Back Back Achter de schermen

What happens in de Sleutelstad blijft achter slot en grendel… of toch niet?

03 juni 2015

Derde editie van Arjen en Joris op reis…

Ontdek Leiden. In de gebiedende wijs maar liefst. Zo staat het op een groot billboard langs de A4. En dat is dan ook exact wat we met Arjen en Joris op reis gedaan hebben. We ontdekten de Sleutelstad in anderhalve dag aan de hand van een aantal highlights en met de insteek elkáár beter te leren kennen: ‘Want zo kunnen we samen kansen creëren,’ zegt Arjen Lemstra, organisator van de derde editie van Arjen en Joris op reis.

De feiten liegen er niet om: hier worden zaken ontdekt!
Afgelopen donderdag verzamelden zo’n 20 event professionals zich in het ECC Leiden, het gloednieuwe congrescentrum, gelegen naast het Holiday Inn Leiden. Zo’n hidden pearl langs de snelweg, met veel meer mogelijkheden dan je van buitenaf zou kunnen denken. Voor ons betrof het een ontmoetingspunt, een plek waar we welkom werden geheten door Arjen en Joris, maar ook door de mensen van het ECC en Holiday Inn en, niet in de laatste plaats, door wethouder Robert Strijk (o.a. van Economie en Cultuur): ‘Al eeuwenlang vinden hier ontdekkingen plaats en zo zullen jullie de stad vandaag ook ontdekken. We hebben de oudste universiteit van Nederland (sinds 1575, red.) en maar liefst 10 Nobelwinnaars komen uit Leiden. 30.000 studenten ontdekken hier elk jaar hun talenten en ambities en dat geeft de stad veel dynamiek en vitaliteit. Na Maastricht kent Leiden de grootste monument-dichtheid van Nederland, maar ook kun je je verbazen over de 36 hofjes, de 10 musea en wist je eigenlijk dat hier het Ebola-vaccin in het Science Park wordt ontwikkeld?’ Strijk prikkelde de groep meteen met alle feitjes en hij sloot af met: ‘Ook voor events en congressen is Leiden een geschikte stad, zowel vanwege de locaties, maar ook wanneer je los van event venues iets wilt organiseren. Kortom: jullie zullen een ontdekkingsreis maken die het waard is.’

Old school Johnny Loco-fietsen
En zo startte de reis met Arjen en Joris. We sprongen op de Johnny Loco-fietsen van Bizon Bike Company en vertrokken letterlijk vanaf het tapijt van ECC naar de binnenstad van Leiden, met als eerste stop: ZOEN. Marcel Benedictus, eigenaar van Bizon Bike: ‘Leiden heeft veel historie, zoals oude kerken en gebouwen, maar… die laten we een beetje links liggen. Met onze tours ga je juist naar onwijs leuke chocolade proeverijen en onopvallende hofjes en we drinken ergens de lekkerste koffie.’

Van ZOEN naar Fitland
Zo staan we dus bij ZOEN, waar ze nog pure, echte chocoladebrokken maken. En in dit pittoreske winkeltje kregen we dan ook een korte uitleg, met uiteraard een kleine tasting van tongstrelende chocoladestukjes. Na zo’n smaaksensatie werd het tijd voor koffie, dus hoppa… op de fiets en richting onze volgende pittstop: Hampshire Hotel Fitland Leiden. Midden in het centrum, vlak naast het CS, ligt het twee jaar oude Fitland Hotel. Op de bovenste verdieping, Top Level genaamd, werd de groep welkom geheten voor een kop koffie door sales manager Raoul Hakvoort. ‘Dit is ons paradepaardje, met een schitterend uitzicht over de stad,’ zo vertelt Raoul. ‘Fitland bestaat al 25 jaar en startte met een sportvestiging.’ Inmiddels kent het concept veel meer dan dat: hotel, restaurant, congres- en events ruimtes en een uitgebreid welness center.

 

‘Van kleine meetings voor 4 personen tot aan congressen voor 300 personen, zoals dat van D66 tijdens de Provinciale Staten-verkiezingen in maart, het is allemaal mogelijk. We kunnen borrels, walking dinners, a la carte diners en zo veel meer organiseren.’ Dat is goed te verklaren: Fitland Leiden werkt in deze locatie namelijk samen met ROC Leiden, sterker nog: het gebouw wordt gedeeld met de opleiding en zodoende staan maar liefst 4.000 studenten tot de beschikking van het hospitality concept. We zijn allemaal aangenaam verrast en zien de locatie als een soort ‘doos van Pandora’, vol interessante mogelijkheden voor de zakelijke markt.

Snijden in dode lichamen, maar dan anders…
Dan een volgende verrassing: we vertrokken met onze kekke tweewielers naar Museum Boerhaave waar ons een anatomische les stond te wachten. In een kleine theaterarena met in het midden een lichaam, nep uiteraard. Maar ooit… ontwaakte op deze plek onze nieuwsgierigheid uit een lange winterslaap en werd hier in lichamen van dode mensen gesneden. We leren van alles over ontwikkelingen en ontdekkingen door de eeuwen heen. Patrick Bakker van Museum Boerhaave leidt ons na deze interessant ‘les’ even rond en hij weet ieders aandacht te trekken met fijne details en mogelijkheden. Zo is de tuin met waterspeeltuin ook inzetbaar voor buitenevenementen en worden hier regelmatig barbecues gehouden met varkens aan het spit.

