Back Back Interview

Roel Dekker: Weet voor wie je kookt, geef er een eigen twist aan

03 september 2014

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Roel Dekker van NextNovelty Business Events.

‘Ik streef er niet naar met NextNovelty het grootste bureau te worden,
maar wil vooral bekend staan vanwege het lef en de creativiteit die we hebben.’

Wie is Roel Dekker?
Ik ben geboren in 1978 in Oosterhout (NB), woon in Scheveningen en werk vanuit ons kantoor in Den Haag door heel Nederland en daarbuiten. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen van 7,6 en 2 jaar oud. Full house dus, maar heel gezellig. Oh ja, we hebben ook nog 2 cavia’s, die horen er ook bij.

Wat is typisch ‘Roel Dekker’?
Afgaande op wat anderen over me zeggen, ben ik energiek en snel enthousiast over heel veel dingen. Ik speel vaak op meerdere schaakborden tegelijk. Ik ben een mensenmens en groot voorstander van meer doen dan je belooft, verwachtingen overtreffen. Ik heb oog voor detail en ben een doorbijter.

Beroep en bedrijf?
Oprichter en directeur van NextNovelty Business Events dat nu ruim 5 jaar bestaat. Wij zijn gespecialiseerd in het bedenken en produceren van creatieve, kennisintensieve evenementen. Kennisdeling- en overdracht staan hierin centraal. Het gaat dus niet om de feestjes en partijen, maar om het versterken van merken, productintroducties, klant/relatie evenementen of bijvoorbeeld (cultuur)veranderingstrajecten binnen een bedrijf. Wij leveren business to business maatwerk.

Waarom deze branche?
Eigenlijk ben ik er ingerold vanuit frustratie over wat er te koop was op dit terrein en de overtuiging dat het beter kan. Ik heb een geheel andere achtergrond, namelijk die van creatief therapeut en organisatiepsycholoog. Ik ben trainer en business developer geweest bij een groot opleidingsinstituut, waar wij ook zelf evenementen organiseerden als onderdeel van de marketingactiviteiten. We hebben destijds wel overwogen om met externe eventbureaus te werken, maar de eerste vragen van deze bureaus waren: ‘Wat moet er bij de borrel en hoe moet de locatie eruitzien?’ Ik was hoogst verbaasd. Mijns inziens moeten deze vragen zijn: ‘Waarom wil je een evenement? Wat zijn de doelstellingen? Wat wil je eruit halen? Waar moet het over gaan? Wat is de boodschap, de doelgroep etc.’ Ik was verbaasd over het feit dat vrijwel geen enkel bureau deze vragen stelde en ben toen zelf aan de slag gegaan met het bedenken van creatieve concepten. Dat pakte zo goed uit, dat andere organisaties me vroegen dat ook voor hen te doen. Dat was het moment van omslag en ben ik voor mezelf begonnen.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat is een lastige, aangezien we veel verschillende mooie evenementen organiseren. Maar een diamantje was de organisatie van het evenement IMAGINE2012, Connecting the Dots, in opdracht van Ricoh Nederland. Het was een gewaagd concept, waar we een 3 weken durend evenement van hebben gemaakt, in het voormalig Stedelijk Museum in Den Bosch, een rauwe industriële locatie met strakke, witte muren. We hebben het compleet ingericht met flexwerkplekken, restaurantkeuken, bar en een pop-up kunstgalerie met veel technologische snufjes. Het was maatwerk tot in het kleinste detail. In IMAGINE2012 kwamen business, technologie en kunst als een drie-eenheid samen, met als doel de bezoeker te inspireren en informeren over de invloed en mogelijkheden van technologie op organisaties en de maatschappij. Dat is gelukt, want voor dit project ontvingen wij in 2013 de Gouden Giraffe.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Ik kan genieten van veel verschillende dingen. Van TEDx Amsterdam bijvoorbeeld. Een hoog niveau in sprekers en strakheid, met verrassingselementen. Maar ook van Cirque du Soleil een tv-programma als DWDD, een stand-up comedian of een zakelijk evenement. Het gaat bij mij om inhoud, beleving, een duidelijk format, lef en eigenheid.

