Back Back Interview

Philip Lamers: ‘Ik wil geen klanten, ik wil vrienden’

14 januari 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Philip Lamers van Gooiland BV.
 Wie is Philip Lamers?
Ik ben 24 jaar en woon samen met mijn vriendin in Hilversum.

Wat is typisch ‘Philip Lamers’?
Niet lullen maar poetsen; ik ben echt een praktijkmens. Verder ben ik open en creatief en een echt mensen-mens. Iemand die ervoor gaat en voor iedereen klaarstaat. En ik houd van eerlijkheid en recht door zee. Je kunt wel zeggen dat je er een Efteling van maakt, maar als je in werkelijkheid slechts een paar slingers ophangt, stel je mensen enorm teleur. Dat wil ik dus niet.

Beroep en bedrijf?
Gooiland is een monumentaal pand dat een hotel, een congreslocatie met vergaderzalen en een theater herbergt. We zijn dus een locatie die 24 uur kan draaien. Van congres naar theater naar borrel naar eten naar club naar slapen naar ontbijten, dat idee. Het pand Gooiland stond er al, ja. De inrichting was er ook al, maar het was niet het mooiste. We hebben flink moeten schoonmaken en vooral veel schilderwerk moeten laten doen. In eerste instantie startte ik met een compagnon, maar hem heb ik inmiddels uitgekocht. Eigenlijk gaat het supergoed, ja. Het eerste jaar was best lastig, maar nu gaat het echt stukken beter. Natuurlijk is het wel zo dat iedere euro die we verdienen, direct weer terug in het bedrijf gaat. Ik vind ieder detail belangrijk, dus daar werk ik continu aan. Goede koffie, mooie inrichting; alles moet gewoon goed zijn.

Waarom deze branche?
School is voor veel mensen een prima opstart, maar voor mij werkte het niet, ik moet het gewoon gaan doen. Twee studies heb ik gedaan, maar ik had altijd het idee dat ik het beter wist. Ik werk al vanaf mijn vijftiende, eerst in een audiovisueel bedrijf waar ik kennis maakte met deze branche. Al snel organiseerde ik zelf feesten en in augustus 2010 ging ik de nachtmarketing van de club van Gooiland doen. Zo ontdekte ik Hilversum. Later ontdekte ik dat het pand waarin de club gehuisvest was, nog veel meer mogelijkheden bood. Mijn compagnon en ik vonden het een perfecte evenementenlocatie en zo geschiedde. Dus ja, ik ben er min of meer ingerold, maar het past ook echt bij me. Ik vind het leuk om mensen te pleasen, een goede te bezorgen. Met theater en evenementen doe je dat.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Goh, daar heb ik eigenlijk geen antwoord op. Een mensenmassa over de vloer is gaaf, maar het is ook leuk om de bezoekers van een klein feest helemaal in de watten te leggen. Ieder evenement heeft zo zijn bijzondere factoren. Wat ik in ieder geval fantastisch vind, is als we hier een evenement hebben dat het beste in het pand naar boven haalt. Een 'Moeder, ik wil bij de revue' of de uitreiking van de Radioring; bij die evenementen stráált het pand. Ja, daar geniet ik van.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
De theatershow van Queen in Londen heeft veel indruk op me gemaakt. Qua muziek, acteurs en samenspel zat dat zo goed in elkaar, het was echt een beleving. Ik vind het knap als je het publiek zo goed weet te raken.

Wat inspireert jou?
Mensen, en dan misschien vooral het feit dat iedereen zo anders is. Samen met mijn collega’s hard werken en iets neerzetten waaraan iedereen vanuit zijn eigen gevoel iets heeft bijgedragen, dat vind ik mooi, daar krijg ik echt energie van.

Waar droom je nog van?
Ik ben nog jong hè, dus ik droom van heel veel dingen. Mijn grootste droom? Een hele gave locatie die in heel Nederland bekend is. Zo’n plek waarvan iedereen zegt dat je daar echt een keer geweest moet zijn omdat alles daar klopt en omdat je er zo warm ontvangen wordt.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Naar mijn idee gaan we terug naar de basis, werken met de mensen die je kent, zaken doen binnen het netwerk dat je hebt. Samenwerken wordt het sleutelwoord. Zelf heb ik liever ook geen klanten, ik wil dat het vrienden zijn. Persoonlijke aandacht wordt alleen maar belangrijker. De menselijke maat komt terug en ik vermoed dat dat misschien wel ten koste zal gaan van de echt grootschalige evenementen.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan…
Wie kies je en wat wil je die dag leren? Dan graag een dagje in de schoenen van mijn pa. Hij weet ontzettend goed met mensen om te gaan en voelt precies aan wat iemand nodig heeft. Op die manier haalt hij het beste in iedereen naar boven. Als hij een presentatie houdt, hangt iedereen aan zijn lippen. Het bijzondere is ook dat hij veel rust in zijn leven heeft, ondanks een functie met veel verantwoordelijkheden. Genoeg om van te leren, ja.

Wat was je grootste blunder?
In de zomer is het in deze branche altijd rustig. En als je dan een paar foute investeringen hebt gedaan terwijl tegelijkertijd je cash-flow opdroogt… Ja, dat was wel even spannend. Maar ook een goed leermoment.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Mensen zijn vaak verbaasd over mijn leeftijd, men verwacht meestal dat ik ouder ben.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Houd het bij jezelf.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!