Back Back Nieuws

Portret van Leon Kruitwagen @GvEventmanagers #EvContact

20 februari 2016

Met de redactie van Events.nl hebben we afgelopen donderdag een groot aantal mensen kunnen spreken tijdens de vakbeurs EvenementContact in RAI Amsterdam. Met sommige van hen werd het ‘portretje’ iets uitgebreider, zo ook bij Leon Kruitwagen. Dan nemen we daar ook graag wat meer tijd en ruimte voor…

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Wie ben je en wat doe je?
‘Ik ben Leon Kruitwagen (51 jaar), oprichter van het Genootschap voor Eventmanagers (GvE); een ontmoetingsplaats, fysiek en virtueel, voor eventmanagers van in Nederland gevestigde bedrijven en organisaties.’ (Andere vakorganisaties die Leon oprichtte zijn onder andere de G-14, Platform Museum Locaties en meest recent Theater Locaties Nederland, red.).

‘Ik ben overdrager, dus ik probeer zo veel mogelijk kennis die ik in de afgelopen zeventien jaar heb verzameld over te dragen aan de nieuwe generatie, aan ons fijne team. De uitdaging ligt daarbij in het volgende: welke kennis geef ik mee en wat wil ik juist niet delen omdat jongeren met hun perspectieven misschien zaken zelf beter kunnen bepalen. Dus, wat draag ik over en wat laat ik los? En, uiteraard, wat kan ik van hen leren?’

Wat bracht jou naar EvenementContact?
‘Uiteindelijk ging het om pure handel, hoewel tijden veranderd zijn. Toch is een beurs een medium om weer nieuwe leden en preferred partners te ontmoeten. Verder wilde ik nieuwe initiatieven zien en ideeën opdoen.’

Is dat gelukt?
‘Jazeker! Vooral voor ons jaarlijkse Inspire Festival. Ik heb een aantal nieuwe locaties gezien en bestaande contacten onderhouden. Ik ben er een jaartje tussenuit geweest, dus het was prettig om een heleboel ‘oude’ gezichten te zien. Maar evengoed om heel veel ‘nieuwe gezichten’ te ontmoeten. Het is zo mooi om die verbinding te kunnen leggen, mensen en diensten aan elkaar te linken. Vroeger was ik altijd degene die mensen aan elkaar koppelden, maar tijdens onze Nieuwjaarsreceptie in het KIT en het Tropenmuseum viel het mij op dat Jonathan en Sanne mij aan mensen voorstelden. Dat is goed! Het betekent dat er echt een nieuwe generatie is en dat ons jonge team hun eigen leden aan zich weten te binden.’

In deze korte portretten vragen we nu wat je mee zou willen geven aan de markt, mij ik ben vooral benieuwd naar jouw visie op onze branche.
‘Ik probeer het op mijn manier te doen: als kleine ondernemer met een grote schil aan leden die we goed moeten bedienen. We hebben acht mindere jaren achter de rug en we zien in ons vak dat er heel weinig groei is geweest in die periode. Eerder krimp. Vooral mijn generatie is niet gegroeid, maar juist afgenomen.’

‘De nieuwe generatie staat klaar en deze groep doet het op een andere manier. Ik verbaas mij regelmatig over wat ze wél weten en ook over wat ze níet weten. Er is een nieuwe standaard. En mijn leeftijdgenoten lijken nog weleens te denken dat deze jongeren moderner zijn dan wij. Ik zie dat anders: zij zijn wel modern in het gebruik van technologie, maar niet zo zeer in mentaliteit. Sterker nog: deze generatie is soms behoudend, kiest eerder voor veiligheid. Daar waar wij een JA-generatie zijn, heeft deze groep last van het woord NEE: de kans op een baan is klein, de kans op een burn-out onder dertig jaar is groter dan ooit. Een generatie die met veel beperkingen te maken heeft, terwijl de lat heel hoog ligt. Ik benijd hen niet.’

‘Laat ik voor mijzelf spreken: ik ben een kind van de jaren ’60 en ’70, Flowerpower en Disco! Alles was mogelijk, hip en raar. Er werd van ons verwacht dat we optimaal zouden presteren, maar we konden het ook nog allemaal zelf uitvinden. Dat zie ik nu toch ook terug in de G14, onze jongerenclub. Ze delen kennis, hebben gezamenlijke brainstormsessies en hebben als uitgangspunt: samen maken we het vak! Dat vind ik heel mooi om te zien.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dan nog even over het fenomeen beurs. Is dat nog van deze tijd?
‘Voorheen was een beurs product- of dienstgericht. Als exposant dacht je: ‘wat ga ik nu eens exposeren, laten zien?’ Nu neem je als exposant de lijst door en bedenkt WIE we gaan zien en WELK verhaal we aan die persoon willen vertellen. Het is dus veel meer op relatiebeheer gericht. Ook bij EvenementContact (goede naam trouwens, ‘contact’): stel dat je de gordijnen allemaal naar beneden zou halen, dan krijg je een heel grote vloer waar mensen elkaar ontmoeten. Het is fijn dat we allemaal een tafel, een anker, hebben om een ontmoetingsplek te creëren voor een gesprek. Maar de tijd van productpresentaties op een beurs is voorbij: dat vindt allemaal online plaats. Hier gaat het om live contact, elkaar in de ogen kijken! Dus ook mijn eerdere antwoord, waarin ik aangaf dat ik voor de handel kwam, moet ik bijstellen: ik was gekomen voor de relaties.’

Goed, daar komt ‘ie alsnog: wat zou je de markt mee willen geven?
‘Mensen, het gaat goed. Doe het anders dan dat je het voorheen hebt gedaan en verval dus alsjeblieft niet in oude gewoontes!’

Fotocredits Leon Kruitwagen: Clickshots – Ramon van Jaarsveld
Fotocredits beursfoto: Just Fusta Fotografie

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!