Back Back Interview

Toine Dorpmans: ‘Aan ‘snel scoren’ doe ik niet mee’

13 november 2013

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Toine Dorpmans van Toine Dorpmans Groep.

Wie is Toine Dorpmans?
‘Ik kom uit de wereld van de hotelbranche, amusement, evenementen en tv. Nadat ik een aantal jaren hotelervaring heb opgedaan in het buitenland, heb ik mijn carrière verder ontwikkeld in de Nederlandse amusements- en tv-wereld. 23 jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen als event organizer met Toine Dorpmans Groep.’

Kort bedrijfsprofiel
‘Toine Dorpmans Groep is een onafhankelijk full service organisatiebureau, dat kwalitatief hoogstaande evenementen en audiovisuele mediaproducties organiseert voor de zakelijke markt. Uniek is dat we vaak producten van opdrachtgevers verwerken in het event- of mediaconcept. Andere kenmerken van ons zijn de theatrale benadering van events en onze expertise in de organisatie van grote buitenshows.

Wat is typisch Toine Dorpmans?
‘Stijl en kwaliteit staan bij mij voorop. Aan 'snel scoren' doe ik niet mee. Ik denk altijd veel na en ik ben niet vatbaar voor uit welke hoek de wind nu weer waait. Opdrachtgevers geef ik graag het gevoel dat ik hun event beschouw als mijn eigen event, waar het aan niets mag ontbreken.’

Waarom deze branche? Ben je geworden wat je wilde zijn?
‘Ik heb een opleiding in het hotelvak gevolgd omdat dienstverlening in mijn genen zit. Het is mijn tweede natuur om gasten te vermaken, om het anderen naar de zin te maken. Het eventvak zit me dus als gegoten. Dat neemt niet weg dat ik nog enkele andere grote interesses heb, dus het had ook een andere kant kunnen opgaan.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt georganiseerd?
‘Zonder andere producties te kort te doen, vond ik het event ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van ECT in 2008 een geweldig event. Een event van vier dagen, de grootste corporate buitenshow die ooit in Nederland is gehouden. Een wervelende show, geproduceerd met de elementen water, audio- en lichteffecten, live entertainment, special effects en vuurwerk. Kranen van 80 meter hoog en 200 meter breed en honderden containers fungeerden als decor. De uitvoering was state-of-the-art. 'Het lijkt wel de opening van de Olympische Spelen', zo klonken de enthousiaste reacties van vele nationale en internationale gasten. Maar ik kan net zo veel genieten van de perfecte organisatie van een privéfeest op een landgoed of privé aan huis, met oog voor elk detail van begin tot einde.’

Wat is het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Het gaat mij niet om het evenement, maar om de ondernemer, die van niets iets maakt, en die grote aantallen mensen weet te raken via een bijzondere beleving. Op die manier heb ik bijzonder veel respect voor de concepten van Cirque du Soleil, Riverdance, André Rieu en Sensation. De musical Rembrandt heb ik zelfs al drie keer gezien, telkens vanuit een andere hoek in de zaal, waardoor je elke keer weer nieuwe dingen ziet op het podium en er een ander beeld ontstaat. Heel inspirerend hoe je bij deze productie als bezoeker door middel van onder andere projectie wordt mee genomen in het podiumbeeld.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Uit de omgeving. Bijvoorbeeld door objecten in etalages of in de openbare ruimte, of door natuurverschijnselen. In een museum zag ik een kunstwerk van takken, die met elkaar waren verbonden door houten stokken. Dat intrigeert me en dan maak ik een foto, met in het achterhoofd dat ik dit idee misschien ooit kan gebruiken in een decor. Rijdend door een woonwijk zag ik onlangs een interessant contrast: witte huizen in een omgeving van bomen met verkleurde herfstbladeren. 'Idee!' denk ik dan. Zo gaat dat voortdurend.’

Wat is je droom?
‘Ik heb meerdere dromen. Twee springen er uit. Ik ben een eigen format aan het ontwikkelen: een terugkerend event voor een grote, brede doelgroep. Zodra het moment rijp is, wil ik dit concept lanceren. Daarnaast zou ik bijzonder graag een event willen produceren in het Midden-Oosten. Daar zijn de budgetten vele malen groter, waardoor ik mijn creativiteit helemaal zou kunnen uitleven en de meest fantastische producties zou kunnen maken.’ 

Wie bewonder je in de evenementenbranche?
‘Ik bewonder niet een persoon in het bijzonder. Wel heb ik veel bewondering voor succesvolle concepten, waarvan ik er zojuist al enkele noemde. Of een concept succesvol is hangt af van verschillende factoren: het idee, het goede moment en de geluksfactor. In een aantal gevallen hangt succes daarnaast nog af van de vraag of je investeerders mee krijgt. Met copy paste concepten heb ik helemaal niets.’

Welke gouden tip pas je altijd toe in je vak?
‘Ik geef altijd meer dan afgesproken. Als ik een event nog mooier kan maken met enkele sfeer verhogende extra's, dan doe ik dat, ook als het niet gebudgetteerd is. Dat heeft te maken met mijn dienstverlenende instelling; daar voel ik me goed bij. Ook probeer ik vast te houden aan onze eigen signatuur: waar mogelijk en gewenst proberen we producten van de opdrachtgever te verweven in het eventconcept. Voor een bandenfabrikant stylen we het event het liefst met banden, voor een frisdrankfabrikant stylen we het event het liefst met flessen en kratten, om maar een enkele voorbeelden te geven. Als je vasthoudt aan je eigen signatuur, wordt dat vroeg of laat herkend.’

Hoe ziet de evenementenbranche er over vijf jaar uit?
‘De digitale communicatie zal ongetwijfeld een nog grotere rol spelen; alles zal nog sneller verlopen. Het gevaar van miscommunicatie wordt daarmee ook groter. De social media zijn prachtige communicatiemiddelen, maar ook erg vluchtig. De high touch zal het altijd winnen van de high tech.’

Wat is je grootste blunder?
‘Eerlijk gezegd heb ik zelf geen grote blunders gemaakt, maar in dit vak ben je altijd afhankelijk van de samenwerking met anderen. Het meest vervelende wat je kan overkomen is als de techniek het laat afweten.’

Wat weet bijna niemand van je?
‘Alles wat gemotoriseerd is, heeft mijn belangstelling: de lucht- en ruimtevaart en de transportsector. Om me te ontspannen en om mijn vlieguren bij te houden, vlieg ik regelmatig: hoog in de lucht komen mijn gedachten los van mijn dagelijkse werkzaamheden.’

Wat wil je nog graag kwijt aan de branche?
‘Er wordt veel gesproken over de toegevoegde waarde van een eventbureau. Goede event organistie is een echt vak, dat bestaansrecht heeft. Het is niet alleen een kunde, het is een kunst. Ik hoop van harte dat de goede spelers dat blijven uitdragen en zich blijven onderscheiden met goede concepten.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!