Back Back Interview

Stephen van Es: ‘Ik sta dag en nacht voor Rotterdam klaar’

05 februari 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Stephen van Es van Rotterdam Partners, Conventions & Incentives.

Wie is Stephen van Es?
35 jaar, verloofd en sinds kort woonachtig in Barendrecht. Ik heb de Hogere Hotelschool Den Haag gevolgd, vervolgens een tijd in de horeca gezeten en na een baan bij Tempo Team ruim 6,5 jaar geleden bij Rotterdam Marketing (sinds kort Rotterdam Partners, Conventions & Incentives; red.) terecht gekomen.

Wat is typisch ‘Stephen van Es’?
Een netwerker, een echte mensen-mens en iemand die er altijd positief instaat. Ik sta dag en nacht voor Rotterdam klaar. Ik heb geen 9-tot-5 mentaliteit, dat kan ook niet met deze functie. Bereikbaar zijn is een vorm van gastvrijheid en dat staat bij mij altijd op de eerste plaats.

Beroep en bedrijf?
Rotterdam Partners is een stichting die destijds in het leven is geroepen om het toerisme in Rotterdam te stimuleren, zowel op zakelijk als Leisure gebied. Wij proberen aan beide kanten zoveel mogelijk mensen naar de stad toe te trekken om hiermee de werkgelegenheid en de uitgaveneconomie te stimuleren in Rotterdam. Binnen Rotterdam Partners ben ik verantwoordelijk voor de zakelijke markt; de MICE-markt. Mijn functie is om zoveel mogelijk zakelijke activiteiten (nationaal en internationaal) naar Rotterdam te halen.

Waarom deze branche?
Ik heb altijd wel iets met gastvrijheid gehad. Alle voorgaande banen hadden een link met gastvrijheid. Bij de hotels waar ik heb gewerkt, bij Tempo Team en dat is eigenlijk bij Rotterdam Partners nog steeds zo.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat is toch wel de Tour de France in Rotterdam geweest in 2010. De beelden van dit evenement zijn de hele wereld overgegaan en de betrokkenheid van de stad was bijzonder. Het is gaaf om te zien hoe zo’n evenement vorm krijgt en wat voor kracht het evenement heeft om zoveel enthousiaste mensen naar je stad toe te trekken. Rotterdam Partners heeft een belangrijke verbindende rol gespeeld tussen de organisatie van de Tour de France (ASO) en Thalys met als resultaat een trein, bestickert in Grand Départ sfeer, die gedurende een aantal maanden dagelijks tussen Amsterdam en Parijs reed. Tevens was Rotterdam Partners verantwoordelijk voor de 500 journalisten in het perscentrum.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
De Volvo Ocean Race was een heel mooi evenement in Rotterdam om vanaf de kade mee te maken. Op het einde van de avond kwam DJ Tiësto al draaiende op één van de schepen de Maas afvaren. Red Bull Air Race was ook een heel mooi evenement en mag wat mij betreft zeker nog een keer terugkomen.

Wat inspireert jou?
Rotterdam is een hele inspirerende stad. Het is echt mijn stad ondanks het feit dat ik hier van origine niet vandaan kom. Er is geen enkele andere stad in Nederland die te vergelijken is met Rotterdam. Het is een hele moderne, hippe stad met een mooie combinatie tussen oud en nieuw. Een stad die altijd in ontwikkeling is. Hierdoor blijf ik geïnspireerd omdat ik altijd iets nieuws kan vertellen en verkopen aan mijn klanten. Daarnaast ben ik in mijn functie constant met andere dingen bezig en is het heel inspirerend om betrokken te zijn bij alle nieuwe ontwikkelingen in de stad. Daar haal ik echt mijn energie uit.

Waar droom je nog van?
Ik zou graag Minister van Toerisme willen worden. Die hebben we niet in Nederland, maar ik denk dat het wel zou helpen bij het besef wat voor invloed toerisme heeft op de Nederlandse economie. Nu valt toerisme onder Economische Zaken, maar ik vind dat het een eigen plek binnen de politiek verdient.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Als branche zijn we herstellende en daar hebben we de komende vijf jaar nog wel voor nodig voordat we echt weer normaal kunnen draaien en we de crisis vergeten zijn. Financieel gezien worden de evenementen wat gedempter, maar wel realistischer. Tegenwoordig wordt veel meer nationaal, dus in eigen land, georganiseerd. Een Nederlands bedrijf maakt steeds vaker de keuze om niet meer de exclusieve tripjes naar het buitenland te maken, maar in Nederland te blijven en hier iets aparts te zoeken. Vaak kiezen ze dan iets anders dan Amsterdam omdat veel dit al kennen of het bedrijf daar gevestigd is. Rotterdam zal daarin een steeds grotere rol gaan spelen. Rotterdam zal de komende jaren flink groeien als het gaat om hotelcapaciteit en mogelijk ook substantieel in congrescapaciteit. Dat betekent dat we met z’n allen alle zeilen bij zullen zetten om zoveel mogelijk MICE business de stad binnen te halen. We hebben als stad een stevige ambitie, er ligt een mooie uitdaging!

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan…Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Richard Branson is een persoon waarvan ik wel een dag in zijn schoenen zou willen staan. Branson is een heel inspirerend persoon met constant creatieve ideeën hoe het anders zou kunnen. Hij weet telkens weer zoveel partijen te inspireren om zulke grote projecten van de grond te krijgen, waar veel mensen in het begin absoluut geen heil in zien. Het lijkt mij tijdens deze dag interessant om erachter te komen hoe hij dit voor elkaar krijgt.

Wat was je grootste blunder?
Een jaar of vijf geleden ging ik met een aantal partners uit de stad naar een forum toe. Namens Rotterdam Partners zou ik de tickets voor ze regelen. Wij hadden destijds een stagiaire die een kalender voor het volgende jaar had aangepast, maar zij was vergeten om de data te verschuiven. Ik had dus voor een hele verkeerde datum alle tickets besteld en deze moesten dus allemaal opnieuw geboekt worden. Ik heb dan ook wel geleerd om eerst in mijn eigen agenda te kijken en niet klakkeloos moet uitgaan van iets wat iemand anders heeft neergezet.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Veel mensen kennen mij als horeca/gastvrijheid-man maar weten niet dat ik ook in de vastgoed zit. Samen met mijn partner zijn we al een aantal jaar bezig om kleine bedrijfspanden en appartementen op te kopen en deze weer te verhuren. Iets wat veel mensen dus niet van mij weten, omdat dit vaak niet ter sprake komt tijdens ontmoetingen.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Probeer niet alles voor jezelf te doen, maar kijk ook naar hoe je het samen met anderen kunt oppakken. Schuif af en toe iemand iets toe, dan komt er ook vanzelf weer iets bij je terug. Je ziet dat veel mensen in de branche een beetje angstvallig hun eigen ding proberen te blijven doen, omdat ze bang zijn dat iemand anders er met hun business vandoor gaat. Dat is iets wat je moet loslaten, zeker in de tijd waar we nu als branche inzitten.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!