Back Back Nieuws

Opdrachtgevers over de Pitch – Hi aan het woord…

20 april 2011

High Profile vraagt opdrachtgevers naar hun ‘pitchgedrag’ in de rubriek De Pitch. Zij vertellen hierin over de redenen, werkwijze en het voorland van pitches. Norbert Cappetti, PR Manager van Heineken Nederland, beet het spits af in deze rubriek. Deze week is het de beurt aan Francis van den Brink, Brand Activation Manager van Hi, het jongerenmerk van KPN.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 
Francis van den Brink, Brand Activation Manager van Hi

Meer inzicht
In de evenementenbranche zijn pitches eerder regel dan uitzondering. Bureaus dienen zich keer op keer te bewijzen aan opdrachtgevers, op het gebied van creativiteit, ROI, professionaliteit en de chemie tussen partijen. Hele short- en longlists strijden tegelijk voor de productie van één evenement. En bij alle opdrachtgevers is de werkwijze net weer anders.

Om meer inzicht te geven in de ‘gevreesde’, ‘tijdrovende’ of juist ‘effectieve’ selectie van opdrachtgevers, startte High Profile met een interviewreeks, genaamd: De Pitch. 

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Houdt Hi wel / geen pitches (voor evenementen)?
Hi heeft in het verleden pitches voor brand activation op events gehouden maar werkt in 2011 met dezelfde partijen als in 2010. Het voorgaande jaar is goed bevallen en elke partij heeft vanuit zijn eigen expertise iets toegevoegd aan het geheel. De betrokken bureaus werken met mensen die binnen de Hi doelgroep vallen en het merk goed begrijpen. Zo is  in 2010 onder andere een samenwerking opgezocht met een jong kunstenaarscollectief, dat een groot gedeelte van de creatie voor zijn rekening heeft genomen.

Om welke bureaus gaat het?
De betreffende bureaus zijn: De producenten (overall verantwoordelijk), CP2 (promotieteam), La Bolleur (creatie) en Redurban (online en basecommunicatie)

Moet Hi na een aantal jaren verplicht weer benchmarken / pitchen?
Het hele project wordt goed geëvalueerd en beoordeeld op de behaalde resultaten. Deze criteria verschillen per bureau en het kan dus zijn dat op bepaalde onderdelen gewisseld wordt van bureau, waardoor er een nieuwe combinatie ontstaat.

Wat is de werkwijze van pitchen bij Hi?
Bij een pitch maakt Hi Marketing samen met de inkoop afdeling een selectie van een aantal bureaus. Wanneer één van de afdelingen het bureau nog niet kent, wordt eerst kennisgemaakt met de partijen en gevraagd of de bureaus zichzelf en wat van hun werk willen presenteren. Op basis van ervaring, werkwijze en enthousiasme wordt  een keuze gemaakt voor de bureaus die we willen laten pitchen. Vervolgens krijgen de gekozen bureaus een briefing en krijgen ze de mogelijkheid om hun ideeën te presenteren. Die presentaties zijn niet plenair, maar juist per bureau omdat Hi dit persoonlijker vind en ook het bureau de gelegenheid wil geven om antwoord te geven op mogelijke vragen. Hi zoekt niet alleen de dialoog op met haar klanten maar doet dit ook met haar bureaus. Bij alle presentaties zijn Hi Marketing en Inkoop aanwezig. 

Hoeveel bureaus doen gemiddeld mee per pitch?
Ons streven is om maximaal drie bureaus per keer te laten pitchen, vanwege het overzicht.

Krijgen de deelnemende bureaus een vergoeding voor de pitch?
Als Hi bureaus vraagt om mee te doen aan een pitch, staat hier meestal een vergoeding tegenover voor uitwerking en presentatie. De hoogte verschilt per keer en is afhankelijk van de vraag.

Hoeveel rondes duurt een pitch?
Al na de eerste presentatie van alle bureaus wordt een keuze gemaakt door Hi Marketing en Inkoop. Wel kan het zijn dat we de ideeën nog toetsen bij de doelgroep voordat we een definitieve keuze maken. .

Wat zijn de terugkerende criteria?
Ten eerste controleren we of het bureau goed geluisterd heeft naar ons verzoek en onze behoefte die we duidelijk omschrijven in de briefing. Vervolgens is het essentieel dat het bureau zich heeft weten te verplaatsen in de doelgroep en het merk. Begrijpen ze ons merk en daarmee ook onze kernwaarden? Dan is het van belang dat het idee vernieuwend en uitvoerbaar is en een positieve invloed heeft op de merkvoorkeur en merkoverweging. 

[afbeelding niet meer beschikbaar] 
Voorbeeld van een Hi Brand Activation tijdens een evenement

Is op dit moment een pitch gaande of zit er één in de pijplijn? Zo ja, welke?
Momenteel is er geen pitch gaande. Hi is tevreden met de huidige partijen waarmee wordt gewerkt.

Hoe zie jij de toekomst van pitches?
Ik verwacht in de toekomst zeker zo nu en dan te pitchen om te kunnen blijven verrassen en vernieuwen. Hi is niet een merk dat jaar in jaar uit hetzelfde doet dus bij wisseling van activiteiten zal elke keer ook weer opnieuw gekeken worden naar een passende partij. Hi is een jongerenmerk en zal dus elke keer weer voldoende aansluiting moeten vinden bij de doelgroep. Inleven in deze doelgroep en laten zien dat je begrijpt wat ze nodig hebben is van essentieel belang en kan dus ook elke keer weer anders zijn.
Evenementen en pitches zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Pitchen is een heel goed middel voor zowel de opdrachtgever als het bureau om te ontdekken of er een match is tussen partijen en daarom zal het altijd worden gebruikt.

Heb je nog tips voor bureaus?
Het is van belang dat bureaus zich inleven in de doelgroep en dat ze in het geval van brand activation ook daadwerkelijk iets toevoegen aan een evenement. Voor Hi is bijvoorbeeld het opladen van een mobieltje van essentieel belang op festivals zodat je in contact kunt blijven met je vrienden.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Volgende keer in De Pitch
Over twee weken is een financiële instelling aan het woord over het pitchgedrag van dit bedrijf.

Lees het vorige blog over het pitchgedrag van Heineken »

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!