Back Back Interview

Timo Kruft: ‘Op zulke momenten ben ik een ware wervelstorm’

21 augustus 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Timo Kruft van de TeKa Groep.

Wie is Timo Kruft? 
Ik ben van 1972, sinds 1992 getrouwd met Janine en samen hebben we twee kinderen: Tom en Fleur. Verder hebben we nog een enorm irritante kat die gemiddeld zo’n vijf keer per week thuis komt met vogels, muizen en egels. Zelfs het konijn van de buren bleek niet veilig te zijn.

Wat is typisch ‘Timo Kruft’?
Ik ben een beetje zwart/wit en daardoor kan ik hoofd- en bijzaken makkelijk van elkaar scheiden. Ja is ja en nee is nee – heel duidelijk inderdaad. Verder ben ik ongeduldig, ik kan echt een kort lontje hebben en ik ben ondernemend. Dat korte lontje is misschien wel karakteristiek voor veel ondernemers, alles moet nu eenmaal vlug en snel. Op zulke momenten ben ik een ware wervelstorm, maar daarna ben ik het ook zo weer vergeten. Mensen moeten daar wel eens aan wennen, ja. Maar de mensen die mij wat langer kennen, weten dat het ook zo weer goed is. Op zijn tijd ben ik best vriendelijk hoor.

Beroep en bedrijf?
Ik ben de oprichter en directeur van de TeKa Groep en wij zijn gespecialiseerd in unieke gebouwen. Bij ons vind je geen standaard congrescentrum, maar kastelen, landhuizen en industriële panden, stuk voor stuk rijksmonument. Die locaties proberen we op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken en daarin richten we ons op het midden- en hoogsegment. Onze doelgroep is heel divers: dat gaat van de Raad van Bestuur van Ziggo tot Piet en Jannie die een fantastisch huwelijksfeest willen organiseren. Omdat we alles in eigen huis hebben – keuken, meubilair, personeel – zijn we heel flexibel. Maar we werken natuurlijk ook regelmatig samen met organisatiebureaus. Onze locatie vormt dan de basis, en een goed bureau is in staat daar werkelijk iets aan toe te voegen. Op die manier versterk je elkaar en haal je het beste in elkaar naar boven. De meerwaarde van een bureau zit ‘m onder meer in zaken die heel eenvoudig lijken, maar veel ervaring en oog voor detail vergen. Een goed uitnodigingstraject, de logistiek, de begeleiding op de dag zelf; dat doe je er niet even bij. In zo’n echte samenwerking kun je zulke mooie dingen mogelijk maken, waarbij de verhouding tussen prijs en kwaliteit intact blijft. Dat is momenteel natuurlijk ook een uitdaging: met een minimum aan middelen mooie evenementen neerzetten. Een beetje back to basics, ja.

Waarom deze branche?
In 1992 begon ik met een organisatiebureau, min of meer per ongeluk. Ik had ergens gesolliciteerd en dat bedrijf kon mij niet aannemen maar wilde wel met me samenwerken als ik zzp’er werd. Zodoende ben ik bedrijfs- en publieksevenementen gaan doen. In 2001 kwam daar de partycatering bij en nu zijn we eigenlijk een cateraar met locaties. Entertainment doen we erbij, maar is zeker niet de hoofdzaak.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat zijn er heel wat. Elk evenement is mooi, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de echt mooie zakelijke evenementen. Het Lentefeest voor Agis was er zo een: vijftienhonderd gasten in de Rijtuigenloods. Vlak voor de gasten binnen zouden komen, gingen de lichten aan en door dat licht en de warmte van de lampen gingen de 15 duizend tulpen die er stonden, in één keer open. Zoiets verzin je van tevoren niet, maar het was echt prachtig.

Voor Ziggo doen we veel verschillende mooie dingen. Zo vroegen ze ons – nog tijdens de bouw van Ziggo Dome – of wij daar een congres voor tweehonderd man wilden organiseren. Dat was een uitdaging, want Ziggo Dome is geschikt voor 17 duizend man! De eerste keer dat ik daar met mijn bouwhelm op m’n hoofd rondliep, vroeg ik me alleen maar af hoe we zoiets groots ooit cosy moesten maken. We hebben uiteindelijk een box-in-a-box gemaakt, in winterse stijl. Dat zag er echt fantastisch uit, we hadden het voor elkaar gekregen om een gezellige en intieme plek in die enorme zaal te creëren. En doordat we de zitplaatsen in de zaal wel hadden uitgelicht, kwam ook de grootte van de zaal goed tot zijn recht.