Wat inspireert jou?
De creatieve invalshoek. Ik laat me graag verrassen en ben nieuwsgierig. Wanneer iets mij verrast en wanneer er meer achter zit dan functionaliteit. En ook dat kan van alles zijn. Kunst, muziek, een verhaal, een documentaire… Dingen waarvan ik denk: WOW! Het is een combinatie van wat ik zie, hoor en meemaak.

Waar droom je nog van?
Nog meer mooie creaties maken, waarbij we met lef en gewaagde concepten werken. The next step, nieuwe dingen maken. Ik streef er niet naar met NextNovelty het grootste bureau te worden, maar wil vooral bekend staan vanwege het lef en de creativiteit die we hebben. Dat iedereen weet dat wij het anders doen dan men gewend is, met klinkende resultaten.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk dat er in de branche kleinschaliger gewerkt gaat worden en dat wij daarin mee veranderen met de vraag. Door te specialiseren, gaat de kwaliteit omhoog. Slim samenwerken is dan noodzakelijk. De ‘one stop shop’ bureaus zijn er dan wellicht niet meer en er is zeker geen vraag meer naar ‘13 in een dozijn’ concepten. We gaan veel meer werken met nieuwe technologieën. Dat wordt nu nog maar mondjesmaat omarmd. Ik geloof in kleinschalige, interactieve evenementen voor max. 200/300 man. Evenementen waarbij het geven van aandacht belangrijker is dan de omvang. Kwaliteit boven kwantiteit.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Een dag? Ik zou wel een weekje willen optrekken met Richard Branson, de oprichter van Virgin Group. Hij werkt met de kracht van de eenvoud en kan omdenken als geen ander. Hij heeft slimme mensgerichtheid centraal gesteld in alles wat hij doet. Om een voorbeeld te geven: zijn vliegmaatschappij Virgin Atlantic had jaren geleden in de vliegtuigen peper- en zoutstelletjes in de vorm van vliegtuigjes. Die dingen werden massaal gejat door passagiers. De primaire reactie in het bedrijf was: verbieden of weghalen. Branson dacht daar anders over. Hij liet juist meer van die dingen maken, met het enige verschil dat nu onderop werd gezet: ‘Pinched from Virgin Atlantic’ (gepikt van Virgin Atlantic). Hoe briljant is dat! Daar ben ik een voorstander van.

Wat was je grootste blunder?
Toen ik pas begon met NextNovelty, werd ik door een van mijn eerste klanten benaderd voor het organiseren van een evenement, gericht op potentiële klanten in het kader van een nieuwe vestiging van een Chinees bedrijf in Amsterdam. Daarbij was ik mede verantwoordelijk voor het uitnodigen van de juiste doelgroep. Ik heb de offerte daarvoor gemaakt, maar was vergeten te vragen om hoeveel mensen het werkelijk ging, die in Nederland aan dat gewenste profiel voldeden. Ik was uitgegaan van een event voor 100/150 man. Bleek dat er in Nederland slechts 5 mensen tot die groep behoorden. Ik had me dus volledig verkeken. Daar heb ik van geleerd: vragen, vragen vragen…

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik ben verslaafd aan Mentos Mint. Er gaan zeker 2 rolletjes per dag doorheen en ik ga niet van huis zonder.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Heb het lef om dingen anders te doen. Wees niet bang om ‘out of the box’ te denken en te doen. Een evenement moet uiteraard aansluiten bij de vraag van de klant, het type bedrijf, doelstellingen en de doelgroep. Maar gooi ook zeker daar je eigen(wijs)heid in. Het is net als met koken. Je hebt bepaalde ingrediënten, maar het is maar net hoe je het gerecht bereidt. Weet voor wie je kookt, geef er een eigen twist aan. Durf randen en grenzen op te zoeken. Dat tilt de branche in zijn totaliteit naar een hoger niveau.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!