Aandacht voor mens, data, techniek én toekomst Aandacht voor mens, data, techniek én toekomst
Back Back Interview

Aandacht voor mens, data, techniek én toekomst

05 november 2020

Online Seminar biedt al jaren alle benodigdheden voor virtual events, webinars en e-learnings. Als specialist in het genereren van data, met een hoogstaand contentplatform en state of the art-studio’s is dit bedrijf een klasse apart in zijn werkgebied.

Oplossingen zakelijke evenementenmarkt

Online Seminar beschikt over uitgebreide studiefaciliteiten, een dito contentplatform, marketingcommunicatiemiddelen, presentatoren en datatools. Sinds de start in 2009 heeft dit bedrijf zich toegelegd op het bieden van diverse oplossingen voor de zakelijke evenementenmarkt.

  • Marc Zwiers
    Marc Zwiers
  • Aandacht voor mens, data, techniek én toekomst
  • Aandacht voor mens, data, techniek én toekomst
  • Aandacht voor mens, data, techniek én toekomst

Volledige begeleiding

Er zijn wel meer aanbieders van online events, maar weinigen hebben een staat van dienst als Online Seminar. Die ervaring is lang niet het enige verschil. ‘Wij onderscheiden ons in de markt onder meer als fullservicedienstverlener’, zegt business unit manager Marc Zwiers. ‘We beschikken naast een contentplatform over vaste en mobiele studio’s waar klanten gebruik van kunnen maken in samenwerking met kundige technici en een regisseur. Ook bieden we hulp bij de presentatie en begeleiden we de communicatie rondom events zodat alles goed verloopt en deelnemers overal op tijd bij zijn.’

Interactie en data

‘Een van de belangrijkste aspecten van online events is interactie’, vervolgt Marc. ‘Daarmee houd je deelnemers betrokken bij het programma. Wij bieden daar veel mogelijkheden voor en begeleiden onze klanten in de uitvoering. En misschien wel ons grootste wapenfeit is dat we zijn gespecialiseerd in het genereren van data. Wie neemt er deel aan een webinar, waar kijkt men precies naar en wat leert de doelgroep ervan? Dergelijke gegevens zijn goud waard voor onze klanten. Ze zijn onmisbaar voor het organiseren van toekomstige virtual events en zeer waardevol voor marketing- en relatiemanagement.’

Impact en inzicht

Elke organisator wil impact creëren met een online evenement. Daar moet volgens Marc dan ook goed over worden nagedacht. ‘De vraag ‘Wat wil ik bereiken met mijn event?’ is de allerbelangrijkste die je vooraf moet stellen. Als je het doel weet, kun je gaan bepalen wat je ervoor kunt doen om dat te behalen.’ Als voorbeeld wijst Marc op een samenwerking met RTLZ. ‘Die zender wilde een beter beeld krijgen van wat zijn doelgroep belangrijk vindt. In aanvulling op de reguliere tv-uitzendingen organiseerde RTLZ samen met ons daarom webinars met interactieve functionaliteiten zoals live chat en polls. De daarmee verzamelde gegevens vertellen RTLZ waarom iemand kijkt en welke acties genomen kunnen worden om iemand voor de zender te behouden. Het levert inhoudelijke inzichten op, meer terugkerende kijkers en je kunt er adverteerders mee overtuigen.’

Volledige aandacht

De opbrengst van online events kan dus hoog zijn. Volgens Marc is het daarvoor wel zaak om het hele proces bloedserieus te nemen. ‘Ik heb zelf een verleden als evenementenorganisator. Daardoor weet ik dat een gedegen voorbereiding belangrijk is om zaken goed in de steigers te zetten. Toch denken sommigen dat een online event in een wip te regelen is omdat het ‘alleen maar digitaal’ is. Dat is geen handig uitgangspunt. Tuurlijk, wij krijgen het altijd voor elkaar, ook met een krappe deadline. Maar alleen met optimale aandacht leveren inspanningen en kosten ook maximaal resultaat op. Wij geven op alle gebied volledige aandacht aan onze klanten en de doelen die ze willen bereiken. Op tijd beginnen, goed analyseren en gedetailleerd rapporteren horen daarbij.’

Nu een piek, straks een blijver

Het aanbod van Online Seminar is hoofdzakelijk gericht op spelers in de media, zakelijke en financiële dienstverlening, de overheid en zorg & farma. Marc geeft aan dat sinds de uitbraak van corona het aantal aanvragen voor online events in alle markten is verveelvoudigd. ‘We zijn hierbij geholpen door de situatie dit jaar, maar ook in de toekomst zullen online events een grotere rol spelen dan voorheen. Digitalisering was overal al aan de hand en beleeft nu een piek. Iedereen leert nu de grote voordelen ervan kennen en wij helpen uiteraard graag om die te benutten.’

Studio Ahoy

Met de blik op de nabije toekomst is Online Seminar dit jaar ook een samenwerking gestart met Rotterdam Ahoy. In het Rotterdamse evenementencomplex is Studio Ahoy gebouwd. De studio, nummer acht maar liefst van Online Seminar, geeft organisaties de mogelijkheid om virtual events en hybride live-evenementen te organiseren.

‘Samen met Rotterdam Ahoy hebben we een oplossing gecreëerd die altijd werkbaar is’, licht Marc toe. ‘De studio kan worden ingezet voor hybride events, dus een combinatie van online met een publieksevenement in Ahoy Convention Centre (RAC) of een andere locatie. Ook bestaat de mogelijkheid om alles vanuit de studio zelf te organiseren en volledig online te gaan. Hiermee wordt een volgende stap gezet naar een situatie waarin onze oplossingen een vast onderdeel vormen van events, in welke vorm dan ook.’

Door > Wally Cartigny 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!