
Hoe het begon
‘Mijn liefde voor theater startte vroeg’, vertelt Erik Peekel, oprichter van Aaaaha! Bureau voor live communicatie. ‘Op de middelbare school trad ik op als goochelaar Mr. Peek en organiseerde ik complete kinderfeesten. Tijdens mijn studie ging ik optreden bij bedrijven en maakte ik per opdracht de doelstelling van de bijeenkomst zichtbaar - in de rol van ‘jongste professor van Europa’, mét PowerPoint. Organisatoren vroegen wat ik nog meer kon. Ik verzamelde een clubje acteurs en in de tijd van themafeesten en typetjes vulden we allerlei rollen in. Zo ontstond Aaaaha! the Actor Factory, al snel met een kantoor, leuke collega’s en een hecht team van acteurs, presentatoren, workshopleiders en tekenaars.’
Nieuwe naam
‘In 2018 veranderden we onze naam in Aaaaha! Bureau voor live communicatie’, vertelt Erik. ‘De oude naam paste niet meer: we deden inmiddels veel meer dan alleen acteurs inzetten. De naamswijziging hielp ook in coronatijd toen we online talkshows gingen maken voor onze opdrachtgevers. Dat doen we trouwens nog steeds.’
Fun fact: De naam Aaaaha! is geen toeval. ‘Destijds was de Gouden Gids dé plek om acts te vinden. Dankzij al die a’s stond we bovenaan de lijst! Bovendien verwijst het naar het 'Aha-erlebnis': dat magische moment van plotseling inzicht.’
Onvergetelijke momenten
- Schiphol: 17 jaar wachtrij-entertainment
In de drukste maanden verzorgde Aaaaha! wachtrij-entertainment om de sfeer goed te houden. Bandjes speelden, acrobaten hingen boven de rijen, goochelaars verbaasden reizigers en acteurs vormden de uitzwaaiservice. Het haalde elk jaar het nieuws—totdat de logistiek zó strak werd dat het niet meer nodig was.
- 90 jaar staal
Ter ere van het 90-jarig bestaan van de Hoogovens vierden 11.000 medewerkers feest, verspreid over meerdere weken. Op het terrein verrees een tentendorp. In groepen van circa 250 gasten doorliep men een compleet programma, met quizonderdelen gepresenteerd door Aaaaha!-acteurs in opdracht van Inspiriment Event Agency.
- Marrakech: 1001 nacht
Met een grote groep consultants werd een tot in de puntjes uitgedacht programma beleefd, georganiseerd door ATP. Aaaaha!-acteurs waren de spelleiders in een sprookjesdecor. De deelnemers werden uitgedaagd in de oude stad, in de woestijn en in het Atlasgebergte.
Het evenement dat niemand wil missen
Na 25 jaar weet Erik precies waar Aaaaha! voor staat: ‘Mijn collega's en ik willen bijdragen aan evenementen die niemand wil missen. We organiseerden talloze masterclasses voor eventorganisatoren: hoe maak je een bijeenkomst waar mensen bíj willen zijn? De praktische inzichten daarvan bundelde ik in het boek Het evenement dat niemand wil missen. Als bureau maken we verhalen concreet en brengen we ze tot leven. En we zetten deelnemers graag in de actiestand—met formats en werkvormen die heel goed werken.’
-- Aaaaha! Bureau voor live communicatie helpt organisaties met de kracht van storytelling en interactie.