Back Back Interview

Rob den Hartog: ‘houd altijd rekening met veranderingen’

23 januari 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In EventPersonality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Rob den Hartog van Incentive Europe.

Wie is Rob den Hartog?
Ik ben op 2 maart 1949 geboren, woon samen, heb twee kinderen. Ook hebben we een kat, maar ik zou liever een hond willen hebben.

Wat is typisch ‘Rob’?
Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ideeën en probeer ieder jaar wel met iets nieuws te beginnen. Ik zou meer entrepreneur dan manager willen zijn. En het allerliefst vaar ik op een zonnige dag in mijn sloepje door de Amstel, met een petje op en een sigaartje in de hand.

Beroep en bedrijf?
Ik ben directeur van Incentive Europe.

Waarom deze branche?
Als student – ik was toen 21 – begon ik met het organiseren van kibboetsreizen voor jongeren. Daarna ben ik altijd in de reiswereld gebleven, met diverse eigen bedrijven.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Voor Philips hebben we diverse grote congressen mogen organiseren. Dat waren complexe projecten, ook omdat de deelnemers uit veertig verschillende landen kwamen. Bovendien is Philips een –overigens geheel terecht – veeleisende klant. We waren dan ook erg trots toen zij heel tevreden waren over onze werkzaamheden.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
André Hazes in de Arena, prachtig om mee te maken. Ik vind de Arena nog steeds een geweldig gebouw, ik rijd er elke dag langs.

Wat inspireert jou?
Dat mijn zoon en ik van Incentive Europe een heel dynamisch en gezond bedrijf hebben gemaakt. We hebben een goede spreiding van activiteiten en kantoren in Amsterdam, Barcelona, Shenzhen en Beijing. De nadruk is overigens steeds meer verschoven naar zakendoen met China.

Waar droom je nog van?
Gezond blijven en nog een paar jaar werken, met daarbij een goede balans tussen werk en privé.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Over vijf jaar speelt de techniek een nog veel grotere rol in onze branche. Congressen en evenementen worden tv-shows met publiek in de zaal en publiek over de hele wereld. De kern zal wel hetzelfde blijven: mensen verbinden, stimuleren en motiveren. Maar ik verwacht dat de techniek eromheen sterk zal veranderen. Verder zitten we nu helaas in een ‘laagseizoen’, maar ik denk dat we over vijf jaar wel weer in een ‘hoogseizoen’ zitten.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Ik zou graag eens kijkje willen nemen in de top van de Europese Unie, want daar moeten de oplossingen voor de toekomst van ons werelddeel vandaan komen. Hoe gaan we de crisis overwinnen en hoe handhaven we ons ten opzichte van de opkomende wereldmachten – ja, daar wil ik wel een dagje zitten.

Naar welke zender of welke muziek luister je het liefst als je onderweg bent naar een afspraak?
Ik luister meestal naar BNR Nieuwsradio.

Welk boek of tijdschrift ligt er momenteel op je nachtkastje?
Een boekje van Rutger Castricum over Ibiza en er liggen eigenlijk altijd te veel kranten en tijdschriften. Ik ben een nieuwsfreak, vandaar.

Wat was je grootste blunder?
Sommige activiteiten die geen toekomst meer hadden, heb ik te lang laten doorlopen.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik me al drie jaar lang twee keer per week in het zweet werk in de sportschool.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Rust en stabiliteit binnen een bedrijf duren nooit lang, dus houd altijd rekening met veranderingen. Denk na over worstcase-scenario’s en zoek alvast oplossingen voor problemen (ook wel uitdagingen genoemd) die zich misschien niet eens voor zullen doen.
Verder raad ik iedereen aan vooral naar buiten te kijken, niet naar binnen. En relativeer het belang van social media! Sommige mensen zijn geneigd zich er gek door te laten maken, maar dat moet je dus niet doen.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!