All in the family. De kracht van familiebedrijf BRIDGEAll in the family. De kracht van familiebedrijf BRIDGE
Back Back Interview

All in the family. De kracht van familiebedrijf BRIDGE

17 april 2020

Ooit begon René Verbruggen met het draaien van plaatjes. Tegenwoordig runt hij standbouwbedrijf Bridge-ef, bijgestaan door zijn vrouw, zoon, dochter, enkele werknemers en een klein legertje loyale freelancers. ‘Echtgenote Sjannie doet al het textiel en werkt als stille kracht op de achtergrond. Mijn zoon Bart zit erin als ontwerper en projectleider en Maartje is verantwoordelijk voor inkoop, werkvoorbereiding en planning.’

Een familiebedrijf werkt anders dan anders. Vader/DGA René Verbruggen en dochter Maartje bieden een kijkje achter de schermen bij Bridge Event Facilities BV. Over loyaliteit, korte lijntjes en de klant als familie.

Paplepel

René: ‘Kinderen krijgen met de paplepel ingegoten wat het betekent om bij een familiebedrijf te werken. Zitten we samen te eten, belt een klant met een acuut probleem. Dat los je op, en je kinderen leren al vroeg wat in modern Brabants ‘niet lullen maar poetsen’ betekent.’ Maartje: ‘Daar word je als kinderen door gevormd. Je ziet dat je vader het druk heeft, dus steek je je handen uit de mouwen. Je zorgt voor elkaar want je weet hoe sterk je op elkaar bent aangewezen.’ ‘Ik was vroeger verkenner in het leger en die kan zijn werk alleen goed doen als hij weet dat er ruggensteun is’, vertelt René. ‘Zo werkt het ook binnen een familiebedrijf. Iedereen telt mee en je moet elkaar door dik en dun kunnen vertrouwen, zeker ook in de huidige moeilijke tijden. Die loyaliteit gaat veel verder dan de vaak afstandelijke verhouding tussen werkgever en werknemer.’ Maartje herkent het wel. ‘Grote persoonlijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid zijn kenmerkend voor een familiebedrijf. Binnen een grotere organisatie voel je dat veel minder.’

Klant als familie

Maartje: ‘Aandacht voor elkaar, grote loyaliteit, superkorte lijntjes. We zijn hecht én eigenwijs. Soms knettert het, maar we zitten allemaal met onze ziel in dit bedrijf.’ René vult lachend aan: ‘We lunchen en drinken koffie met elkaar. Even snel je boterham wegwerken bij je pc, daar zijn wij niet van. En dat merken onze klanten ook. Die eten hier met het hele team mee. Ze worden een beetje deel van de familie. Brabantse gemoedelijkheid? Zeker, maar vergis je niet. Aanpakken en oplossen, daar gaan we als familiebedrijf 24/7 voor!’

Droom

René: ‘Wat de opvolging betreft heb ik belangrijke lessen geleerd van mijn vader. Zijn timmerbedrijf liep een poos niet goed, maar hij weigerde om zijn mensen naar huis te sturen. Zo sterk was zijn emotionele betrokkenheid bij de mensen. Toen bleek dat ik hem niet zou opvolgen, zei hij: Ga in hemelsnaam doen wat je leuk vindt. Want wat je leuk vindt, daar word je goed in. En minstens zo belangrijk: blijf eigen baas en houd de regie. Mijn droom is om dit familiebedrijf te zijner tijd aan mijn kinderen door te geven. Pas over een jaartje of tien hoor!’

Aan de slag?

Het is nu Coronacrisis, maar lijkt het je wat om op termijn bij Bridge-ef in de evenementenbranche aan de slag te gaan? Omdat het bedrijf wil verbeteren en groeien is het op zoek naar nieuwe technische en creatieve leden van ‘de familie’. Neem een kijkje op bridge-ef.com

Door >  Don Croonenberg

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!