Akim Bwefar deelt 5 learnings voor de evenementenbrancheAkim Bwefar deelt 5 learnings voor de evenementenbranche
Back Back Interview

Akim Bwefar deelt 5 learnings voor de evenementenbranche

21 december 2022

Een expert wil hij zichzelf niet noemen. Sterker nog, hij heeft stiekem een allergie voor het woord ‘deskundig’. Akim Bwefar, voormalig eigenaar van Bwefar Rental, besloot onlangs - na een periode van 24 jaar - te stoppen met zijn bedrijf om te gaan ontdekken wat de wereld nog meer voor hem in petto heeft. Ondanks zijn bak aan ervaring, zal je hem niet snel als deskundig spreker op een podium een ‘spreekbeurt’ zien geven. Toch vroegen we Akim naar de belangrijkste learnings die hij de evenementenbranche mee wil geven. Learnings die hij graag vergezeld met filosofische quotes. Want zo kennen we Akim, niet voor niets staat er op de stoeptegel voor de voordeur van zijn voormalige bedrijf: ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.’

#1 Blijf vooral normaal doen

‘Corona heeft er, een beetje oneerbiedig gezegd, voor gezorgd dat we met de ‘bek terug op aarde zijn gegooid’. Als je de branche overeind wilt houden, moet je die focus blijven houden en samenwerking omarmen. Zet af en toe de rem erop en ga niet stressen, dan houd je het meeste overzicht. Het gaat uiteindelijk niet om de mensen die het hardst schreeuwen, maar dat je een serieuze branche wordt en blijft. Dit houdt ook in dat je gewoon normaal moet blijven doen.

#2 Maak keuzes die van belang zijn in het leven

‘Het klinkt misschien ontzettend cliché, maar als je je later terug kijkt op je leven, is het minder van belang wat voor mooi bedrijf je hebt gehad of hoe hard je hebt gerend, gevlogen of wat voor een fantastisch mooie website je hebt. Bedenk je dus wat echt van belang is in jouw leven. Ik ben een echt familiemens en ik kies er nu dan ook bewust voor om met mijn gezin dingen te doen.’ Hakuna Matata (red. Swahili: No Worries)

#2 Laat geld niet de drijvende factor zijn

Ondanks dat Akim een zeer goedlopend bedrijf runde, is deze nooit money driven geweest. ‘Het ging niet om nóg meer omzet draaien, we hebben die targets binnen het bedrijf nooit gesteld en toch groeiden we elk jaar. We zijn daarin gewoon onszelf gebleven en hebben daar best commentaar op gehad. We hebben gewoon gedaan wat we wilden doen. Als je het goed doet, komt de omzet en groei vanzelf.’

#3 Gun elkaar dat beetje meer

‘Zorg er met z’n allen voor dat je de boel weer een beetje op de rit krijgt. Help degenen die het het hardst nodig hebben. We zijn snel geneigd alles naar onszelf toe te trekken, maar je krijgt automatisch zelf meer als je een ander meer gunt, alleen duurt dat wellicht wat langer. We moeten meer naar de mentaliteit dat we een ander meer gaan gunnen. Dat je denkt, wanneer de buurman de staatsloterij wint: Good for you!

#4 Gewoon goed is ook best

Akim sluitaf met de les dat niet alles altijd direct perfect hoeft. Je kunt ook overleven met een beetje trial and error. Akim: ‘Denk maar eens aan de uitspraak van Friedrich Nietsche ‘if it doesn’t kill you, it just makes you stronger (red. origineel: Was mich nicht umbringt, macht mich stärker). Daarnaast is het goed je niet te laten leiden door ‘omgevingsperfectionisme’ omdat anderen het zo goed lijken te doen. Iedereen weet het beter, laat je niet te veel beïnvloeden door wat anderen roepen maar ga uit van je eigen kunde en ervaar wat passie met je gevoel doet. Wees vooral eigenwijs.’ 

#5 Details leiden naar perfectie

‘Je kunt perfectie bereiken door gewoon goed op de details te letten, dat is altijd mijn uitgangspunt geweest. Een van mijn lijfspreuken komt van Sir Henry Royce (Founder Rolls Roys Motor Cars): ‘Small things make perfection, but perfection is no small thing.’

Tekst: Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!