Back Back Achter de schermen

Oogcontact: een zaal vol individuën

19 maart 2012

Als je wilt dat er naar je geluisterd wordt, moeten mensen merken dat je het ook echt tegen hun hebt. Oogcontact met de zaal is cruciaal: of je de aanwezigen nu als gespreksleider bij een discussie wilt betrekken of de deelnemers als spreker wilt boeien bij het uitdragen van je boodschap.


Om te zorgen dat iedere toehoorder zich persoonlijk benaderd voelt, kun je een aantal regels in acht nemen.

Kijk met enige regelmaat naar alle secties in de ruimte: voor, achter; links, rechts;

Kijk binnen iedere sectie steeds kort een paar mensen recht in de ogen aan;

Gebruik oogcontact om nadruk te leggen op de belangrijke punten in je verhaal. Kijk bijvoorbeeld op de juiste momenten naar de directeur, de afdeling verkoop of een vorige spreker;

Hou rekening met culturele verschillen: in sommige landen wordt te lang oogcontact als beledigend beschouwd. Weet wie er in de zal zitten en bereid je daar op voor;

Wees je bewust van wat je ogen doen, waar ze heen kijken en hoe lang. Neem het eens op en kijk het terug: dan kun je precies zien, hoe jij omgaat met oogcontact en wat je eventueel kunt veranderen.

En tot slot: beschouw de zaal niet als groep, maar als een verzameling individuën. Het zal je helpen écht contact tot stand te brengen

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!