Back Back Interview

Ramon van Jaarsveld: ‘Een trending topic is leuk, maar moet wel ergens landen’

06 januari 2016

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Ramon van Jaarsveld van Clickshots.

Ik ben niet extravert, meer introvert, maar brutaal genoeg om op een bescheiden manier de emotie van de gasten van te leggen.’

Wie is Ramon van Jaarsveld?
Geboren op 22 juni 1973, woon samen in Utrecht met Marion en samen hebben we een zoon, Kyrian.

Wat is typisch ‘Ramon van Jaarsveld’?
Nieuwsgierigheid is mijn grootste drijfveer, ik ben altijd nieuwsgierig naar wat mensen motiveert en beweegt, wat hun passies zijn. Ook wil ik altijd alles weten over de techniek, als iets werkt wil ik weten waarom het zo werkt. De cultuur en filosofie van een bedrijf die erachter zit. Als fotograaf ben ik waarnemer van evenementen, ik observeer en registreer wat er gebeurt. De spontane dingen, de sfeer, de emotie.

Beroep en bedrijf?
Ik ben nu 15 jaar zelfstandig freelance fotograaf en houd me daarin ook bezig met vormgeving en internet gerelateerde aspecten. Ik leg grote en kleine evenementen vast. De kracht zit hem in het vastleggen van de sfeer en de beleving van de bezoekers. Dat is wat de opdrachtgever terug wil zien, dat mensen geraakt worden en genieten. Ik ben niet extravert, meer introvert, maar brutaal genoeg om op een bescheiden manier de emotie van de gasten van te leggen.

Waarom deze branche?
Allereerst heb ik bouwkunde gestudeerd, daarna een korte studie commerciële techniek. Dat was nog voor het internettijdperk. Toen begon het helemaal interessant te worden en heb ik nog een studie creatieve therapie (muziektherapie) aan de Hogeschool Utrecht gevolgd. Van daaruit ben ik in dit vak gerold. Er was niet echt een studie in wat ik wilde doen en dus heb ik diverse aspecten gepakt. Deze branche wordt evenementenbranche genoemd, maar is tegelijkertijd ook culinair, creatief etc. En juist al die verschillende disciplines boeien mij.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Het Goodwood Festival of Speed in Engeland, een bekend autosport evenement, waar wij voor BP de bezoekers in een rallyauto fotografeerden en de foto’s direct afdrukten als cover van ‘Autosport Magazine’. Het festival trekt in 3 dagen 700.000 bezoekers. Echt uniek om zoiets mee te maken.
Een tweede evenement dat ik heel mooi vond om aan mee te werken is een relatie evenement van D&B Eventmarketing (D&B Rosé 2012: Pluk Geluk!). Het concept was mooi, creatief en enigszins gewaagd. Bovendien hebben zij er een Gouden Giraffe mee gewonnen.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
In mijn vak maak ik de evenementen waar ik aan meewerk ook daadwerkelijk mee. Ik kom overal dichtbij en beleef het zelf. Zo ben ik als fotograaf een keer met een opdrachtgever meegegaan naar Lapland in december. Steenkoud was het en er was maar 2 uur licht per dag. Een unieke locatie om te fotograferen en bijzondere ervaring met betoverende sfeer.

Wat inspireert jou?
Er is weinig wat ik niet leuk vind. Kunst, techniek, wetenschap, mensen met passie. Daar ben ik altijd nieuwsgierig naar.

Waar droom je nog van?
Iedere dag, als ik slaap droom ik… Het is niet zo dat ik droom van grootse dingen of bepaalde idealen heb. In mijn dromen kan en lukt alles.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk niet zoveel anders. Er zullen nieuwe technieken zijn en wellicht meer focus op de inhoud. Waarschijnlijk wordt er nog meer gebruik gemaakt van social media, maar dan wel op een nuchtere manier. Een trending topic is leuk, maar moet wel ergens landen. Sinds enige tijd kunnen we een selectie van de foto’s in de camera verwerken. Via een tablet plaatsen we de foto’s in een cloudopslag zodat de opdrachtgever er direct de beschikking over heeft. Doordat er zeer snel foto’s beschikbaar zijn, heeft de opdrachtgever direct profijt van het inschakelen van een professionele fotograaf. Immers: de meest gedeelde content via social media zijn foto’s/plaatjes. Voeg een treffende foto toe aan een goede tekst en het onlinebereik wordt vele malen groter.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Ik zou wel een achtbaan willen ontwerpen en dan uittesten. Als ik bijvoorbeeld bij Walibi ben, word ik daar nieuwsgierig naar. Dat komt voort uit een passie voor techniek en snelheid en natuurlijk mijn bouwkunde achtergrond.

Wat was je grootste blunder?
Dat mijn website nog steeds niet klaar is. Dat ik er gewoon niet aan toe kom om de content bij elkaar te zoeken (foto’s selecteren, teksten schrijven) en aan de website toe te voegen.

Hekel aan…
Wat me kan storen is wanneer mensen niet de tijd nemen. Bijvoorbeeld als ze vragen hoe het gaat, maar dan alweer bezig zijn met de volgende vraag. Of dat iemand zegt: ‘ik heb maar tien minuten’. Zelf heb ik niet een duidelijke scheidingslijn tussen zakelijk en privé. Mensen vergeten vaak te genieten. Aan een evenement gaat vaak een lange planning vooraf, maar in een dag of avond is het voorbij. En dan gaat men al vaak weer door naar het volgende ding. Soms moet je een binnendoor weg nemen om iets te kunnen zien, dan maak je vaak meer mee dan wanneer je tussen de vangrails door raast.

Dol op…
Creëren, ontwerpen, tekenen, schilderen, fotograferen, dingen samen doen, plannetjes maken, uitvoeren…

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik heb zowel een technische als een creatieve, kunstzinnige kant. Het is maar net wat mensen aanspreekt en hoe ze dat zien. Veel mensen verwachten mijn veelzijdigheid niet. Mensen die heel dichtbij staan weten dat wel.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Dat een dialoog aangaan met de leverancier vaak meer resultaat uit het evenement haalt. Ik heb één opdrachtgever die vrij regelmatig vragen stelt als: heb jij bij andere opdrachtgevers nog iets geleerd, gezien of gehoord waar wij iets aan kunnen hebben?

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!