Back Back Locaties

Showcase TheaterHangaar en Hangaar2, want ‘zien is beleven’!

09 februari 2015

Event venues heten de evenementenmarkt welkom

De TheaterHangaar is onlosmakelijk verbonden aan Soldaat van Oranje – De Musical. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat de voormalige Hangaar6 speciaal in 2010 is omgebouwd tot een opmerkelijke locatie met een unieke theaterzaal op een draaischijf. Maar, is het ook echt zo dat de TheaterHangaar alleen geschikt is voor het faciliteren van de langstlopende theatervoorstelling ooit? Het antwoord luidt: nee. Deze locatie, gelegen op voormalig vliegveld Valkenburg in Katwijk, is zeer geschikt voor evenementen. Denk aan een productiepresentatie, in het decor van de spraakmakende voorstelling. Of een receptie in de ruime , lichte foyer, met de opvallende designlampen van de hand van Edward van Vliet. En niet ver van TheaterHangaar ligt Hangaar2. Ook daar blijken de mogelijkheden oneindig en hebben veel automotive bedrijven daar hun nieuwste modellen geïntroduceerd en weten ook andere branches de hangaar te vinden.

Om de twee event venues voor een breder voetlicht te brengen bedachten event managers Toinet Truijen en Ralph Dik een showcase, zodat de markt nog een keer kennis kon maken met de twee unieke locaties.

Van 1939 tot nu…
En zo staan we op een doordeweekse avond op het opstelplatform in Katwijk, naast de authentieke Dakota die avond aan avond gebruikt wordt als ‘decorstuk’ in Soldaat van Oranje – De Musical. Al 1.427 voorstellingen en voor een totaalpubliek van ruim 1,6 miljoen mensen! We stappen de aangename foyer binnen, die vijf jaar geleden als ‘tijdelijke locatie’ opgezet werd door Neptunus en worden direct welkom geheten door Toinet en Ralph, terwijl we worden ontvangen met een verse vruchtensap en een amuse van cateraar Albron.

De theatergong luidt en dat blijkt het sein te zijn om ons naar het theater te begeven. De 60 genodigden – opdrachtgevers, relaties en potentiële klanten – nemen plaats en we krijgen vanuit ons rode pluche een vlucht door de tijd voorgeschoteld, waarbij de theaterzaal af en toe draait naar een ander decor. Van 1939 toen het vliegveld werd aangelegd, naar 1954 waarin Hangaar6 werd gebouwd en van de aankomst van de Orions in 1982 tot de sluiting van Vliegveld Valkenburg op 30 juli 2006. In 2010 kreeg Hangaar6 een nieuwe bestemming en naam: TheaterHangaar.

Fred Boot: ‘Als je maar een keuze durft te maken’
Na deze presentatie staat de producent van Soldaat van Oranje – De Musical, Fred Boot, in het decor van studentensociëteit Minerva : ‘Ik vind het bijzonder om in ons eigen decor te staan en u hier vandaan welkom te heten. Zo vaak sta ik hier niet, dat laat ik namelijk graag over aan de goede acteurs die hier elke voorstelling weer het belangrijke verhaal vertellen. Alles wat we hier doen willen we vanuit het verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema overbrengen en dat lijkt goed te werken, want we hebben nog nooit een actie hoeven doen, geen ingewikkelde joint promotions. Toch zijn we elke voorstelling uitverkocht, puur op basis van het echte verhaal.’ Boot meent dat het publiek de weg naar Vliegveld Valkenburg weet te vinden omdat iedereen zich kan identificeren met het verhaal, ook al betekent dit dat niet iedereen de heldenkeuze van Erik Hazelhoff kan maken, dat hoeft ook niet. Als je maar een keuze ‘durft’ te maken. ‘En dat is wat het publiek ziet, voelt en doorvertelt.’ Uit onderzoek blijkt dat mensen die de voorstelling hebben beleefd, hun ervaring aan 10 tot 20 mensen doorvertellen.

‘Aan ons de taak om het niveau ontzettend hoog te houden. Niet alleen tijdens de voorstelling, maar ook aan de voorkant, in de foyer, op het gebied van hospitality, de catering, de arrangementen en de locaties. En dat is de reden dat we er nog steeds zijn!’

Automotive, congressen en bedrijfspresentaties
Niet snel na de start van Soldaat van Oranje – De Musical, bedachten de makers dat het een goede zet zou zijn om ook Hangaar2 te huren. Boot: ‘Dat was deels met defensieve redenen: Als we elke dag 1.100 man op bezoek hebben, willen we op de hoogte zijn van wat er gebeurt in Hangaar2.’

En dat daar inmiddels veel gebeurt, is duidelijk. We krijgen beelden te zien van evenementen die georganiseerd zijn door en voor Nissan, Mercedes, Vodafone, Defensie, Omroep Max, 538 en vele andere partijen. Vervolgens vertrekken we met een bus van Brouwers Tours naar Hangaar2 om zelf de mogelijkheden te bekijken. Toinet Truijen: We werken veel met de automotive industrie, vanwege het grote buitenterrein en de mogelijkheid om auto’s en trucks naar binnen te halen. Maar ook richten we ons onder andere op congressen en bedrijfspresentaties.’

Zien is beleven
De reden voor deze showcase is, zo legt Truijen uit: ‘Zien is beleven.’ Zij vervolgt: ‘Deze locatie is toegankelijk voor iedereen: we serveren net zo lief een broodje met kroket als een luxe amuse. Heel veel is hier mogelijk. Maar, het industriële en robuuste, dat is wel echt kenmerkend voor Hangaar2. En dat kan juist heel goed gecombineerd worden met een sjiek galadiner, zoals we een keer voor het Oranjefonds gedaan hebben. Als mensen vragen om de wanden af te hangen met zwarte doeken, adviseer ik hen toch dit nog eens te heroverwegen, want het doet afbreuk aan de sfeer van de locatie. Uiteindelijk kan het natuurlijk wel, de klant is koning.’

Opdrachtgever vertelt…
Een opdrachtgever die enthousiast is over het ‘karakter’ van de locatie is Patrick van Bavel, Staf Officier van Evenementen bij Defensie. ‘Het ademt een militaire sfeer uit en dat is prettig voor onze gasten, die allemaal een link met defensie hebben tijdens het evenement dat wij organiseren.’ Van Bavel heeft het over Missie MAX, een eendaags ‘groetenprogramma’ van het thuisfront (1.500 gasten) voor uitgezonden militairen. ‘We hebben Missie MAX nu drie keer in Hangaar2 georganiseerd en vinden het erg prettig om hier te zijn. We kunnen hier een huiskamergevoel creëren met tafeltjes, stoeltjes, kleedjes en toch militaire elementen daaraan toevoegen met een klimtoren en simulatiecontainers.’ Een aantal tevreden opdrachtgevers en geïnteresseerde partijen, vaste toeleveranciers, fijne catering van Grand Catering en een band met de naam Cargo Vibes. Dat waren – naast de mogelijkheid om in een rallywagen te stappen met een professionele driver om even over het oude vliegveld te scheuren – de ingrediënten van een geslaagde showcase!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!