Back Back Achter de schermen

Nicoline van Straten: ‘Nieuwsgierigheid is de succesfactor voor elke evenementenorganisator’

11 augustus 2010

Door Marieke Prins de Vos

De naam, de vrouw, de verschijning: Nicoline van Straten. Als groentje (lees ruim drie jaar werkzaam) in deze branche ben ik nieuwsgierig naar deze vrouw die al ruim twintig jaar meedraait en zo bepalend is voor de inhoudelijke ontwikkeling van de branche. Laat nieuwsgierigheid nou net het thema zijn van de nieuwe workshops die ze geeft. Nieuwsgierigheid is volgens Nicoline een van haar beste vaardigheden en heeft haar onder meer gebracht bij wat ze nu heeft en kan. En dat wil ze anderen ook graag laten ervaren en gebruiken. Op naar The Live House in Leiden om een portie van mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. 

Hoe is het gesteld met de nieuwsgierigheid van de branche?
Nicoline: ‘Ik vind dat nieuwsgierigheid bij elk evenementenbureau aanwezig moet zijn. Je moet constant  je voelhoorns uitzetten op het gebied van bijvoorbeeld mode en trends, maar ook sociale ontwikkelingen en politiek om een mooi concept te kunnen schrijven.'

Vind je dat bureaus niet nieuwsgierig genoeg zijn?
‘Laat ik het zo zeggen zonder een oordeel te geven: veel bureaus werken van A naar B en zijn bezig met projectmanagement. Ze denken strak en in een vast kader terwijl je juist met een open vizier naar de dingen zou moeten kijken waardoor je creatief wordt. De weg van A naar B zou wel eens via S kunnen lopen…’

Is nieuwsgierigheid de sleutel naar creativiteit?
‘Jazeker. Het is fijn en uitdagend om  je altijd te blijven verwonderen en vragen te blijven stellen. Kijk naar kinderen die vragen stellen over de meest simpele zaken. Dat blijven ze doen totdat de meester of juf dit voor ze gaat doen en zij niet meer gestimuleerd worden om creatief met zaken om te gaan. Je blijven verwonderen zonder vooroordelen is ook zo’n mooie oefening. Nieuwsgierig zijn zonder vooroordelen geeft je enorm veel ruimte.’

Ik ben nieuwsgierig naar jou maar ik ben bevooroordeeld doordat mij gezegd is dat jij de koningin van de branche bent. Is dat dan geen goede basis voor mijn nieuwsgierigheid?
‘Jawel, maar het belangrijkste is dat je door die vooroordelen niet je eigen mening laat beïnvloeden. Zet je gevoel open en aan het einde van dit gesprek vraag je je af of jouw eigen beeld matcht met hetgeen je over me gehoord hebt.

Kun je leren nieuwsgierig te zijn?
‘Los van dat je het van nature meekrijgt maar het later wordt afgeleerd, kun je zeker leren om nieuwsgierig te zijn. In onze workshop die in september wordt gehouden doen we aan ‘podium jutten’. We gaan dan naar een voorstelling en proberen er  niet vanuit rationele wetmatigheid naar te kijken. Je laten verwonderen door het gevoel dat de voorstelling je geeft en kijken waardoor dat komt. Wellicht kun je dat bij je volgende evenementenconcept gebruiken.’

Oordeelloos verwonderen. Hoe doe jij dat?
‘Ik was bij een voorstelling van Hans Liberg. Naast mij zaten mensen heel hard te lachen terwijl het mij niets deed. Ik heb mij afgevraagd ‘Waarom vind ik het niks’ zonder meteen te oordelen dat ik hem slecht vind. Het bleek in zijn timing te zitten en in zijn attitude ten aanzien van een aantal zaken die me niet aanspraken. Maar ik vond het wel heel knap. Ik heb er van geleerd dat timing ragfijn bepalend is en dat je ongelofelijk zorgvuldig moet omgaan met de toon en invalshoek die je gebruikt bij het brengen van een boodschap. Ik ben hem nog steeds dankbaar voor dat inzicht.'

Kan de branche nog wel een portie nieuwsgierigheid gebruiken?
‘Het is een toegevoegde waarde. Bij waarden als tijd, routine, inspiratie en advies zit de nieuwsgierigheid hem bij inspiratie en advies. Het is een middel op je hoofd open te zetten en gekke sprongen te maken tot een mooi concept.’

Is nieuwsgierigheid een succesfactor?
‘In ons werk zeker. Ik denk dat je je daardoor kunt onderscheiden en  succesvol zijn.’

Kun je een voorbeeld van nieuwsgierigheid geven van je eigen werk?
‘Ik heb ooit een opdracht gedaan voor een bedrijf dat zijn medewerkers met behulp van posters alert wilde maken op een aantal zaken. Het zou de zoveelste postercampagne moeten worden. Door nieuwsgierig te zijn naar de ‘achterkant’ van de vraag kwam ik erachter dat deze organisatie slecht in belonen was. Ik heb  een totaal ander concept bedacht. Dat bleek later vele malen effectiever te zijn. De kosten waren veel hoger dan de oorspronkelijke postercampagne maar bleken een goede investering.Nieuwsgierigheid kan dus ook omzetverhogend werken!

Nieuwsgierig zijn is niet voor iedereen zo makkelijk…
‘Dat klopt. Er zijn zoveel redenen om niet nieuwsgierig te durvenzijn en dat heeft vaak met vrees en vooroordelen te maken: waarom zouden we het anders doen als we bewezen succes hebben, dat is toch veel te duur, dat vindt ons management vast onzin/te frivool, daar brand ik mijn vingers niet aan, enzovoorts’

Nieuwsgierigheid voor beginners..
‘Het begint met het erkennen van je eigen vooroordelen en daarin vastzitten… Pas daarna kun je deze loslaten en omzetten.’

Hoe zet je dat om?
Met een lach: ‘Dat is het geheim van de smid.’

Na een rondleiding door het prachtige pand sta ik na een inspirerend gesprek verwonderd buiten op de stoep. Stiekem misschien toch met een oordeel… maar misschien mag dat nadat mijn nieuwsgierigheid in dit geval bevredigd lijkt…

Kijk hier voor meer informatie over de workshops EYEopener

Bekijk de foto's:

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!