn als de Grand Prix na 36 jaar (vorig jaar dus 35 jaar) weer werd opgenomen in het wereldkampioenschap Formule 1! ‘Natuurlijk is er daarna wel wat meer nodig’, vertelt Robert. ‘Zo zijn we begonnen met een haalbaarheidsonderzoek, ga je kijken naar de mogelijke spin-off. Al deze deskresearch is nodig om bevestigd te krijgen wat je onderbuik zegt. Vooral in de beginfase kreeg Bernard van Oranje te horen dat het plan onhaalbaar was. Het idee werd als ridicuul weggezet. Onhaalbaar, een onmogelijkheid in Nederland. Nederland is als land fantastisch in het organiseren van evenementen. Zeker op het gebied van dance-evenementen is Nederland ongeëvenaard. Maar een evenement met 450 miljoen televisiekijkers per race, dat is on-Nederlands groot!’, zegt Robert. Met 100 duizend mensen per dag is het echt een podium voor de hele wereld. Maar naarmate de wens steeds concreter werd, werd het enthousiasme steeds groter.’

Max Verstappen

De laatste Grand Prix Formule 1 race in Nederland werd gereden in 1985, grote namen als Niki Lauda, Alain Prost en Ayrton Senna vormden toen de Top 3. Hoe is het gelukt om de race weer terug op Nederlandse bodem te krijgen? ‘Om eerlijk te zijn was het zonder de populariteit van Max Verstappen als Nederlands’ grootste sportheld niet gelukt’, zegt Robert. ‘We hebben het bovendien niet aangevlogen als een race, maar als The Ultimate Race Festival. Entertainment, een goede line-up met artiesten en hospitality van een van hoofdsponsoren Heineken van het allerhoogste niveau*. Zie het als een driedaags Race Festival met de 1,5 uur durende race op zondag als hoofdact. Heel anders dan de traditionele organisatie van een wedstrijd binnen de Formule 1.’ (*Andere hoofdsponsoren zijn Volker Wessels, Talpa, Jumbo, CM.COM en PON. Allemaal Nederlandse familiebedrijven.)

Racemonsters uit de jaren ‘80

Vanuit de overheid kon de Dutch Grand Prix geen financiële steun verwachten, terwijl grote organisaties als het NOC*NSF, de Giro en kampioenschappen als het EK Atletiek allemaal wél steun krijgen. ‘Dat was even een tegenvaller, zeker omdat wij doorgerekend hadden dat we voor 100 miljoen aan economische spin-off konden zorgen’, vertelt Robert. ‘Als je dat wilt, dan los je dat met het bedrijfsleven op’, was de strekking. Dus dat hebben we gedaan.’ Waarom de Grand Prix niet op dat geld kon rekenen? ‘Dat soort dingen blijven altijd gissen, maar Formule 1 staat natuurlijk bekend als een poenerige wereld. Het is bovendien een populaire sport. Er gaat veel geld in om, je hebt te maken met het allerhoogste in de markt qua automobielen. In de heersende perceptie is het erg milieuonvriendelijk. In de jaren ’80 draaide het natuurlijk nog om racemonsters, met veel uitstoot en lawaai.’ Met 1600 CC motoren en verder een accu, is er in de tussentijd veel veranderd. ‘Die perceptie is dus niet correct’, noemt Robert. ‘Heel veel innovaties die we kennen uit het dagelijks leven komen uit de Formule 1. De techniek die gebruikt wordt in elektrische fietsen bijvoorbeeld. Maar dat een verhaal dat maar moeizaam verteld wordt, tegenstanders zullen blijven zeggen dat het een vervuilend evenement is.’

Groenste Grand Prix op de kalender

‘Het enige niet-vervuilende evenement is géén evenement’, zegt Robert. ‘Maar het zijn vooral de bewegingen er omheen, het vervoer en het publiek. Als voorbeeld: een etappe van de Tour de France in de Pyreneeën is op zich niet vervuilend, wél die 10.000 mensen publiek, die met hun auto en camper de berg op rijden. Wij gaan van deze Grand Prix de groenste Grand Prix op de kalender maken’, vertelt hij. ‘Nederlanders zijn gewend met de auto tot de deur van een evenement te komen. De ligging van het Circuit in het kleine dorp Zandvoort en bovendien met de natuur en duinen er omheen maakt dat erg lastig. Wij gaan het zo faciliteren dat ruim 30% van de bezoekers met de trein en nog eens 30% met de fiets komt. Heel veel mensen overnachten daarnaast in de omgeving Zo ontwikkelen we noodgedwongen een andere aanpak, waarmee we gelijk een blauwdruk proberen te creëren. Zo heeft de organisatie van de Olympische Spelen in Parijs al contact met ons opgenomen omdat ze geïnteresseerd zijn in deze aanpak. Een stad als Parijs slipt natuurlijk ook direct dicht met enorme bezoekersaantallen.’

Naast deze groene logistieke oplossing, wil de organisatie andere partijen ook de kans geven om pilots op te zetten. Zo gaat er een pilot lopen met het inzetten van mobiele windenergie. Maar is de groene motivatie ook een intrinsieke? Robert: ‘Uiteindelijk word je altijd geprikkeld door zaken die geroepen worden, ook als het verhaal eenzijdig wordt verteld. Maar de groene doelstelling behoort zeker tot onze intrinsieke motivatie. Als we het niet gedaan hadden, hadden we waarschijnlijk geen kaart minder verkocht, maar ook voor bedrijven – die zelf vaak ook duurzame doelstelling in hun bedrijfscultuur hebben ingebed – is het ook belangrijk. We vinden dat een groene doelstelling bij de tijdgeest hoort.’

Nederland regeltjesland

Een van de grootste uitdagingen van de organisatie noemt Robert alle regels. ‘Nederland is echt een regeltjesland. Voor alles wat je wilt doen heb je een vergunning nodig. Public Affairs is een belangrijk onderdeel. Hoe hou je alle kikkers in de emmer. Uiteraard is er ook tegenstand en moet je procedures doorlopen. Dat is ingewikkeld en interessant. Daar moet je de persoon voor zijn.’ Toch zit de tegenstand niet in Zandvoort. Robert: ‘Wat heel belangrijk is, is dat we goed hebben gekeken naar een mix van zaken binnen en buiten de hekken van het Circuit. De Zandvoortse ondernemers zijn allemaal opgegroeid met het Circuit en daar ontzettend trots op. Zij moeten ook na het evenement blij in hun eigen kassa kijken. Als organisatie van de Dutch Grand Prix willen we iets komen brengen, niet enkel komen halen.’

Meer over de organisatie, de spin-off en alle ins en outs van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix op CM.Com Circuit Zandvoort? Tijdens aflevering 6 van LIVE LIVE LIVE, dé podcast van de evenementenbranche schuift Robert van Overdijk aan als gast om met Arjen Lemstra en Bardo Roodnat te praten over de organisatie van dit on-Nederlands grote evenement.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!