31 december 2014

Alle trends en verwachtingen voor 2015 op een rij!

Eindelijk, het sentiment in de meeting industrie is weer een stuk positiever. Zo blijkt uit een rondgang onder vakgenoten, maar ook zeker uit onderzoeken die aantonen dat er weer meer besteed wordt en dat we een positiever beeld van de toekomst hebben. CPB-cijfers bevestigen dat het economisch herstel doorzet, de groei aantrekt en de koopkracht stijgt, en trendwatchers laten voor de meeting & event branche ook weer positieve geluiden horen: ‘De eerste signalen van stabiliteit zijn zichtbaar.’

Wat betekent dat voor 2015? Geen gemekker!
Terwijl een aantal Nederlandse opdrachtgevers van meetings & events, zoals MEXX, Halfords, Spyker, Free Record Shop en Neckermann, helaas failliet ging (of nog bezig zijn met een doorstart), trok de markt – over het algemeen – toch weer aan in 2014. En in 2015 pakken we volgens trendwatcher Adjiedj Bakas nog verder door, want het is geen jaar voor gemekker, ook al is het volgens de Chinezen het jaar van de Geit. Het is het jaar van creativiteit, nadenken en koers bepalen. Bakas: ‘Die herbezinning is ook nodig want de oude wereld kraakt intussen in haar voegen. Overal wordt de macht van bestaande structuren en monopolies uitgedaagd, omzeild en ondergraven. We zijn immers beter geïnformeerd en geëquipeerd dan ooit tevoren. We zoeken elkaar steeds meer op , want ‘wij’ is het nieuwe ‘ik’. Connect & collaborate is troef in 2015.

Wat zal 2015 ons verder aan trends brengen?
Gaan we nog steeds door met groener dan groen, co-creatie en intieme settings in locaties? Of mag het weer groots en basaal? Wat zijn de trends op het gebied van content marketing, catering, hospitality en design?

Trendwatchers, vakgenoten en (inter)nationale partijen
Veel trendwatchers en internationale partijen in de meeting industrie hebben zich aan voorspellingen voor 2015 gewaagd. Wij selecteerden de meest opvallende, deden een rondgang langs toppers uit de Nederlandse evenementenbranche om te vragen wat zij nu verwachten voor 2015 en zetten alles op een rij. Zo hebben we een mooi, duidelijk beeld van wat ons in het nieuwe jaar te wachten staat!

M&C Scan
NBTC heeft in samenwerking met Gastvrij Nederland, de Nationale Raad voor toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd, de meest recente cijfers van de gastvrijheidseconomie gepubliceerd. Onderdeel van deze cijfers vormt de zogenaamde M&C (Meetings en Congressen) scan 2014.

Deze scan geeft een beknopt overzicht van de zakelijke markt voor meerdaagse zakelijke evenementen en relevante trends en ontwikkelingen. De belangrijkste items staan hieronder:
– Een buitenlandse MICE-bezoeker (Meetings, Incentives, Congressen en Events) geeft meer uit dan een individueel zakelijke bezoeker. Een internationale zakenreiziger met een MICE-motief geeft € 701 per verblijf uit.
– MICE-bezoekers zijn over het algemeen wat positiever over hun verblijf in Nederland dan individueel zakelijke reizigers.
– De eerste signalen van stabiliteit zijn zichtbaar voor onder meer Europa. Binnen Europa zijn er wel grote verschillen te zien. Zo verwachten Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een groei in het aantal meetings, terwijl Frankrijk minder positief gestemd is.
– De lengte van meetings blijft stabiel en de doorlooptijd van de meeting wordt nog (iets) korter.

IMEX-rapport: The Power of 10
Technologie (met name internet), de economische onzekerheid in grote delen van de wereld en de veranderende perceptie en verwachting van de bezoekers aan zakelijke evenementen zijn de afgelopen tien jaar de belangrijkste drijvers geweest in de internationale zakelijke markt. Wat kunnen we hiervan leren voor de toekomst? Het IMEX-rapport ‘The Power of 10’ beschrijft tien toekomstige scenario’s in de wereld van business events. Hieronder vind je een gedeelte uit het rapport, maar wil je het verder lezen, dan kun je het volledige rapport hier doornemen.

De agenda van morgen – een koers voor de komende tien jaar
Er wordt verwacht dat de macro-omgeving een bepalende factor blijft. 71% van de respondenten verwacht dat een onzekere en instabiele wereldeconomie overal ter wereld invloed zal hebben op onze sector. Kortere en snellere conjunctuurcycli gaan volgens 47% een belangrijke rol spelen.

ROI = noodzaak
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Op operationeel niveau wordt verwacht dat de eventbranche alleen door ontwikkeling en doorvoeren van nog ingrijpender veranderingen de trends in de branches van opdrachtgevers kan bijhouden. 91% van de respondenten uit de enquête was het er (zeer) mee eens ‘dat de branche, om minder conjunctuurgevoelig te worden een tastbare ROI moet laten zien aan opdrachtgevers van evenementen deelnemers, sponsos, standhouders en andere grote belanghebbenden.’

