Back Back Nieuws

Aaaaha! the Actor Factory organiseert uitzwaaiservice op het drukke Schiphol

25 juli 2013
Dit weekend wordt het drukste weekend van het jaar op Schiphol. Veel Nederlanders komen al terug van vakantie, anderen vertrekken juist. De luchthaven verwacht een half miljoen passagiers, verspreid over de vrijdag, zaterdag en zondag. Wachtrijen zijn onvermijdelijk. Aaaaha! the Actor Factory vermaakt de reizigers, ondermeer met de uitzwaaiservice.

For the longest time
Een trio kleurrijk geklede acteurs staat bij een rij voor de paspoortcontrole in vertrekhal 1. Hun decor bestaat uit flinke wereldbollen, die ze zelf vooruit duwen. Met een gitaar zingen zij akoestisch ‘For the longest time’ van Billy Joel. De wachtende reizigers zingen de ‘oehoehoehoes’ uit het nummer mee. Het galmt lekker door de hal. Aan het einde van het nummer klinkt er applaus van reizigers die tientallen meters verderop in de rij staan. De uitzwaaiservice wenst de reizigers een fijne vakantie.

Hello-goodbye-achtige situaties
Ook zijn er veel hello-goodbye-achtige situaties. Twee actrices in rood-wit-blauwe jurken zingen ‘Leaving on a jet plane’ van John Denver, zodra zij twee ouders afscheid zien nemen van hun dochter. De moeder heeft rode ogen van het huilen. De vader vertelt spontaan dat hun zeventienjarige dochter naar Los Angeles reist voor familiebezoek én voor een stage. De actrices steken de ouders een hart onder de riem ‘Jeetje, dan moeten jullie haar zeker lang gaan missen?’ De moeder antwoordt: ‘Nou zeker, wel tien dagen!’

Vakantiestemming
Actrices maken ook Polaroid-foto’s van reizigers. De foto’s worden als ansichtkaart verstuurd naar de thuisblijvers. Voetbal jongleur Erik Borgman vertoont zijn kunsten in de vertrekhallen. Hij jongleert met wereldbollen. De koffiekelner rijdt rond op een eenwieler. Hij schenkt vanuit een ketel op zijn helm van grote hoogte limonade in bekertjes. Passagiers worden uitgenodigd om te komen zitten op een levend bankstel. Een groep groene juffertjes brengt de duurzaamheidsacties van de luchthaven onder de aandacht. Met het entertainment komt de vakantiestemming er al voor vertrek in. De waardering van reizigers en grondpersoneel is groot.

De ‘uitzwaaiservice’ die Schiphol biedt is uniek in de wereld. De luchthaven doet er alles aan om het de passagiers naar de zin te maken. Met slimmigheden zijn de wachttijden in de voorbije jaren flink verkort. Toch zijn rijen op de allerdrukste momenten onvermijdelijk. Sinds 2001 bedenkt en produceert Aaaaha! the Actor Factory de ‘uitzwaaiservice’ op de nationale luchthaven.

» Filmpje op Schiphol TV

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!