Back Back Nieuws

Wie is Maarten Hogenhuis, het nieuwste bestuurslid van IDEA?

27 maart 2015

Nieuw bestuurslid IDEA toont belang aan van het kwaliteitsmerk

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Branchevereniging IDEA kondigt met trots haar nieuwe bestuurslid aan: Maarten Hogenhuis. De 42-jarige gedelegeerd producent bij Xsaga is een event professional in hart en nieren met een rijke ervaring als opdrachtgever in de evenementenbranche en sinds een aantal jaar ook als creatief aan de bureauzijde. Maar waar kennen we Maarten Hogenhuis verder van, wat is zijn achtergrond, waar heeft hij passie voor en wat zal zijn ‘stokpaardje’ zijn bij IDEA? We vroegen het op de man af…

Al jaren is Hogenhuis bekend met branche- en kennisvereniging IDEA en vanaf nu zal hij zich daarin ook hard maken als bestuurslid. In die hoedanigheid heeft hij een aantal pijlers waar hij zich op richt, passend binnen de visie van IDEA: ‘Ik vind het van belang dat opdrachtgevers de meerwaarde van IDEA-bureaus scherper op het netvlies krijgen. We vinden het allemaal normaal dat we FSC-hout kopen, maar gaan er vanuit dat elk willekeurig evenementenbureau continuïteit en creativiteit biedt en daarbij de ROI borgt. IDEA-bureaus staan voor deze zaken en daarom is het ontzettend belangrijk dat bedrijven ons weten te herkennen als kwaliteitsmerk voor evenementen, sterker nog, ik streef er persoonlijk naar dat opdrachtgevers het als een vereiste zien dat een event bureau IDEA-lid is…’

Bekend gezicht in het evenementenvak
Hogenhuis is inmiddels een bekend gezicht in de evenementenbranche, enerzijds vanwege zijn producties bij Xsaga en anderzijds door zijn verleden als opdrachtgever bij Endemol (Big Brother in Duitsland), de Nationale Postcode Loterij en de Vriendenloterij. ‘Ik heb altijd hart gehad voor het evenementenvak en ben betrokken geweest bij de leerstoel Eventmarketing en -Communicatie op Nyenrode Business University, een opleiding die helaas niet meer bestaat.’ Toch blijft Hogenhuis een grote betrokkenheid voelen voor de kwaliteit van het vak en is dat ook één van de redenen waarom hij zich committeert aan IDEA: ‘Met de kracht van ons mooie ledenbestand kunnen we de vereniging gezamenlijk nog beter voor het voetlicht brengen, zowel nationaal als internationaal en zowel aan de bureau- als klantzijde. Ik ben daar graag de aanjager van.’

De persoon achter Maarten Hogenhuis
De passie voor het evenementenvak zat er al vroeg in bij Hogenhuis, de liefde is als het ware met de paplepel ingegoten. Tijdens zijn studie Media, Management & Rechten liep Hogenhuis stage bij IDTV waar hij een nog grotere interesse ontwikkelde voor het evenementenvak. Vervolgens nam Hogenhuis de stap over de grens naar Duitsland waar hij verantwoordelijk was bij Endemol voor het Big Brother-huis en de exit events. Twee jaar en heel veel ervaring verder, werd hij gevraagd door de Nationale Postcode Loterij om daar de afdeling evenementen op te zetten: ‘Events als het Goed Geld Gala en de Grote Kanjers werden voorheen uitbesteed, maar met de komst van een professionele afdeling konden we daar eigen producties van maken. Vooral in die periode merkte ik dat de winnaars van ‘belevingen’, zoals een concert van André Rieu in de ArenA of een musical van Stage Entertainment, loyaler waren aan de Nationale Postcode Loterij dan winnaars die geen beleving kregen. De impact van live is ontzettend groot.’ Hogenhuis heeft vervolgens nog gewerkt aan het rebranden van de Sponsorloterij naar de Vriendenloterij, voordat hij in gesprek raakte met Patrick Roubroeks, Creatief Directeur van Xsaga, die hij kent sinds zijn tijd bij IDTV. Roubroeks haalde hem binnen bij Xsaga in 2011 en sindsdien heeft het creatieve bureau uit Amsterdam twee European Best Event Awards (EuBea) op zak, voor de productie en organisatie van de opening van het Rijksmuseum in 2013 en de opening van het Mauritshuis in 2014, waar Hogenhuis en zijn team aan hebben gewerkt. ‘Dit zijn twee in het oog springende events waar de markt mij van zou kunnen kennen,’ vertelt Hogenhuis.

Toegevoegde waarde
Maarten Schram, verenigingsmanager IDEA heeft alle vertrouwen in het nieuwe bestuurslid: ‘Organisaties weten IDEA steeds beter en vaker te vinden; het IDEA lidmaatschap wordt zelfs opgenomen in pitches en aanbestedingen als criterium. Toch is hier nog veel terrein te winnen en Maarten kan onder meer op dat vlak – als betrokken event professional met aanstekelijk veel enthousiasme – veel bereiken voor de vereniging en haar leden.’ Hogenhuis vult aan: ‘Op het moment dat je ergens iets van vindt, moet je er ook iets mee doen. Vanuit het ‘niet lullen maar poetsen’ principe heb ik daarom direct gereageerd op de vacature voor deze bestuursfunctie. Zo leer ik niet alleen mijn concullega’s beter kennen, maar kunnen we ook gezamenlijk onze handen ineen slaan om een grote stap in kwaliteit en zichtbaarheid te maken!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!