Verrassingseffect in Stadsgehoorzaal Leiden
De groep begint al te watertanden bij het idee en het is dus goed dat we na een korte wandeling aankomen bij onze volgende bestemming waar een lunch zal worden geserveerd. De presentatie ervan wisten we niet, maar dat het in Stadsgehoorzaal Leiden zou zijn was wel bekend. Des te groter was het verrassingseffect toen we letterlijk via backstage (trappen, gangen, goederenliften, kleedkamers, spoelkeuken) terechtkwamen in de schitterend uitgelichte theaterzaal waar we op het podium in de watten werden gelegd door cateraars House of Lords en All Class, terwijl een mini pianoconcert ook de tromvliezen wist te pleasen. Een belevenis op zich!

Een van de deelnemers aan ‘de reis’, Rogier Berlips van Buro Sambal: ‘Ik ben hier om inspiratie op te doen, want soms moet je een uitstapje maken om tot nieuwe inzichten te komen.’

De geheimen van Oud Poelgeest
Tot nu toe was dat een geslaagde zet en voorlopig ging het ook nog even door. We werden met volle magen opgepikt door een bus van Brouwers Tours om naar Kasteel Oud Poelgeest te vertrekken. Een schitterend, door water omringd, zeventiende-eeuws kasteel dat midden in de natuur heel veel geheimen bewaart, geheimen van feesten, bijeenkomsten, huwelijken en meer. We ontmoeten de kersverse directeur Jan-Willem Besselink in de Drakenzaal: ‘Al het geld dat wij hier verdienen wordt geherinvesteerd in de restauratie en het behoud van het erfgoed. Alle activiteiten die we hier ontplooien hebben tot doel het erfgoed recht aan te doen en te versterken.’ Als voorbeeld geeft hij trainingen die worden ‘bijgestaan’ door workshops schermen. Besselink is een bevlogen man die vol trots verhalen vertelt over dit fraaie landgoed met onder andere een vergaderzaal voor 100 personen in het authentieke Koetshuis, een hooizolder voor 35 personen, diverse stijlkamers, 45 hotelkamers en een schitterend gelegen terras naast de kasteelbar.

Exclusief ‘behind the scenes’ van Soldaat van Oranje de musical
Van een zeer historische locatie gaan we naar een locatie die misschien minder oud is, maar waar inmiddels – na vijf jaar voorstellingen – een grote historische lading heerst: de TheaterHangaar in Katwijk. Sinds oktober 2010 wordt daar vol passie ‘Soldaat van Oranje de musical‘ opgevoerd. Een aangrijpend verhaal over oorlogsheld Erik Hazelhoff Roelfzema. Nooit eerder stond een musical zo lang op de planken en inmiddels wordt het verhaal verteld door de negende cast… Een ongekend succes dat nog altijd zonder marketingactie avond aan avond volle zalen weet te realiseren. We krijgen de musical dan ook niet te zien, wel geniet de groep van een showcase en een zeer exclusieve backstage tour tussen de decors, die inmiddels beroemder zijn dan menig theater op zich. Harry de Bruin, directeur van de TheaterHangaar leidt ons rond en geeft antwoord op elke vraag. Zo leren we dat er 28 man op het podium en 32 man achter de schermen zorgen voor de onvergetelijke voorstelling. Er zijn 1.103 stoelen en de bekende draaischijf (waar het publiek zich op bevindt) kent een diameter van 33 meter, het wordt aangedreven door een motor en draait op 60 wielen. Saillant detail: ‘De schijf is door een Duits bedrijf vervaardigd en is ons altijd trouw gebleven,’ zo vertelt Harry. Het theater is voorzien van 500 vierkante meter aan schermen die gebruikt worden tijdens de voorstelling, maar evengoed zijn in te zetten voor zakelijke doeleinden. Harry: ‘Je neemt tijdens presentaties het publiek letterlijk mee van de ene naar de volgende scene, bijvoorbeeld bij een productintroductie. Wanneer je de schermen gebruikt met een carrousel aan projecties kun je alle effecten creëren die je maar wilt.’

Beschikbaarheid zakelijke markt
Op maandagen zijn er geen voorstellingen en om de week is ook de dinsdag beschikbaar voor de zakelijke markt. Een unieke locatie die veel meer in huis heeft – en daar buiten, want ook het hele buitenterrein is inzetbaar – dan een gemiddelde event venue.

Een must voor iedere event professional
Na de uitvoerige uitleg nemen we een borrel in de foyer, wat ook een locatie op zich genoemd kan worden. Zelfs de mensen die nog niet naar de voorstelling geweest zijn – als dat al mogelijk is in bijna 5 jaar tijd – zijn onder de indruk van de teksten op de muren en de details uit het verhaal die zich ontvouwen in de foyer. Zij beloven dan ook heel snel naar de voorstelling te komen. En terecht, want iedere event professional zou dit ongekende succes en de bijzondere technieken die ertoe bijdragen, beleefd moeten hebben.

Sterke verhalen
Na een rondvaart met rondvaartleiden.nl in het lentezonnetje en met ongelooflijk sterke verhalen van kapitein Rob kwamen we aan bij het Italiaanse restaurant City Hall. Tijd om alles even te passeren, samen met de dames van Marketing Leiden en veel andere partijen die deze dag tot dusver al mogelijk hadden gemaakt.

Iris Schippers van My Core Vision: ‘Ik wilde graag nieuwe mensen ontmoeten en dat is goed gelukt. Los van het ontdekken van Leiden, draagt ‘Arjen en Joris op reis’ er ook aan bij dat je netwerk wordt vergroot.’

What happens in Leiden…
Dat netwerk werd nog iets groter met twee Leidense studenten, genaamd Michael en Yildiz, die de groep meenamen op kroegentocht. En hier stopt het verhaal dan ook. Want ‘what happens in de kroegen van de sleutelstad, blijft achter slot en grendel…’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!