Back Back Interview

René Verbruggen: je weet pas echt wat je aan ons hebt gehad als er iets mis ging…

20 augustus 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met René Verbruggen van Bridge Event Facilities.

Wie is René Verbruggen?
Geboren in 1963, woonachtig in Schijndel, getrouwd en drie kinderen. Het evenementenbloed stroomt door mijn lijf en ik denk dat het ook in de genen van mijn kinderen zit. Onze dochter zit momenteel op de Hogere Hotelschool, de middelste zoon gaat na de zomer starten met de opleiding Sound & Vision en onze jongste zoon is nu al enorm handig met 3D technisch tekenen. Het is geweldig hoe makkelijk hij technische werktekeningen mee zit te maken van onze projecten. Wellicht gaat hij niet de evenementenbranche in, maar hij zal zeker een technisch beroep kiezen. Voor mij is het ooit begonnen met een drive-in show en heb ik met een gezonde dosis ondernemerschap van deze hobby mijn beroep kunnen maken.

Wat is typisch René?
Perfect willen zijn in alles wat ik doe, in het bezit van de Brabantse gemoedelijkheid en gastvrijheid en ik ga voor langdurige zakelijke relaties die verder mogen gaan dan alleen business.

Beroep en bedrijf?
Bridge Event Facilities is met het leveren van een totaalpakket op dit moment uniek in de markt. Wij zijn begonnen als een licht-, geluid- en videobedrijf maar faciliteren inmiddels de complete inrichting van een evenement. De grootste reden dat we dit erbij zijn gaan leveren, is omdat we merkten dat er gebrek was aan de juiste producten en het logistiek vaak niet goed op elkaar aansloot. Waar vroeger veel organisatiebureaus de partijen bij elkaar verzamelden om het tot één geheel te maken, leveren wij nu zelf de gehele techniek en inrichting van een evenement voor onze klant. Dit alles volgens ons motto: ‘Show your best’.

Waarom deze branche?
Destijds waren er nog geen evenementenopleidingen en dus heb ik heel bewust gekozen voor de MTS. Met de drive-in show als mijn hobby kon ik op die manier techniek combineren met entertainment. In 1986 besloot ik zelf een bedrijf te starten met de doelstelling om daar professioneel mee bezig te kunnen zijn. Ik was er al snel achter dat mijn verhaal verder ging dan alleen een drive-in show en dat ik mij meer wilde richten op evenemententechniek. In de startfase ben je dan zoekende wat voor evenementen het beste bij je passen en uiteindelijk vind je dan de niche die je zoekt. Ik vergelijk het altijd met hockey; je speelt of zaalhockey of veldhockey. Wij doen meer de zaalhockey wat in onze branche de business-to-business events betekent met meer verfijnde details en een hoge afwerking.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dit zijn voor mij twee evenementen geweest. Als eerste het diner tijdens 400 jaar Nederland-New York waar Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima te gast waren. Op een marineschip in New York hebben wij de techniek tijdens dit diner mogen verzorgen. Een grote eer om te mogen doen! Het tweede evenement is NCC Congres 2014 wat een mooi voorbeeld is van ons totaalconcept. Voor dit grootse congres hebben we in een opbouwtijd van 60 uur de totale inrichting van de congreszalen, de exporuimte en een aantal individuele stands verzorgd. We zijn al een aantal jaar bezig met het one-stop-shop concept en in dit project komen alle disciplines die wij in huis hebben samen.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Een evenement bijwonen is vaak niet meteen aan de orde. Als we zelf een keer tijd hebben dan verzinnen we nog wel eens iets leuks om buren, vrienden en familie blij te maken. Zo hebben we tijdens de laatste wedstrijd van Nederland op het WK een tribune bij ons bedrijf gebouwd met een groot projectscherm en zijn we samen met onze zakelijke buren en familie gezellig gaan barbecueën. Zo’n avond vol sfeer en gezelligheid wordt enorm gewaardeerd. Wij zeggen dan ook; beter een goede buur dan een verre vriend.

Wat inspireert jou?
Inspiratie haal ik overal uit. Uit gesprekken met klanten, personen die met passie hun werk uitvoeren en allerlei evenementen die je over heel de wereld ziet plaatsvinden. Het kan echt van alles zijn. Je moet elke dag zien als een feestje en goed om je heen kijken, dan vind je altijd dingen die je inspireren.

Waar droom je nog van?
Het zou leuk zijn als we nog eens een groot evenement naar Nederland kunnen halen met grote internationale aandacht en wij hier als Bridge Event Facilities een belangrijk onderdeel voor mogen uitvoeren. Dat zou leuk zijn, maar ik ben al ontzettend tevreden met hetgeen wat we bereikt hebben en wat we ook blijven doen in de toekomst.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
In de tijd dat ik startte met Bridge Event Facilities hadden we nog geen internet en Google. Toen ging je zoeken naar partijen in de Gouden Gids en waren er allerlei kansen voor bureaus om de markt zó goed te kennen dat je wist waar je iets in moest kopen. Dat is natuurlijk allemaal veranderd de laatste jaren. De opdrachtgever weet nu veel dingen zelf te vinden en is steeds meer rechtstreeks op zoek naar een one-stop-shop concept zoals wij dat doen. Er zullen zeker nog goede evenementenbureaus blijven bestaan die echt iets toevoegen aan een event en hun meerwaarde bewijzen in coördinatie, advisering, ontzorging en creativiteit. De bureaus die uitsluitend een doorgeefluik vormen tussen toeleverancier en de opdrachtgever, zullen waarschijnlijk hun marktaandeel verliezen.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Interessanter zou ik het vinden om een dag met iemand mee te lopen om te kunnen begrijpen wat degene doet. Dit zou ik met heel veel mensen wel eens willen doen. Meemaken wat diegene beleeft en dit vertalen naar je eigen ervaringen en hoe eventueel toe te passen in je bedrijf.

Wat was je grootste blunder?
De blunder die ik misschien maak is dat ik af en toe te goed van vertrouwen ben. Voor mij geldt afspraak is afspraak, maar soms blijken verhalen te worden verdraaid waardoor het vertrouwen is geschaad en je geen zaken meer doet met de betreffende klant. Dat vind ik jammer en hoort naar mijn idee niet bij een eerlijke manier van zaken doen. Het verkeerd inschatten en denken dat iedere klant dezelfde gedragscode hanteert als ik, is dan een blunder. Wel ben ik er trots op dat we ook al heel vaak dingen hebben kunnen redden, omdat iemand een blunder of vergissing beging en wij dit hebben opgelost. Ik zeg ook vaak: je weet pas echt wat je aan ons hebt gehad als er iets mis ging bij een evenement. Dan gaat namelijk je netwerk, flexibiliteit, inzicht en ervaring tellen en kan je vaak nog veel dingen oplossen.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Naar mijn weten ben ik redelijk een open boek. Ik wil graag dingen met mensen delen en maak geen geheim van de dingen die ik leuk vind om te doen.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Ga voor kwaliteit en een langdurige relatie met je klant. Houd de gesprekken vooral open en eerlijk; eerlijkheid duurt immers het langst. Samen wil je er een mooi evenement van maken en ook al is er niet altijd maximaal budget, gun elkaar een fair verdienmodel waar je neemt en geeft. Maar hoe je dit ook doet; in elke relatie zijn er altijd twee partijen die een win-winsituatie uit de samenwerking moeten kunnen halen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!