AIFW maakt furore met nieuwe aandeelhouders: Wouter Zick en Hans van der Linden
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Hans van der Linden (links) en Wouter Zick (rechts)
Walking interview
Ik spreek de twee mannen een dag na de openingsoiree in de Machinefabriek. Trots laten de heren zien dat twee gebouwen met elkaar verbonden zijn dankzij tentopstellingen (door Intertent). En tijdens een ‘walking interview’ krijg ik alle facetten te zien van een fashion evenement. De catwalk in u-opstelling, het kap- en make-up gedeelte backstage, de kleedruimte, personeelscatering, de sponsoractivaties van onder andere Vodafone, Martini en Lavazza en de persruimte. Tijdens de rondleiding spreken Wouter en Hans over hun samenwerking, de ambities van de AIFW en hun eigen bedrijf Brand 2 Event.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Even voorstellen…
Sinds oktober 2010 is Wouter mede-eigenaar van Brand 2 Event, het bestaande bedrijf van Hans van der Linden, dat ondermeer bekend is van evenementen als Top Gear Live en Taste of Amsterdam. Beide mannen hebben hun strepen ruimschoots verdiend in de evenementenwereld. Zo ligt Hans zijn achtergrond onder andere bij de publiekscatering van de Amsterdam Arena en de Heineken Music Hall en heeft hij een corporate identity bureau gerund. Wouter heeft ruim 20 jaar commerciële directiefuncties bekleed bij ondermeer Maison van den Boer en De Boer Tenten. Hans en Wouter zijn een mooie en sterke mix en bovendien aandeelhouder van de AIFW (samen met Bart Maussen, van Maussen PR).
Het DNA van Brand 2 Event
Wat is dan precies het DNA van Brand 2 Event? Wouter: ‘Wij handelen vanuit het merk en de merkwaarden en voegen iets toe aan de klassieke communicatiemix door merken met hun (potentiële) doelgroepen te verbinden middels sponsoring van een evenement, activatie van het merk door (activiteiten tijdens) het evenement, product en/of diensten introducties. Wij creëren platformen voor merken om, eventueel samen met andere merken, door middel van een evenement hun positionering te versterken. Maar zoeken ook merken voor evenementen.’
Alle kleuren en smaken
Twee mannen uit de evenementenbranche die bijna alle smaken al vertegenwoordigd hebben, van culinaire events tot sportevenementen. En nu, voor het eerst samen operationeel, de diepte in met een mode evenement. Hoe bevalt dat tot nu toe? ‘Je hoeft geen inhoudelijke kennis van b.v. mode te hebben om iets te kunnen organiseren. Het creeren van een platform waarop de specialisten zich kunnen etaleren beschouwen wij als een deel van onze taak. Gelukkig staat er ook een heel team achter ons dat verstand heeft van fashion. Wij voegen onze expertise daar aan toe,’ vertelt Hans. Hij vervolgt: ‘Met onze evenementenachtergrond denken wij ook aan de bedrijfeconomische factoren en aan het claimen van een evenement; hoe creëren we meer contactmomenten en verlengen we het evenement met continue aandacht door het hele jaar? Welke merken passen bij het merk van AIFW? Hoe zorgen we ervoor dat het evenement kan groeien en hoger op de internationale ranglijst van mode evenementen komt te staan?’ Momenteel noteert AIFW een zesde plaats op de lijst van modesteden in Europa. Met de komst van de nieuwe aandeelhouders is het de ambitie om binnen drie jaar op de vijfde plaats te staan.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Driejarenplan
Andere ambities van het kersverse team staat in het driejarenplan van de AIFW. Hans vertelt: ‘In dat visieplan hebben we voor deze editie de focus gelegd op beleving, hospitality, locatie, mobiliteit en catering. Sponsoring hebben we nog onvoldoende aandacht kunnen geven, maar fashion laat zich goed koppelen. Veel merken staan open voor fashion omdat het voor lifestyle staat. Fashion raakt iedereen, het zit letterlijk om je heen. Merken als Miele, Philips en Renault hebben dat al ontdekt in hun marketingstrategie. Verdere aandachtspunten voor de volgende editie zijn social media en het Downtown-programma.’
