Back Back Nieuws

2016: het jaar van de waarheid voor foodtrucks?

17 augustus 2016
Dit jaar
worden er in Nederland meer foodtruckfestivals georganiseerd dan
muziekfestivals. De groei van het aantal foodtrucks is enorm. Er worden verschillende aantallen genoemd: volgens de een
tussen de 400 en 500 terwijl andere bronnen getallen tussen de 1.200 oplopend
tot 1.600 menen. Hoeveel foodtruckfestivals er precies zijn is niet bekend maar de vraag rijst: is er
voldoende werk voor iedereen en brengt het voldoende inkomsten om ervan
te leven?

Iedereen op zoek naar zijn niche
De oorsprong van de foodtruck ligt in Amerika
waar kleine ondernemers al in de 19e eeuw kant-en-klaar gerechten en
maaltijden vanuit een truck of aanhanger op straat verkochten.
Standplaatsen in de stad waar werkenden een kop koffie of een snelle
lunch konden kopen.
Ook in Nederland kennen we de straatverkoop
van snacks al lang. Vanuit mobiele karren of wagens werden en worden nog
steeds ijs, friet, haring en wafels verkocht. Typisch Nederlandse
gerechten. De laatste jaren, vaak geïnspireerd door het romantisch
ideaal zoals geschetst in de film ‘CHEF!’, zien we kleine ondernemers,
met een passie voor koken, de straat kiezen als decor om hun creaties te verkopen.
Die blijven niet beperkt tot ijs of friet maar wraps, burgers, ribs,
rolls en roti’s gaan over de toonbank. Italiaans, Aziatisch of fusion en varianten in
vegetarisch of biologisch. Iedereen is op zoek naar zijn ‘niche’ om op die manier verzekerd te zijn van omzet. Maar hoeveel foodtrucks zijn in staat ook daadwerkelijk een inkomen te genereren?

Ook
hier lopen de berichten uiteen. Er zijn er die goede zaken doen,
daar waar anderen klagen over te weinig inkomsten. Niet in de laatste plaats vanwege de
inschrijfgelden die betaald moeten worden voor de festivals met daar
bovenop nog vaak een percentage van de omzet. Het blijkt hard werken om
iets te kunnen overhouden. Is er sprake van wildgroei?

FoodtruckBooking.com; vraag en aanbod bij elkaar zonder provisie
In
maart van dit jaar werd FoodtruckBooking.com gelanceerd met de intentie
het aanbod professionele foodtrucks in kaart te brengen en een platform
te bieden voor deze - vaak -  eenmanszaken en/of zzp’ers.

'Naast
het feit dat ze zich in onze professionele omgeving kunnen presenteren
richten wij ons op de zichtbaarheid en internetmarketing om op die
manier meer opdrachten te kunnen genereren en dat foodtruckers niet
alleen afhankelijk zijn van festivals,' aldus Onno van Gent van
FoodtruckBooking.com. 'Wij brengen vraag en aanbod direct met elkaar in
contact zonder dat wij een percentage van de omzet toucheren. Van de
abonnementsgelden verzorgen wij de internetmarketing die moet zorgen
voor een grotere zichtbaarheid en vraag, gedurende het hele jaar. Het
zijn onderwerpen waar veel foodtruckers geen tijd voor hebben of het
ontbreekt aan kennis.'

Er vindt een schifting plaats
FoodtruckBooking.com telt
inmiddels meer dan 100 leden en de belangstelling groeit gestaag. 'Foodtruckers die inzien dat er meer nodig is om op termijn een gezonde
bedrijfsvoering te kunnen ontwikkelen,' volgens Van Gent. 'Er zijn
foodtruckers die
aangeven dat dit jaar wel eens het jaar van de waarheid kan worden en
dat er een schifting zal gaan plaatsvinden tussen de professionals en de
wildgroeiers. Uiteraard probeert iedereen in deze onstuimige markt een
graantje mee te pikken, maar wij zijn ervan overtuigd dat alleen de
echte professionals overleven. Foodtruckers voor wie eten en koken hun
passie is. Het is hard werken, zoals overal in de horeca. Chefs kiezen
voor mobiel in plaats van een vaste locatie omdat ze zo
een
groter bereik hebben. Maar ook dat vraagt veel organisatie en kost veel
tijd. Op die professionals richten wij ons omdat wij een goede
aanvulling vormen op hun ambities.'
 
FoodtruckBooking.com over de grenzen
FoodtruckBooking.com zelf is
ook ambitieus. Eind van dit jaar en begin volgend jaar wordt zij actief
in Luxemburg, België, Duitsland en Engeland. 'Wij willen graag
een bijdrage leveren aan de professionalisering van de branche. Zo
ontwikkelden we samen met een grote verzekeraar collectiviteitspolissen,
specifiek voor foodtruckers. Al onze activiteiten maken het voor
foodtruckers mogelijk een gezonde boterham te verdienen. Maar het is,
volgens ons, haast onwaarschijnlijk dat de groei die we hebben gezien
zich zo zal doorzetten. Voorlopig zien wij echter dat er bij de
streetfood-lovers en foodies genoeg belangstelling bestaat voor
originele en smaakvolle gerechten.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!