Akim Bwefar (Bwefar Rental): ‘Wie maakt zich nog druk om de soep?’Akim Bwefar (Bwefar Rental): ‘Wie maakt zich nog druk om de soep?’
Back Back Interview

Akim Bwefar (Bwefar Rental): ‘Wie maakt zich nog druk om de soep?’

20 maart 2020

Hij had behoefte aan nieuwe denkruimte, zegt hij. Losser van de waan van de dag. Bwefar Rental bv, dat hij ruim 20 jaar geleden oprichtte, moest een nieuwe fase in. Een eigentijdse structuur, versterking in de backoffice en mensen de ruimte geven om te excelleren in hun vak. En zelf? Zelf gaat Akim Bwefar door met wat hij het liefste doet: mooie dingen maken.

Ongeremd creatief

Spreek voor een bak koffie af met Akim Bwefar en je zit zomaar in een meeslepend filosofisch gesprek over eigenlijk alles wat een mens kan bezighouden. 

Een kwestie van welk thema je aansnijdt. Want ongeacht je insteek, Akim heeft er zijn eigen kijk op en neemt je gepassioneerd mee in zijn denken. Dat is zijn kracht, ook in het contact met zijn klanten. Wie hem kent, weet wat hij aan de eventondernemer pur sang heeft: ongeremde creativiteit, gedegen kennis van zaken, een berg aan ervaring èn de ijzeren discipline om – linksom of rechtsom – altijd waar te maken wat hij belooft. Dat de omstandigheden waaronder dat gebeurt veranderen, spreekt voor zich. En dus verandert Akim mee. ‘Ik werd me er meer en meer van bewust dat ik niet de nerd moet willen zijn om wie alles altijd draait’, bekent hij. ‘Ik moet het niet allemaal bij mezelf houden.’

Toekomstbestendig

En al was het even doorzetten, Akim zette de stap naar verandering overtuigd en bewust. ‘Met het aantrekken van Dennis van Overbeek hebben we in één persoon zowel nieuwe commerciële slagkracht als brede ervaring in sales in marketing binnengehaald. Anneke Visscher kwam erbij om onze operationele organisatie te stroomlijnen. Want je weet hoe dat gaat in een bedrijf dat zich in het kielzog van zijn oprichter ontwikkelt: dingen gaan zoals ze gaan, worden gedaan zoals ze moeten worden gedaan. Zonder dat daarover harde afspraken op papier zijn gezet. Gewoon omdat die al die tijd niet nodig waren.’ Toch, wil je als bedrijf vooruit, voorbereid zijn op een kansrijke toekomst en je medewerkers bovendien op een faire manier aan je binden, dan moet je een organisatie inrichten en structureren processen structureren. ‘Dat heeft Anneke opgepakt, vrijwel tegelijk met de ontwikkeling van een compleet nieuwe externe profilering, toekomstbestendig.’

Balans is zoek

Als hij praat over zijn medewerkers, valt regelmatig het woord ‘verantwoordelijkheid’. ‘Ik vind dat mensen verantwoordelijk moeten kúnnen zijn. Daar moet de werkgever niet alleen de voorwaarden voor scheppen, maar ook de ruimte voor bieden. Wat mij betreft hoeft dat ook allemaal niet letterlijk op papier; alsof je dat dan nodig hebt om het te laten werken.’ Akim kijkt graag breder, stelt dat het wat het nemen van verantwoordelijkheid betreft, best zorgelijk is gesteld in de hedendaagse samenleving. ‘De westerse maatschappij is een claim maatschappij geworden; alles eisen, steeds minder zelf oppakken. Wie maakt zich eigenlijk nog druk om de soep?’, verzucht hij met kwinkslag. In zijn ogen is de balans ook zoek, mist steeds meer de nuance: ‘Het is tegenwoordig of zwart, of wit. Niemand lijkt ook meer tevreden. Een kwart van de werkende mensen kampt met een burn-out. Dat kan gewoon niet kloppen, dan is er iets grondig mis met het systeem.’

Stip op de horizon

Er is Akim veel aangelegen dat zijn medewerkers alle kansen krijgen om te doen waar ze goed in zijn. En daar maakt hij ze ook op aanspreekbaar: ‘Ze hebben gezamenlijk de richting bepaald die we gaan. Dat moet ik niet hoeven voorzeggen, ze hebben er allemaal een eigen referentie voor. Neem veiligheid. Het was hun eigen idee om gecertificeerd keurmeester nen 3140 voor de verhuur van elektrische apparaten te worden. Want ze gaven aan dat klanten best wel naar zoiets als certificering kijken. Net als, bijvoorbeeld, de BHV-opleiding die al onze locatiemensen hebben gedaan.’ En wat is zijn eigen bijdrage aan de visie richting pakweg 2025? ‘De stip op de horizon is een bedrijf met ongeveer 25 man. Maar dat is dan geen groei om de groei. Ik zie het slechts als voorwaarde om voor mijn klanten te kunnen waarmaken, wat ik graag wil doen. En nog heel lang wil blijven doen.’

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!