Back Back Interview

Tikkeltje ongeduldig, enthousiast en niet te serieus…

23 november 2016

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Marleen Braaksma van DierenPark Amersfoort.

Wie is Marleen Braaksma?
‘Ik ben 35 jaar, getrouwd met Jake en samen hebben we twee dochters: Kate van 6 en Bibi-Julie van 2 jaar. Kortgeleden verhuisden we van een appartement in ons dorp naar een nieuwbouwhuis in Ermelo. In het bos, midden in de natuur, heerlijk!’

Wat is typisch Marleen?
‘Je kan me omschrijven als ‘to the point’, een tikkeltje ongeduldig, enthousiast en niet te serieus; ik houd van een grapje op z’n tijd en omring me graag met mensen die humor hebben.’

Beroep en bedrijf?
‘Sinds vijf jaar werk ik als accountmanager in DierenPark Amersfoort. Ik ben samen met twee collega’s verantwoordelijk voor de organisatie van alle evenementen: de grote congressen en vergaderingen, maar ook bruiloften en kinderfeestjes. DierenPark Amersfoort is een prachtige dierentuin. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in de zakelijke markt, zo verbeterden we bijvoorbeeld de locaties, inrichting, catering en AV-middelen. Als DierenPark Amersfoort onderscheiden we ons doordat we iets extra’s kunnen bieden, waarbij het park en de dieren natuurlijk een grote rol spelen. Er is zóveel mogelijk, zeker na sluitingstijd. Dan is het hele park beschikbaar voor de opdrachtgever. Voorbeelden? Ons ‘soort zoekt soort’-programma bijvoorbeeld, waarbij gasten na een goed verhaal met een gids het park in gaan en ontdekken op welk dier zij lijken. Ook kunnen de gasten achter de schermen kijken bij de dierverzorgers en bieden we interessante sprekers die een link leggen tussen de mensen en de dierenwereld. Dat stukje extra beleving maakt onze locatie bijzonder.’

Waarom deze branche?
‘Ik studeerde eerst toerisme en ben daarna direct in de hotelwereld beland. Dat vond ik fantastisch. Na 8 jaar gewerkt te hebben op de sales- en reserveringsafdeling van een hotel leek het me ook uitdagend om in een ander bedrijf aan de slag te gaan. Van die overstap heb ik geen spijt, het werk wat ik nu doe is erg dynamisch en afwisselend. Toch blijf ik diep in mijn hart altijd nog een zwak houden voor de hotellerie.’

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
‘De introductie van nieuwe auto’s in ons park. De off-road-modellen waren op verschillende plekken in het park te bewonderen. Zelfs in bepaalde dierverblijven – uiteraard zonder de dieren. Daarbij was het hele park in stijl van dit automerk aangekleed en waren er clowns en springkussens voor de kinderen. Overal was heerlijk eten en drinken. Er kwamen bijna 5000 mensen op af. Echt een succes. Een mooi voorbeeld van hoe DierenPark Amersfoort en een automerk elkaar kunnen versterken.’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Eens per jaar is in ons park – en in vele andere dierentuinen – het evenement Dreamnight at the zoo. We openen de deuren belangeloos voor chronisch zieke en gehandicapte kinderen en hun familieleden. Al het personeel van het DierenPark werkt op deze avond op vrijwillige basis. We maken er echt een feestje van met ieder jaar een leuk nieuw thema en veel extra’s. Natuurlijk steek ik zelf ook mijn handen uit de mouwen. Om die blije gezichtjes van de kinderen te zien: dat is onbetaalbaar.’

Wat inspireert jou?
‘Zakelijk: bevlogen mensen en vakidioten. Professionals die staan voor hun vak en die je mee nemen in hun enthousiaste verhalen. Privé: mijn dochters. Zij houden me met beide benen op de grond en zorgen ervoor dat die laptop thuis echt dicht blijft en de telefoon een tijdje uit.’

Waar droom je nog van?
‘Om samen met mijn man ooit een klein hotel of bed and breakfast te starten. Hier of wellicht in het buitenland. Heerlijk om daar plannetjes voor te maken.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Ik zie een verdere digitalisering, maar tegelijkertijd wordt juist het persoonlijke contact en de oprechte aandacht belangrijker. Klanten gaan op zoek naar iets extra’s. Een stukje beleving; niet gemaakt maar echt en puur.’

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
‘Hoe televisie wordt gemaakt, vind ik interessant. Ik ben gek op de serie Homeland. Ik zou dus wel eens een dagje willen meedraaien op de set van deze spannende serie. Hoe verloopt zo’n productie? Wat komt er allemaal bij kijken? En natuurlijk de hoofrolspelers in levende lijve ontmoeten.’

Hekel aan…
‘Te lange vergaderingen. Daar komt mijn ongeduldigheid om de hoek kijken. Ik ben meer van ‘niet lullen maar poetsen’.’

Dol op…
‘Mijn twee meiden, m’n man, onvergetelijke vakanties en een goed glas wijn.’

Wat was je grootste blunder?
‘Beetje saai misschien, maar ik kan me eigenlijk geen echte blunders herinneren. Een enkele keer schrik ik ’s nachts nog wel eens wakker omdat ik iets vergeten ben, maar dan kan ik dat nog oplossen voor het evenement van start gaat.’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Dat ik spiritueel ingesteld ben. Het interesseert me enorm. Ik ben er ook van overtuigd dat lichamelijke klachten vaak een onderliggende emotionele oorzaak hebben. Zo ben ik ook al eens een week in retraite gegaan om meer over mezelf te leren.’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
‘Laten we samenwerken en elkaar business gunnen. Als ieder werkt vanuit zijn eigen kracht dan kunnen we elkaar versterken. Klanten gaan daar profijt van hebben. En wat goed is voor de klanten, is goed voor de branche!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!