Smart Eventmanager
17 april 2025

25 jaar Smart Event Manager: een kwart eeuw innovatie en klantgerichtheid

Door Mahlee Plekker

Rubrieken

Wat 25 jaar geleden begon als een gerichte tool voor een zalencentrum, groeide in de loop der jaren uit tot Smart Event Manager: intuïtieve web-based software die voorziet in de volledige procesondersteuning van jouw (event)bedrijf. Een kwart eeuw later kijkt Managing Partner Jaap de Vries terug op een avontuur vol uitdagingen, innovatie en groei. Wat ooit begon als een idee van zijn vader, is nu de ruggengraat van talloze bedrijven. ‘Als ik door Nederland rijd kom ik zo vaak een klant van ons tegen. Dat vind ik nog steeds een magisch gevoel.’

Het klinkt een beetje als een jongensboek: op 1 januari 2000 startte Jaap de Vries' vader met het ontwikkelen van een reserveringssysteem. Dat deed hij vanuit een passie om voor zijn klanten de best mogelijke software te bouwen. Een missie waar Jaap zich helemaal in kon vinden, al tijdens zijn studie Economics & Business besloot hij zijn vader te gaan helpen. Gewoon door te gaan bouwen, leerde hij programmeren. Jaap: ‘De combinatie van het puzzelen tijdens het bouwen én de resultaten voor de klant vind ik het mooiste.’

‘En nu zijn we 25 jaar verder’, lacht hij. Hoewel Smart Event Manager in die tijd heel wat ontwikkelingen heeft doorgemaakt en de slimme software al vanaf het begin wordt gewaardeerd door hun klanten, staat een ding als een paal boven water: ‘Zonder onze klanten had Smart Event Manager niet al zo lang kunnen bestaan!’, aldus Jaap.

De software maakt écht het verschil

‘We zagen al snel dat we met onze software écht het verschil konden maken’, vertelt Jaap. ‘Het volledige proces – van reservering tot facturatie – verloopt via ons systeem. Dat bespaart onze klanten enorm veel tijd en moeite.’ Inmiddels is Smart Event Manager een solide bedrijf met een team van specialisten. Zo heel af en toe programmeert Jaap zelf nog weleens iets. ‘Maar ik voel me altijd een beetje alsof ik spijbel als ik dat doe’, lacht hij. ‘Ons team bestaat uit mensen met een mooie mix aan kwaliteiten waar ik heel trots op ben. De een kan goed programmeren, de ander kan goed met mensen omgaan. We zijn inmiddels met veertig man en ik vind het prachtig om dit samen met zo’n mooi team te mogen doen.’

Klantgericht en intuïtief

Een van de grootste krachten van Smart Event Manager is de gebruiksvriendelijkheid van de software. ‘De menselijke kant is heel belangrijk voor ons. We zien onszelf niet alleen als de leverancier van software; de support erbij is minstens zo belangrijk’, vertelt Jaap. ‘Onze software is gebouwd voor de mensen die er dagelijks mee werken. De software is intuïtief en ondersteunt het volledige eventmanagementproces. Van online boekingen en personeelsplanning tot keukenaansturing en facturatie. Ik sprak laatst een klant die vertelde dat hij dankzij ons systeem zelf drie dagen per week aan administratief werk bespaart. Dat is natuurlijk fantastisch om te horen!’

‘Als ik kijk naar de klanten die wij bedienen, dan ben ik daar erg trots op’

 ‘Als ik nu kijk naar de klanten die wij bedienen, dan ben ik daar erg trots op’, zegt Jaap. ‘Ik vind het bovendien heel gaaf om te zien dat Smart Event Manager de kern is van veel processen die bij klanten plaatsvinden. Dat grote organisaties geheel op onze software draaien, vaak gekoppeld aan diverse andere systemen. Je kunt de software van Smart Event Manager in een simpele vorm gebruiken, maar er zitten superveel features in. Ik vind het mooi als klanten alle opties implementeren en zo het maximale uit de mogelijkheden kunnen halen. Daarin proberen we ze altijd goed te ondersteunen. Dat doen we door ze heel goed te begeleiden bij de implementatie, maar ook met onze helpdesk en de best practices van de verschillende locaties waar wij al mee werken.’

Van good naar great

De afgelopen jaren heeft Smart Event Manager een flinke transformatie doorgemaakt. De oorspronkelijke desktopversie is volledig omgebouwd naar een cloudapplicatie. ‘Dat was een gigantische klus die tien jaar in beslag heeft genomen’, vertelt Jaap. ‘Dat betekent dat we nu een hele leuke tijd tegemoet gaan, waarin we ons volledig kunnen richten op verdere optimalisatie en uitbreiding. Hierdoor kunnen we onze software voor onze huidige klanten nóg beter maken. We zitten nu in de fase van good naar great. We hebben al veel bereikt, nu gaan we excelleren!’

25 jaar de toekomst in?

Zó ver vooruitkijken kan ik niet’, zegt Jaap lachend. Toch verwacht hij dat Smart Event Manager de komende jaren mooi door zal groeien. Een van die groeimogelijkheden zit in de stap naar het buitenland. ‘We zijn gestart op de Duitse markt en dat is een geweldig avontuur’, vertelt Jaap. ‘Daar beginnen we feitelijk opnieuw, maar dan wel met een berg aan ervaring.’ 

Daarnaast onderzoekt Smart Event Manager hoe AI kan helpen om nóg efficiënter te werken en de huidige klanten beter te ondersteunen. ‘Als je het dan toch over 25 jaar in de toekomst hebt, dan weet ik 100% zeker dat er heel veel AI-gedreven is. Dat soort ontwikkelingen vinden wij als team juist heel leuk’,  aldus Jaap. ‘Ik ben heel benieuwd wat er allemaal voorbij gaat komen de komende 25 jaar!’

Fotografie: Met Pitt