8 Design Trends voor 2015

iStock heeft een schitterend filmpje gemaakt waarin de verschillende design trends voor 2015 worden weergegeven. Dit kan voor grafisch vormgevers een absolute inspiratiebron zijn, maar zegt tevens veel over de behoeften van de consument. Iets waar special event & meetings venues hun voordeel mee kunnen doen!

2015 Visual Design Trends from iStock on Vimeo.

Meeting technologie trends van Corbin Ball
Corbin Ball is spreker en onafhankelijk adviseur op het gebied van meeting technologie. Vanuit meer dan 20 jaar congreservaring helpt hij organisatoren technologie in te zetten om tijd te besparen en productiviteit te vergroten. Zoals elk jaar zet technologiewatcher en tech-guru Corbin Ball ook voor 2015 de belangrijkste meeting technologie trends op een rijtje. Organisatoren, locaties, event managers, iedereen krijgt big data naar zich toe geworpen: een stortvloed aan ideeën, innovaties, de nieuwste apps. Alles om het allemaal makkelijker te maken, maar in werkelijkheid zien zij vaak door de bomen het bos niet meer! Daarom nog maar een keer een lijstje…

Voor 2014 voorziet Corbin Ball de volgende event technologie trends:
1. Mobiele event applicaties zijn mainstream geworden en zullen verder ontwikkelen en groeien in 2015.

2. BLE (Bluetooth low energy) en iBeacon zullen een wereld van mogelijkheden openen voor meeting planners en hun beoekers.

3. Anaylises worden een van de belangrijkste voordelen van mobiele event apps. ‘Mobiele event apps bieden een ongekende hoeveelheid analytische data – een goudmijn van nuttige, real-time informatie om het evenement te verbeteren. Elke aanraking is traceerbaar!’

4. Big data zal een belangrijk onderdeel zijn van eventmarketing en -design.

5. De evenementenbranche zal ook te maken krijgen met hackers (van data / gegevensbeveiliging en apps).‘Hackers zullen zich richten op een aantal evenementen via een online registratiesysteem en / of een mobiele event-gerelateerde app (waarschijnlijk een Android-versie) in de nabije toekomst.’

6. Real time geautomatiseerde vertalingssystemen zullen ingezet worden bij events, denk aan systemen als WorldLens, Translate Voice Free en Jibbio. ‘Dankzij dit soort app’s wordt de wereld elke dag een stukje kleiner!’

7. Event- en hotel-WIFI wordt voor opdrachtgevers en bezoekers een vanzelfsprekendheid.‘Gratis WIFI is de meest gewenste faciliteit in hotels (Hotels.com, april 2014). En met honderden mobiele event app’s die nu beschikbaar zijn, zijn WIFI en mobiele connectiviteit de levensader van evenementencommunicatie geworden.’

8. De overgang van”bezoeker” naar “deelnemer” zal verder ontwikkelen.
‘De combinatie van social media en mobiele technologie biedt veel mogelijkheden tot een grotere betrokkenheid. De hele dynamiek van events en vergaderingen is aan het veranderen; in plaats van “top-down” is het “bottom-up.” Deelnemers eisen meer inspraak en verwachten zelf actief betrokken te kunnen zijn’.

9. Dronevideo zal nieuw perspectief bieden voor eventfotografie.
‘Op afstand bedienbare, multi-rotor helikopters, ofwel drones, uitgerust met professionele HD-video’s met stabiliserende mounts, zullen een nieuw perspectief bieden voor meetings en events.’
Voorbeelden: BUZZair Aerial Cinema – EventsReel en BUZZlive – #CventCMS – General Session

10. Aandachtsspanne zal blijven dalen… De menselijke kennis verdubbelt elk jaar volgens IndustryTab, 2014. We worden overspoeld met informatie. Informatie is 24/7 (letterlijk) bij de hand en we worden dagelijks bestookt met honderden markertingboodschappen. Op Youtube wordt elke minuut 100 uur aan video geupload! Wanhopig proberen we multitasking te zijn, maar vele van ons voelen zich overweldigd. Dit betekent ook een andere aanpak tijdens events, omdat de aandachtsspanne simpelweg daalt.

Deze tools zullen ingezet worden:
– Kortere presentaties (zoals de 15 min talks van TEDx)
– Meer interactie
– Meer tools voor betrokkenheid vanuit de zaal, etc.

En tenslotte geeft Ball nog een kleine toegift in zijn voorspelling voor 2015:
Live events bieden een veel rijkere en meer gerichte ervaring dan vrijwel elke virtuele ontmoetingsplaats. Kortom: er is niet zoiets als een “virtueel biertje!”

Julius Solaris: Het woord van 2015? Onderdompelen!
Het woord voor de event business in 2015 is ‘onderdompelen‘, volgens Julius Solaris, die inmiddels voor het vijfde achtereenvolgende jaar een Top 10 Event Trends heeft samengesteld. Het evenement van 2015 zal aanwezigen onderdompelen. ‘Het zal hen het gevoel geven dat zij eigenaar zijn van de ruimte en de inhoud die wordt gepresenteerd. De rol van technologie zal daarbij cruciaal zijn,’ aldus Solaris.

