Back Back Interview

Willemijn van Hussen: ‘Authenticiteit en kwaliteit is de toekomst van de branche’

04 januari 2012

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Zoals: waar halen zij inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Willemijn van Hussen, eigenaresse van BlueLuna.

Wie is Willemijn van Hussen?
Een grote stadsmens uit Rotterdam die in het kleinste gehucht in het Groene Hart terecht is gekomen. Hier woon ik met mijn man, met wie ik al mijn halve leven samen ben, en drie kleine kinderen: een tweeling van drie en een baby van 8 maanden. Ik ben een econoom, die ook een tijdje conservatorium heeft gedaan en die door de liefde voor muziek in de evenementenbranche is gaan ondernemen. Directeur/eigenaar van BlueLuna, bureau voor entertainmentproducties en artiesten.

Kort bedrijfsprofiel:
BlueLuna bedenkt en ontwikkelt entertainmentprogramma’s op maat voor bedrijfsevenementen. Daarnaast doen wij het management en de (zakelijke) boekingen van een aantal uiteenlopende, bijzondere artiesten.

Mijn motto:
Niet lullen maar poetsen (excusez le mot)

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb: 
Onmogelijk te beantwoorden. Maar ik ben best trots op het evenement dat nog vers in het geheugen ligt. Voor Transport en Logistiek Nederland maakten wij een dinnershow op maat waarin video en entertainment één geheel vormden. De promotiecampagne van TLN en de leden van deze brancheorganisatie waren een essentieel onderdeel van deze eigentijdse dinnershow:

En verder vind ik Kameryck Klassiek ieder jaar weer een supermooi evenement, dat we met een aantal branchegenoten gezamenlijk organiseren. Wij zijn verantwoordelijk voor de totale programmering: Een breed toegankelijk klassiek concert met vele onverwachte cross-overs waarmee we een groot publiek aanspreken. En dat op een drijvend ponton midden tussen de slootjes, weilanden en koeien. Kippenvelmomenten en schaterlachen worden afgewisseld.

Hoe ik de toekomst van de evenementenbranche zie:
De nadruk zal steeds meer komen te liggen op authenticiteit en kwaliteit. Dat zie je ook terug op het podium: het telt niet hoeveel mensen erop staan, maar wat ze kunnen en dat het absoluut top is.

Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ik wilde toen ik klein was arts worden in een ontwikkelingsland, dus ik doe nu wel heel wat anders. Maar de combinatie van creativiteit en ondernemerschap past goed bij mij. En wie weet wat er nog in het vooruitzicht ligt om ook op maatschappelijk vlak wat meer mijn steentje bij te dragen. 

Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Van de mensen met wie we werken.  Ik ben ervan overtuigd dat je met entertainment het beste resultaat haalt door de artiesten, muzikanten, choreografen, arrangeurs, decorontwerpers, maar ook de klant met wie je werkt hun eigen creativiteit en inbreng te laten hebben. Natuurlijk houden we de eindregie van producties en weten we wat wel en niet werkt, maar de inspiratie en expertise komt van iedereen. Het mooiste gevolg hiervan is dat iedereen plezier heeft in zijn werk en het maximale eruit haalt. Dat zie je terug op het podium. Het beste moment is dan de ‘high five’ achter de schermen met iedereen die heeft meegewerkt.

Mijn droom:
BlueLuna uitbouwen en doorgaan op de kwalitatieve basis die we hebben gelegd en meer bijzondere artiesten aan onze managementtak toevoegen (realistische droom). Een manier vinden om BlueLuna ook in Londen te vestigen, met man en kinderen hierheen verhuizen (nog even doordomen…)

Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Pieter Bas Boertje, die in tijden van crisis zijn bedrijf weet uit te bouwen, gestoeld op een inhoudelijk fundament. En natuurlijk Joop van den Ende.

Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Het zit hem in de details en de aandacht. In alles!

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
North Sea Jazz, Kameryck Klassiek, en heel veel theater- en concertbezoek.

Mijn grootste hobby:
Pianospelen en koken. Maar van beiden komt te weinig de laatste tijd. Als de kinderen wat groter zijn vast wel weer meer.

Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Op dit moment kijken we op DVD de serie Mad Men. Vroeger las ik graag en veel Literatuur, nu alleen meestal ‘literaire’ thrillers en sporadisch een Echt Boek, maar dat komt ook vast wel weer. Tijdschrift Delicious verslind ik.

Favoriete vakantieland en –stad:
Stad: Londen. Ik kwam er een tijd terug vaak vanwege het werk van mijn man en ik vond alles daar leuk en mooi, van de kinderen die in uniform naar school gaan tot de hipste clubs op dakterrassen. Vakantieland: Spanje, elk jaar hetzelfde huis, dezelfde strandtent, dezelfde markt, etc. Met man en kinderen natuurlijk.

Van deze muziek ga ik helemaal los:
Muziek is een groot deel van mijn leven, van Händel tot House.

De grootste blunder:
Toch wel in het begin van BlueLuna dat ene SMSje naar een klant, dat naar een collega had gemoeten… Ik zal niet op de details ingaan, maar het werkte zeer verhelderend…

Hoe ‘social media’ ben ik?
Ik ben actief op Facebook, Twitter en LinkedIn. Voor sommige zaken is het heel handig, maar ik vind dat het ook veel wordt gebruikt voor ‘window-dressing’. Ik vraag me soms af of ik de enige ben die dat vindt.

Over 5 jaar… :
O, dat weet je nooit! De leukste dingen komen vaak ongepland en onverwachts op je pad.  En die kansen moet je dan herkennen en er wat mee doen.

Wat niemand van mij weet/verwacht:
Dat Joop van den Ende (waarvan ik toen niet wist wie hij was) een glaasje water voor mij gehaald heeft toen ik, 13 jaar oud, zenuwachtig was voor mijn piano-uitvoering tijdens Solo voor een Kind, een TV programma dat hij produceerde. Wat overigens tekenend is voor zijn betrokkenheid.

Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Dat wij een nieuw telefoonnummer hebben, dus schroom niet ons daarop te bellen, haha. 0346-250055.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!