Back Back Achter de schermen

Vincent Everts’ wake up call tijdens New Media Congres

30 augustus 2007

Vincent Everts schudt tijdens het High Profile New Media Congres als eerste spreker in de ochtend de bezoekers van het congres wakker door in een moordend tempo de stand van zaken te geven van de digitale wereld op dit moment, en in de toekomst. Vincent Everts is ICT-trendwatcher, een echte e-vangelist die zich met allerlei web 2.0 tools en gadgets op de hoogte houdt van wat er allemaal speelt in de internet- en tech-wereld.

Een korte blik in het verleden (iets waar Vincent zich zelf zo weinig mogelijk mee bezig houdt) leert dat hij general partner is bij InterimIC  . Hij houdt zich bezig met sales acceleratie projecten rondom nieuwe
technologieën en werkt voor een aantal bedrijven waaronder KPN, NOS en
EZ. Naast een te grote hoeveelheid spreekbeurten waarin hij
gepassioneerd over de ontwikkelingen rondom nieuwe technologieën praat is hij actief als columnist bij business nieuws radio www.bnr.nl.

Hij vervulde van 2001-2004 de rol als voorzitter van de NGN
(4000 netwerk professionals), werkte aan projecten zoals het
Kilometerheffingsproject bij Verkeer en Waterstaat en als venture
partner bij het investerings fund van Roel Pieper (www.favoniusventures.com).

Van 1995 tot 1999 was hij directeur en Internet evangelist van Media Plaza,
hét demonstratiecentrum van de elektronische snelweg, waar zakelijke
beslissers via inspirerende sessies kennismaken met de mogelijkheden
van de elektronische snelweg.  Een prima plaats om na te denken over
implementatie van E commerce, E-persconferenties, Websites
introducties, interne awareness sessies en VIP klanten presentaties.

Voor zijn inzet kreeg hij de Kubbik prijs van de universiteit Tilburg.  Tussen 1994 en 1996 nam Vincent een cebatical en studeerde hij bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam met als afstudeeronderwerp ‘design van een implementatie model van SAP’. Hij maakte de studie nooit af.

Van 1988 tot 1994 was Vincent directeur en oprichter van Cyco Software,
en was hij gevestigd in Altanta USA. Cyco Software had in ’94 70
werknemers en creëerde data en documentmanagement systemen zoals
Automanager Workflow en Perfect View met vestigingen in Nederland, de
VS en Rusland. In die tijd zijn er meer dan 200.000 exemplaren van
Automanager, verkocht.

Tussen 1984 tot 1988 was hij oprichter en Commercieel directeur van Cyco Automatisering een netwerkbedrijf dat verkocht is aan Centric.  Van
1978 tot 1984 studeerde Vincent Natuurkunde, Politicologie Economie, en
bedrijfskunde. Vooral politicologie & bedrijfskunde hebben in hoge
mate bijgedragen aan zijn denkbeelden over de maatschappij. Vooral
macht en beslissingsprocessen hebben zijn interesse.

Het interview is geen interview te noemen. Eerlijk is eerlijk. Je zit met Vincent Everts aan tafel en dan is het voor de journalist, meer dan bij een ander, zaak om de leiding te nemen over het gesprek. Dat is mij niet gelukt. Vanaf de eerste hap van de watermeloen – normaal is dat een kopje koffie, niet bij de familie Everts – is het een stortvloed aan woorden over nieuwe media. Met twee opengeklapte MacBook’s Pro (allebei 17 inch) starten we met het onderwerp twitteren, want de twitterrific staat open en vult zich met nieuwe tweets van het twitternetwerk van Vincent.

Twitter is mijn levensader op dit moment. Ik twitter en daarvan krijg ik een heleboel nieuwe informatie uit mijn netwerk. Allemaal enthousiaste voorlopers op internetgebied. Marco Derksen van Marketingfacts, Erwin Blom van VPRO Digitaal, Petra de Boevere alias het Meisje van de Slijterij.

We vallen meteen in een ander onderwerp: web 2.0 video. Helemaal hotter dan hot.
Heb je dat Operator11 al eens een keer gezien? (Vincent wacht niet op mijn antwoord – wat ‘ja’ is – maar begint met passie over zijn nieuwe video-liefde te praten.) Operator11 is echt geweldig. Ik heb dus gisteren (donderdag 16 augustus 2007) een persconferentie gehouden bij de lancering van de nieuwe telecomaanbieder Alice, en dat hebben we gedaan met Operator11. Dat was echt onzettend leuk, wacht even ik zoek mijn presenatie even voor je op: hier is ie.

