Back Back Achter de schermen

10 jaar PTA: Samensmelting van verschillende doeleinden krijgt wereldwijde bewondering

10 december 2010

De vele bossen bloemen die de tafel opfleuren beginnen al iets te verwelken. Er staat zelfs een fruitmand op tafel. ‘Dat is ook een kado van een relatie. We krijgen de komende acht weken elke week een fruitmand. Origineel kado toch?’, lacht René Kouwenberg, directeur van Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Het zijn de geschenken die getuigen aan het 10-jarig bestaan van de PTA, dat twee weken stijlvol werd gevierd met zo’n 400 relaties. Dick de Graaff (6 jaar commercieel manager) en René Kouwenberg (10 jaar directeur) kijken terug op 10 jaar PTA. Naast de cruiseterminal van Amsterdam een belangrijke evenementenlocatie van de hoofdstad.

Zonder goede ‘software’ werkt het niet
Wat opviel tijdens het feest van twee weken geleden was het vriendelijke en enthousiaste team (bestaande uit tien vaste leden) van PTA die de gasten persoonlijk verwelkomden. Er hangt een goede sfeer. Dick: ‘Ik spreek voor het hele team als ik zeg dat wij enorm trots zijn op wat wij hier doen. Het is uniek wat wij hier in 10 jaar hebben opgebouwd en we hebben er dan ook alle reden toe dit te vieren.’

René: ‘Ons motto voor de mensen met wie wij werken is ook ‘Meer dan ooit maak jij het verschil’. Elke rol die hier vervuld wordt is van enorm belang voor het geheel. In drukke tijden lopen er 150 à 200 man personeel rond. Dick en ik geven ons team het vertrouwen in wat zij kunnen. Je kunt nog zulke goede hardware hebben, maar als je software niet klopt, werkt het niet.’

En dat het werkt, blijkt uit de opbrengst die PTA voor Amsterdam binnenhaalt. Uit een onafhankelijk onderzoek blijkt dat er via PTA jaarlijks 50 miljoen Euro alleen al door de cruise de stad binnenstroomt. ‘Dan moet je denken aan onder andere opbrengsten uit de besteding die de dagjesmensen van de cruises hier uitgeven. Maar ook hotelovernachtingen van passagiers die hier aan hun cruise beginnen. Dan heb je ook nog de werkgelegenheid die wij creëren. Voor alle duidelijkheid van die 50 miljoen gaat twee procent naar ons.‘ PTA heeft wel iets gemerkt van de crisis maar heeft er niet onder geleden. René: ‘Uiteraard merkten wij na het succesvolle jaar van 2008 iets van terugloop in het aantal cruises en een dip in het aantal evenementen. Het bijzondere is dat mensen cruises blijven maken in deze tijden. Cruisen wordt echt ontdekt!'

De unieke combinatie: evenementenlocatie en cruiseterminal
De inkomsten uit zowel cruises als evenementen voor de terminal gaan gelijk op. Een cruiseterminal zijn en tegelijkertijd een evenementenlocatie vraagt om een creatieve aanpak. ‘Wij hebben niet het hele jaar door schepen dus de inkomsten uit evenementen zijn van groot belang voor ons. Neemt niet weg dat we in het hoogseizoen van de cruises ook evenementen hebben. Daar moeten we dan een draai aan geven. Regelmatig worden er tijdens de opbouw van het evenement een mooie rode loper en doeken opgehangen zodat de passagiers nergens last van hebben. Als het echt niet anders kan zetten we soms voor de passagiers wel eens een tent op de kade. Daar zijn allemaal trucjes voor om die combinatie te laten werken’, legt Dick uit. De meeste rederijen begrijpen in wat voor situatie PTA verkeert. René: ‘Als wij de evenementen niet zouden doen dan zou het aanleggen van een schip veel duurder zijn voor een rederij. Zodra we dit uitleggen is er vaak begrip voor dit soort maatregelen.