Een ander bijzonder evenement was een feest voor vijftienhonderd mensen van Beweging 3.0, een zorg- en welzijnsorganisatie. Het budget was minimaal dus het was zaak creatief met mankracht en middelen om te gaan. Dat is uitstekend gelukt, onder meer door de Braziliaanse dansers die de gasten verwelkomden, ook het welkomstdrankje te laten serveren en een workshop te laten verzorgen. Zie je, het kan allemaal heel groot, maar zo’n uitdaging met een minimum aan middelen vind ik ook tof. En spannend natuurlijk, want je hebt geen back-up: als de band tegenvalt, heb je geen imposante afsluitingsact die alles goedmaakt.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Ik heb veel met goede doelen projecten. Voor Make a Wish doen we om het jaar een evenement. Heel veel kinderen vinden een kasteelfeest natuurlijk prachtig, dus we proberen dat zo eerlijk mogelijk te verdelen. Die gezichtjes, dat is prachtig, hoor! En de activiteiten voor de Toon Hermans Huizen of de Rotary vind ik mooi. Het mooie van zulke evenementen zit ‘m in de beloning, vind ik. De dankbaarheid vind ik heel waardevol.

Wat inspireert jou?
Je verwacht het misschien niet, maar ik ben een actief christen. Ik geloof dat er meer is dan dit aardse en dat inspireert me. Het dagelijkse is wel heel kort en vluchtig, daar doe ik zelf ook aan mee. Maar de zingeving, die haal ik uit mijn geloof. Overigens geloof ik niet in het veroordelende dat veel kerken zich aanmeten. Ik ga op zondag gewoon uit eten als ik daar zin in heb. De kerk waar ik iedere zondag naartoe ga, is heel vooruitstrevend: iedere bijeenkomst is een belevenis. Dat is goed, de kerk moet toch ook met zijn tijd mee?

Waar droom je nog van?
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan echt van die fases hebben dat ik denk: morgen ga ik alles anders doen! Ik ga bruiloften organiseren op Aruba, iedere dag met mijn voeten in het zand. Maar ik ben een echte ondernemer, ik zie altijd nieuwe projecten en nieuwe kansen – terwijl dat wat er is, al hartstikke goed is. Nee, wat dat betreft maak ik het mezelf niet altijd even makkelijk. Maar ik krijg veel energie van al die leuke dingen.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Wat me verbaast, is dat er in onze branche eigenlijk weinig bedrijven omvallen. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de bouwwereld… Onze branche richt zich steeds meer op hoe je het verschil maakt en dat is alleen maar positief. Evenementen kunnen veel toevoegen aan marketing, aan de binding met je klant of met je personeel en in die zin zijn ze niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. De zingeving van geld bedraagt maar vijf procent, mensen halen de werkelijke voldoening juist uit zaken als waardering, gezelligheid, verbinding en samen dingen beleven.
Overigens vind ik wel dat we kritisch moeten blijven, zowel onderling als in contact met onze opdrachtgevers. Juist nu is daar ruimte voor, dus die ruimte moeten we pakken. En dat we door de crisis weer met beide benen op de grond staan, is niet zo erg.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Dan kies ik voor John de Mol, ondanks dat hij soms erg hard is. Maar ik heb bewondering voor wat hij heeft bereikt. Wat mij vooral aanspreekt, is hoe hij zakelijkheid combineert met onafhankelijkheid; hoe anderen over hem denken, lijkt hem niet te interesseren. Hij heeft een langetermijnvisie en durft daar ook risico’s voor te nemen. Natuurlijk: als je geld hebt, neemt het aantal mogelijkheden ook toe. Maar het gaat wel om het verdienmodel. De Mol denkt als een echte multinational. Ja, dat zou ik wel van hem willen leren.

Wat was je grootste blunder?
We deden eens een bruiloft, in een rustige tijd. Ach, dachten we, die bediening doen we zelf wel, dan hoeven we geen mensen in te huren. Maar je raadt het al… ik liet mijn hele blad vallen. Ik kan het moment nog exact voor me halen – ik was het liefst door de grond gezakt.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Nou, geen idee eigenlijk. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo belangrijk wat mensen wel of niet van mij weten of vinden. Ik ben gelukkig met wie ik ben en met wat ik doe.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Maak het verschil, bied een toegevoegde waarde, doe iets wat een ander niet doet en ga samenwerken. Wees ook eerlijk over wat de opdrachtgever mag verwachten. Verder moeten we als branche duidelijker maken wat evenementen opleveren. Niet met ingewikkelde marketingconcepten, want uiteindelijk gaat het om contact, samenbinden, goodwill. En denk niet groot, groter, grootst, maar creatief, creatiever, creatiefst. Met ons eigen bedrijf hebben we onlangs iets met Segways gedaan. Iedereen vond het geweldig en de mensen hier hebben het nu nog over Timo die op z’n bek ging met z’n Segway. Dáár gaat het om, om die verbinding.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!