Wat is zo leuk aan Operator11?

Het leuke is dat je heel gemakkelijk gewoon dingen kunt uitzenden. Je hebt een pc, je hebt internet, je meld je aan bij Operator11, je hebt een webcam en geluid en uitzenden maar. Gisteren bij de Alice persconferentie was helaas het geluid slecht… ze hadden eigenlijk een snoertje bij de geluidstechnicus… nou ja.

Maar goed, het aardig hiervan is dat je niet alleen maar één uitzending kunt maken, je kunt ook schakelen naar andere Operator11-aangesloten mensen. Zo wil ik snel eens met Marco Derksen en Erwin Blom rond de tafel om het te hebben over een soort wekelijks tv-programmaatje dat we gaan maken door alle drie op Operator 11 aan elkaar vragen te stellen over allerlei interessante zaken. Misschien hebben we honderd kijkers, misschien duizenden, maakt niet uit, het is gewoon erg leerzaam. En het is makkelijk om op deze manier zaken met elkaar te delen. Je kunt met Operator11 heel snel schakelen en ook filmpjes die je hebt klaargezet in je library er in zetten met letterlijk een druk op de knop. Alles wordt live uitgezonden en als het afgelopen is wordt het meteen opgeslagen en staat het al meteen online. En let op, zoals alles: for free.

In Nederland werd video gemaakt door, ik schat, misschien tienduizend professionals, op het mediapark en in de filmstudio’s, we gaan naar een wereld waar video gemaakt wordt door werkelijk iedereen, iedereen die het maar wil kan video publiceren op het internet. Natuurlijk wel voor een waarschijnlijk kleiner publiek. Dat zie je nu bij YouTube, maar ook bij Operator11 gebeuren. Samen tv maken voor een kleiner audience is heel interessant.

De reiswereld. Daar gaat video de komende tijd heel interessant worden. Transacties via internet is nu gemeengoed, dat was jaren geleden ook nog niet zo. Transactie is nu standaard, als je niet goed kunt transacten mis je de helft van de omzet en ga je gewoon dood. Maar er is nog zo-veel te doen in het individualiseren van de reisbehoefte.

De kooporiëntatieprocessen en hoe je die digitaal kunt maken is erg interessant. Ik kom net van  Stayokay bij een bespreking, Stayokay is aan het upgraden, maar is ook heel erg geïnspireerd door de web2.0 toepassingen. Chris Hommes van Stayokay wil van de meest lelijke site allertijden een  nieuwe website maken waarbij het mogelijk wordt gemaakt voor de jonge gasten om actueel te kunnen vertellen wat er gebeurt rondom de locatie, en dat ze ook bijvoorbeeld hun Hyves-profiel kunnen achterlaten en dat kunnen gebruiken om Hyvers te ontmoeten die een beetje dezelfde interesses hebben. Dat is meerwaarde. Je leest dus van tevoren wie er komen, met welke profielen en je legt al contact met deze mensen. Als Stayokay als middelpunt daarin kan fungeren heb je goud in handen.

Maar ook de andere doelgroep, de business traveller, wat komt die tegen. Hotels, hotelketens. Hotelketens kunnen met web2.0 toepassingen ook enorm inspringen op een behoefte. Niets vervelenders dan op je kamer in je eentje naar CNN te moeten kijken. Geef de zakelijke hotelgasten de mogelijkheid zich
kenbaar te maken aan de op dat moment aanwezige community van
hotelgasten. Door middel van bijvoorbeeld hun LinkedIn profiel. ‘Jouw profiel matcht met die van mij, samen eten?’

Er zijn drie regeltjes die je in je website moet laten opnemen: Wat is je linkedIn-profiel? Mogen andere gasten dat zien? Zo ja, deze mensen zijn hotelgast en maken zich bekend met hun linkedIn-profiel.

Ik zou als ze dat zouden aankondigen en via LinkedIn zouden marketen er voor kiezen om naar dát hotel te gaan die deze web2.0 toepassing aanbiedt. Dat is hartstikke leuk toch? Maar goed, die hotelbusiness is conservatief. Dat betekent dat ze zich niet laten meeslepen door visies, maar wél door resultaten en als dan ineens blijkt dat dit werkt gaat iedereen het doen. Het kan best nog lang duren voor iemand er mee komt. Maar eigenlijk is het zo simpel als wat.

Vincent is keynote speaker en opent het High Profile New Media Congres dat op maandag 19 november wordt gehouden in Taets Art Gallery in Zaandam.
Inschrijven voor € 295,- kan hier.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!