Hij had niks in de gaten toen hij het oeramsterdamse etablissement Piet de Leeuw binnenkwam. Bij zijn afscheid als directeur van European Directories, zeg maar de overkoepelende organisatie van Telefoongidsen in verschillende Europese landen, zou hij met een paar goede vrienden een biefstukje gaan knagen in de donkerbruine winkel die z’n runderlapjes als sinds menschenheugenis nummert.
Wat Lex toen nog niet kon bevroeden was, dat het in meerdere opzichten een unieke avond zou worden.
Lex is als directeur van Gouden Gids -en later: Telefoongids- heel
belangrijk voor mij geweest. Als klant en als vriend. Gouden Gids was
in 1993 onze eerste "full service customer", waarvoor we niet alleen
kick-offs deden, maar ook promoties, training- en verkoopondersteuning
en later zelfs advertising.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
In mijn persoonlijke top 10 aller tijden van meest memorabele
projecten staan er dankzij Lex minimaal 3. De eerste kick-off onder
zijn bewind in Central Studio’s, die vanwege een noodzakelijke
cultuuromslag staand en opgepakt begon, rond een lullig podiumpje met
diaschermpje, waar onder de samengepakte medewerkers bijna muiterij
uitbrak toen de eerste slide toonde dat men daar vier en een half uur
hutje aan mutje zou moeten blijven staan. Tot Lex aankondigde dat hij
dàt dus niet meer wilde bij deze dynamische organisatie. De deuren naar
de aanpalende zaal gingen open, waar een adembenemende infotainment
sessie bleek te zijn voorbereid.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Het tweede project was "Het grootste vuurwerk aller tijden" dat in
65 gemeenten tegelijk werd afgeschoten omdat de Gouden Gids op dat
moment 250.000.000 keer per jaar werd geraadpleegd. Een avond met vele
records, die tot op de dag van vandaag standhouden. De omvang van het
vuurwerk was er één, maar het centrale TV programmaatje dat we in 10
minuten TV10 reclametijd uitzonden als centrale spil van het evenement,
houdt voor eeuwig het kijkcijferrecord van de voormalige TV zender.
Overigens was het effect van de actie naast ruim 1.000.000 gulden
gratis publiciteit, dat het gebruik verder doorsteeg naar 375.000.000
keer. Deze inzending voor de toenmalige sessie van de Gouden Giraf
bleek per ongeluk onder iemands bureau terecht gekomen te zijn en is
nimmer serieus beoordeeld…
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Het derde -tevens recordhoudend- project was de omvangrijke
radiocampagne die we samen bedachten, waarin adverteerders werden
uitgenodigd om bij het NOB zelf hun eigen spotje in te spreken met een
verwijzing naar de terugvindbaarheid in de gids. Eindregie 13 op het
Mediapark werd voor een half jaar geboekt en 5 dagen per week trokken
er 6 adverteerders langs de microfoon om de 7.500 uitzendmomenten te
vullen. Ondernemers die zo gecharmeerd waren van het initiatief, dat
velen het spotje vervolgens voor eigen rekening doorzetten op hun
regionale omroep en het jaar daarop gemiddeld 15% méér in de gids
besteedden.
Naast onze vriendschap, is Lex om twee redenen belangrijk voor mij
geweest. Allereerst omdat hij de eerste was, die ons bureau het
vertrouwen schonk om "out of the box" te gaan. Een type vertrouwen dat
zelfs nu, ruim 13 jaar later, zelden aan een bureau wordt gegund. Dat
vertrouwen leidde tot het ene succes na het andere, tot het ene record
na het andere. Daarnaast heeft hij door ons al dat werk te gunnen een
belangrijke invloed gehad op de ontwikkeling van ons bureau. Direct,
door de omzet die wij zo konden genereren en indirect, doordat de cases
het uiterst goed deden ter ondersteuning van onze
acquisitieinspanningen.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
En gisterenavond nam hij dus afscheid. Niet met een paar goede
vrienden, maar met medewerkers van zowel Gouden Gids als Telefoongids,
die sedert enige jaren fel met elkaar over straat rollen in de strijd
om de gunst van de adverteerder. Twee "kampen", niet zelden elkaars
voormalige collega’s, die voor één avond de haast Coca Cola –
Pepsi-achtige "War" vergaten om afscheid te nemen van de man die ook
hen zoveel had gebracht.
Het werd een avond met duizenden annecdotes, de biefstukken van de
Leeuw en heul veul ijskoude korenwijn. Gelukkig zien we elkaar privé
regelmatig, maar ook vanaf deze plek: dank je wel Lex.