De immens populaire lijst met alle trends voor 2015 vind je hier >>

Wij lichten een tipje van de sluier op met de Top 3:

Op 3. in de lijst van Solaris staat: Offline Connectivity
[afbeelding niet meer beschikbaar]

‘Een van de belangrijkste redenen waarom wij evenementen bij willen wonen is ‘netwerken’. Toch is het bevorderen van deze horizontale interactie nog steeds een obstakel voor de meeste event professionals. De structuur en het concept van een evenement moeten radicaal gewijzigd worden.’ Handige tools hiervoor zijn: Event Model Generation, Red Line Project en Way Better Work.

Op 2. noemt Solaris: Super Speakers
‘Vaak zijn zij het bestaansrecht van een evenement. De rol van deze performers is steeds belangrijker geworden. Sprekers zijn nu veel meer facilitators, aanstichters, leiders…’

Met stip op 1. staat: Immersive Events
‘Meeslepende events en technologieën zorgen ervoor dat de deelnemers of gasten ondergedompeld worden in een ervaring. De vijf zintuigen worden aangesproken en dat geeft hen het gevoel dat zij zich in het centrum van het evenement bevinden… Dit zorgt voor een grote betrokkenheid wat weer resulteert in het delen van ervaring en kennis, zowel on- als offline.’

En dan zijn er nog meer lijstjes…. onder andere in de hospitality, de catering, social media en contentmarketing. Hieronder volgt een aantal:

Hospitality:
Top 10 Hospitality Trends for 2015 (4Hoteliers)

Social Media / Digital
De 5 technologisch gedreven trends die marketeers in 2015 niet mogen missen (Frankwatching)
6 trends in contentmarketing voor 2015 (Marketingfacts)
7 social media trends voor 2015 (TTM)

Food & Beverage
Food Trends 2015 (Glow Magazine)
Food Trends to watch in 2015 (National Restaurant Association)

Verwachtingen van Nederlandse bureaus en toeleveranciers
Meer gericht op de Nederlandse markt komen we ook met een aantal trends voor 2015. We zoomen in op de Nederlandse meeting- en evenementenmarkt…

Patrick Roubroeks, Creatief Directeur Xsaga
‘Authenticiteit, creativiteit en originaliteit worden belangrijker dan ooit. De bureaus die de visie van bedrijven kunnen verbinden aan haar doelgroepen middels onvergetelijke events en voorstellingen zullen de maat slaan in 2015.’

Roger Schreurs, voorzitter SITE en eigenaar Loco-Enzo
2015 zal ook voor de incentive-branche een uitdagend jaar blijven. Het échte herstel van de economie heeft, ondanks mooie woorden vanuit het CPB en Den Haag, nog niet doorgezet. Om nog maar te zwijgen over de WKR. De oude tijden van voor 2008 zullen nooit meer terugkeren dus zullen we in een nieuw format moeten gaan opereren.’

Pieter Bas Boertje, mede-eigenaar Dechesne & Boertje
‘Volgens mij is er een ‘beweging’ gaande die zich ook de komende jaren zal doorzetten waarbij het woord ‘rolverdeling’ een centrale rol speelt. Wij zien met name de laatste jaren een grote verschuiving in de rolverdeling klant-bureau-gast. De transitie van onze samenleving (consumenten krijgen meer invloed op producenten, ondernemers krijgen een belangrijkere maatschappelijke rol, et cetera) zie je ook terug in de traditionele rolverdeling in events. De klassieke klant-bureau relatie verandert van een opdrachtgever-leverancier verhouding naar een steeds meer gezamenlijk optrekken bij de ontwikkeling en uitvoer van events. Wij zien dat we vaker als ‘eventconsultant’ ingehuurd worden. Om mee te denken over het evenementenbeleid of om bijvoorbeeld alleen het concept te ontwikkelen of alleen een deel van de uitvoer te doen. Het gebeurt ook meer dat bureaus zelf opdrachtgever worden of een deel van het risico op zich nemen.’

Constant Geerling, eigenaar Constant in Bewweging
Wij, als “oude rotten”, worden aan de hand genomen door een frisse jonge generatie. Een generatie die moeiteloos weet om te gaan met alles wat deze tijd te bieden heeft en Constant In Beweging verwelkomt hen met open armen. 2015 gaat een prachtig jaar worden.’

Linda Kerkhoven, eigenaresse Linda op Locatie
Flexibiliteit’ in al haar facetten is wat mij betreft het toverwoord voor 2015. Locaties die praktisch kunnen switchen naar verschillende opstellingen en meerdere belevingsconcepten kunnen aanbieden zijn breder inzetbaar. Maar natuurlijk ook op het gebied van ‘gastvrijheid’ is een flexibele attitude een must.’

Lees de uitgebreidere visies en nog meer verwachtingen en voorspellingen van spelers uit de evenementenbranche >>

Bronnen:
– Congreswereld.nl
– NBTC.nl
– IMEX rapport: the power of 10
– CorbinBall.com
– Eventmanager Blog, Julius Solaris
– Adjiedj Bakas, Trends 2015