Back Back Nieuws

Al meer dan 20 jaar successen met geurmarketing

17 oktober 2012
De reuk is een stil en zwijgzaam zintuig. Niet zo luidruchtig als de mond, en niet zo jachtig als de ogen. Maar de reuk is het oudste zintuig en uiterst machtig. Het stelde de oermens in staat om gevaar te ruiken en snel beslissingen te nemen. Want de neus activeert meteen de hersencentra, die het gedrag besturen. Geuren wekken gevoelens op die het verstand niet kan controleren. Geur stuurt ons op een stille, doortastende manier. In de geurmarketing maakt men gebruik van deze wetenschap. 75 % van onze dagelijkse emoties worden bepaald door wat we ruiken. Lekkere geuren kunnen je humeur een flinke boost geven. Uit veel onderzoeken is gebleken dat geur een positieve invloed heeft op het welbevinden en het gedrag van mensen.

Onderzoek
Uit wetenschappelijk onderzoek van Professor Dr. Stöhr van de Universiteit van Paderborn is gebleken dat een aangename geur de verblijfsduur van een consument doet stijgen met 15,9% en de koopbereidheid stijgt met 14,8%, ook zou de omzet met 6% stijgen.
Professor. Dr. Peter Weinberg, Instituut voor consument en gedragsonderzoek van de
Universiteit van Saarbrücken: 'We hebben vastgesteld, dat vooral frisse geuren de mensen
positief stimuleren en hen in een betere stemming brengen. Geur kan zorgen voor positief
welbevinden en ontspanning.' Door toepassing van geuren bleek de beleving van de winkelomgeving te zijn verbeterd.

Totaalbeleving
Klanten besteedden meer tijd aan het bestuderen van de producten en beleefden de wachttijden bij de kassa of op hulp van de winkelbediende als korter. (Spangenberg e.a.,2005). Geuren worden vanwege hun werking in toenemende mate als een belangrijk
marketinginstrument gezien om de totaalbeleving van een ruimte mede te beïnvloeden. De
geur wordt zo een onderdeel van de shopping experience.

20 jaar VoitAir
'Het gaat ons om de werking van de geur; de geurmarketing”, aldus de heer Voit. 'De 100 %
zuivere geurcomposities worden zo samengesteld dat ze inspelen op het onderbewustzijn, dat ze hun specifieke werking hebben. Wij hebben al 20 jaar kennis en ervaring in dit specialisme.' De geuren uit het assortiment van VoitAir worden met veel zorg en aandacht samengesteld door de beste topparfumeurs uit Grasse en zijn hypoallergeen, antibacterieel en neutraliserend. Naar aanleiding van het 20-jarig jubileum heeft VoitAir een nieuwe en unieke geurmachine ontwikkeld.'

 

Kijk hier voor meer informatie.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!