Ter verduidelijking: Het programma in de Westergasfabriek is slechts beschikbaar voor professionals uit de modewereld, maar om het evenement ook toegankelijk te maken voor het publiek bestond is er een Downtown-programma in de hipste clubs, winkels, galeries en uitgaansgelegenheden in de binnenstad. Door heel Amsterdam zijn gedurende negen dagen shows, feesten en exposities georganiseerd voor modeliefhebbers.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Koppeling AIFW en Downtown
Hans: ‘Het is een mooi gegeven dat die evenementen georganiseerd worden, maar het voelt nog als een Boekenbal zonder boekenweekgeschenk. Je kunt als modeliefhebber geen kaartje kopen voor de AIFW, terwijl mode juist op straat bepaald wordt! Er zijn wel 80 evenementen in de hele stad, die gekoppeld worden aan de AIFW, maar er zit nog geen rode draad in het verhaal. Wij hebben ook te weinig vat op de evenementen die georganiseerd worden. Dat moet anders. De wethouder heeft toegezegd ons te helpen met de koppeling tussen cultuur en commercie. Dat gaan we voor de volgende editie oppakken.’
Wouter: ‘Voorlopig hebben we wel live streaming via onze website, dat was er voorheen niet. Wij willen de AIFW groter maken dan 2x per jaar een week en alleen voor insiders. Zo kunnen andere modeliefhebbers alsnog live de catwalkshows zien en hebben we een “Window to the World” gerealiseerd zogezegd.’Hans voegt daar aan toe dat hij het bij de volgende edities niet bij ‘navelstaren’ wil houden, maar ook echt backstage webcams wil plaatsen zodat het publiek werkelijk ziet wat er allemaal gebeurt tijdens het evenement.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Hoe voelen jullie je nu, op de dag na de openingsoiree?
Wouter: ‘We hebben veel goede kritieken?complimenten gekregen over de infrastructuur, de beleving, de catering (door Cuisine on Tour). We hebben er ook voor gekozen om het team met fashion bezig te laten zijn en de logistiek en infrastructurele zaken bij ons, en het werkt! Waar wij kijken naar praktische mogelijkheden kijken anderen naar of het er mooi uitziet. Of het handig is dat die poef in die ruimte staat, maakt voor hen niet uit. Het is fashion! En daar hebben zij gelijk in. We hebben een goede balans gevonden.’
En hoe verloopt de samenwerking tussen jullie?
Wouter: ‘Top! Maar, ik geloof dat ik ineens gebeld word, haha! We zullen ongetwijfeld over dingen verschillend denken, maar we geven elkaar die ruimte en dat maakt ons tot een goede match. Hans vult aan: ‘We zijn ook beide kritisch en nooit tevreden. Ook als ik nu rondloop sla ik dingen op. Zoals het wegwerken van aansluitpunten, licht dat misschien te fel is. Het gedrag van mensen.
'Als je dat niet hebt, hoor je niet in de evenementenwereld thuis'
Wouter: ‘Er zijn veel dingen waar we nu nog geen vat op hebben, maar wel voorzieningen voor kunnen treffen. Officieel mag je niet met auto’s het terrein op, maar je ziet ze overal. Laten we daar afspraken over maken. Ook met betrekking tot de fietsen, het is net het Damrak hier. Iedereen gooit z’n fiets tegen een lantaarnpaal en niemand bedenkt zich dat daar de rode loper ligt. Hans: ‘Je loopt continue de route die een gast loopt, doet deuren dicht, werkt spullen weg en vraag aan medewerkers hun kauwgom uit de mond te halen. Als je dat niet in je hebt, hoor je niet in de evenementenwereld thuis.’