Deze samensmelting van verschillende doeleinden wordt vanuit de hele wereld met grote bewondering bekeken. ‘We krijgen regelmatig bezoek uit bijvoorbeeld Azië die komen kijken hoe wij dat hier doen en hoe het gebouw logistiek in elkaar zit. In Hongkong wordt een multi-purpose terminal gebouwd die geïnspireerd is door PTA en waar wij ook adviezen in hebben gegeven. Wij hebben de knowhow van 10 jaar in de combinatie evenementen en cruise,  waar we uniek in zijn en daar zijn we natuurlijk terecht trots op’, vertelt René met een twinkeling in zijn ogen.

Tweede (evenementen)locatie in 2015
Kouwenberg staat vanaf het begin aan het roer en ziet voor de toekomst nog vele mogelijkheden. ‘Het aantal cruiseschepen neemt in 2011 en 2012 toe en als we dat allemaal aan willen kunnen dan moet er een tweede locatie bij komen.’ De toename van het aantal cruises betekent niet dat PTA als evenementenlocatie in gevaar zou zijn. Dick: ‘We zullen altijd een evenementenlocatie blijven. Simpelweg omdat we met een hoogseizoen van cruises te maken hebben en de rest van het jaar het rustiger hebben met schepen.’ De noodzaak van een tweede locatie is vooral gelegen in de mogelijkheid de toename van het aantal cruises aan te kunnen. ‘Amsterdam heeft zich in de cruisewereld op de kaart gezet en deze markt groeit nog steeds. Als we dat willen faciliteren moet er een terminal bij komen.’

Er zijn al concrete plannen om dit in het Westelijk havengebied te realiseren maar dat betekent niet dat er een vergelijkbaar gebouw komt. ‘Het wordt dan een simpelere locatie die mogelijk ook gebruikt kan worden voor evenementen. Als we de toename van het aantal cruises aan willen kunnen, dan is een tweede locatie echt nodig, anders zullen we niet groeien op dat gebied. In deze nieuwe terminal willen we met name schepen afhandelen die beginnen en eindigen in Amsterdam. De transit-calls (schepen met ‘dagjesmensen’) blijven bij PTA. Door een tweede locatie ontstaat ook de mogelijkheid om het aantal evenementen in PTA uit te breiden  ’, legt Dick uit. Er zijn al partijen in de gemeente Amsterdam die overtuigd zijn maar de meerderheid moet nog over de brug. René: ‘Ik hoop dat de gemeente en andere investeerders overtuigd zijn van wat een tweede terminal oplevert voor de stad. Ik zet in op een tweede terminal in 2015.’

Foto's (door Mariek Prins de Vos) van het jubileumfeest twee weken geleden:

 Hamsters en stiekem in het avondlicht
Als de heren terugkijken op 10 jaar PTA dan zijn er op evenementengebied vele hoogtepunten maar er is er één waarbij ze beiden eenstemmig knikken. ‘Het Bio Kunstgala van Bio kinderrevalidatie dat hier twee keer is gehouden. Toen klopte alles. De locatie was prachtig aangekleed en de bezoekers zagen er stijlvol uit.’ René: ‘Ik vind het ook leuk om te zien dat er televisieprogramma’s worden opgenomen.’ Dick vult aan: ‘Vergeet de Hamsterreclame van de Albert Heijn niet. Die scene dat ze zogenaamd op Schiphol zijn, is ook hier opgenomen. Verder is het JFK ‘Man of the Year’ Gala een uniek evenement en waren we bijzonder trots dat Event Department een Gouden Giraffe won met het Yacht evenement’. Er zijn ook persoonlijke momenten die bijblijven. ‘Het is heel bijzonder om te zien als de kunstbeurs Realisme plaatsvindt. Dan hangen de prachtigste schilderijen in deze transparante ruimte. Dan ga ik stiekem als er niemand meer is op het maindeck de schilderijen in avondlicht bekijken. Dat is zo’n mooie lichtinval, daar geniet ik dan van,’ bekent René.

Dat deze mannen genieten van hetgeen ze doen en dit overbrengen naar hun omgeving is mede het succes van 10 jaar PTA. René Kouwenberg stelde ooit, bij het aantreden van zijn functie, in een interview dat hij vijf jaar zou blijven. Dat zijn er inmiddels tien. ‘Dat komt door de functionele combinatie van PTA, dat gaat niet snel vervelen. Daarnaast sta ik bij het vertrek van een cruiseschip nog vaak te zwaaien.’

Door Marieke Prins de Vos

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!