Back Back Nieuws

Waarom Wie is de Mol exclusief door Uitjesbureau georganiseerd wordt…

04 september 2016

IDTV en Uitjesbureau hebben hét stadsspel samen ontwikkeld

In juli 2014 stond het in veel media: mediaconceptenmaker IDTV won de rechtszaak tegen een evenementenbureau dat ‘onrechtmatig’ gebruikmaakte van de naam “Wie is de Mol”. Vrijwel direct na deze uitspraak zat Jur Elders van Uitjesbureau aan tafel bij IDTV. Ook Uitjesbureau organiseerde, als eerste in Nederland, een interactief spel onder de naam ‘Wie is de Mol’ in steden door het hele land. Jur wilde dan ook graag eens de mogelijkheden voor een partnership aan het productiebedrijf voorleggen; ‘Volgens mij is de aanval nog steeds de beste verdediging.’ Het was IDTV toen niet te doen om zelf iets te ontwikkelen met Wie is de Mol in de evenementenbranche.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Gedeeld inzicht
Het kortgeding in 2014 had alles te maken met merkrecht en naambescherming van “Wie is de Mol”, en niet zozeer om zelf actief in de evenementenmarkt aan de slag te gaan. Toch hield Jur vol en zat hij in de twaalf maanden die volgden nog regelmatig aan tafel bij IDTV. Uitjesbureau heeft immers landelijke dekking en 17 jaar ervaring en expertise voor stadsuitjes, daar waar IDTV het spel landelijk voor het grote kijkerspubliek produceert én alle technieken in huis heeft om er een bijzondere beleving van te maken. ‘Ik zag grote potentie in het live spelen van het spel,’ vertelt Jur. Het was de zomer van 2015 toen de neuzen dezelfde richting op leken te gaan, maar het winnen van een pitch door IDTV – voor de ploegenpresentatie tijdens de Tour de France in Nederland – zorgde nog voor wat vertraging.

Spelboek maakt plaats voor een unieke WIDM-app
Nu zijn we in 2016 en kunnen we met trots het nieuwe stadsspel, genaamd ‘Wie is de Mol – the game’, en dus samen met IDTV ontwikkeld, presenteren. Naast een speciale Wie is de Mol-app maken we ook gebruik van online video’s in dit moderne en levensechte bedrijfsuitje. Onze deelnemers gaan niet meer met een spelboek onder de arm de stad in, maar worden (be)geleid door een tablet en een spelleider op afstand,’ zo legt Jur uit.

‘Ik verwacht hier erg veel van! Het is een totaal nieuwe variant waarin iedere deelnemer zelf kandidaat is en kans maakt om te winnen – hier gaat het dus niet alleen maar om de groepswinst. Ook zijn de techniek en de opdrachten bijzondere elementen aan dit spel, wat Wie is de Mol levensecht maakt. Denk aan het gebruik van jokers, vrijstellingen, tussen-opdrachten en de individuele test aan het einde. Meerdere teams strijden tegen elkaar en tevens ben je individueel tactisch bezig om de mol uit jouw team te ontdekken óf jezelf niet te verraden. Alles gaat heel geheimzinnig en niemand lijkt te vertrouwen. Je maakt jezelf ook weleens verdacht omdat je voor jezelf in plaats van voor het team strijdt. En de winnaar hoeft dus niet in het team te zitten met het meeste geld in de pot. ‘Oké,’ zegt Jur lachend, ‘er is geen eliminatieronde, want het zou vervelend zijn als je er na tien minuten al uit ligt, terwijl de rest van jouw collega’s of vrienden nog een paar uur te gaan hebben.’

Exclusief voor Uitjesbureau
Uitjesbureau.nl is het enige bureau in Nederland dat de naam “Wie is de Mol” mag gebruiken. IDTV zal inbreukmakers dan ook opnieuw en deze keer met een extra belang aanpakken, aangezien het nu niet alleen om merkbescherming, maar ook om productbescherming gaat. Na een jaar van co-creatie op het gebied van produceren, films maken met zeer bekende acteurs, scripts uitschrijven en opdrachten bedenken voor alle grote steden van Nederland, kan Uitjesbureau nu met trots melden dat het spel gespeeld kan worden! Ken jij je collega’s?

‘En iedereen zal bij de prijsuitreiking en de borrel beleven dat bij het tonen van de foto’s en films die tijdens het spel zijn gemaakt, de oooohs en aaaaahs je om de oren vliegen. De investeringen die we samen gedaan hebben in de applicatie en de andere techniek (films, acteurs, geluid, interactie) zijn zeer vooruitstrevend in onze branche. Koppel dat aan het onderscheidende vermogen van het spel “Wie is de Mol” en je hebt een 3,5 uur durende blijvende herinnering voor een groep vanaf 20 personen.’

Nu al te boeken
De aanvragen én boekingen stromen binnen in met name steden als Amsterdam, Den Bosch, Rotterdam, Haarlem, Utrecht en Den Haag. Dus, ken jij je eigen collega’s? Of wil je jullie inventiviteit, stressbestendigheid, intelligentie, lef en mensenkennis eens op de proef stellen?

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Op de foto: Jur Elders, Uitjesbureau.nl

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!