Back Back Nieuws

MPI Content; is het voor herhaling vatbaar?

06 juli 2016

Hoe wordt zeer gedurfd concept ontvangen in de markt?

Een nieuw concept. Zeer dapper en dat zie je niet vaak in onze branche. Volgens mij enerzijds omdat een groot aantal opdrachtgevers dat niet altijd aandurft of er aan toe is en anderzijds omdat je voor events die door én voor onze eigen markt georganiseerd worden keihard afgestraft kan worden door concullega’s. Wat op zich vreemd is natuurlijk…

Het roer om!
Het getuigt dan ook van lef dat MPI (Meeting Professionals International) het roer compleet omgooide afgelopen dinsdag in SugarCity. Het jaarlijkse congres, onder de naam NL Conference, kreeg deze editie in alle opzichten een nieuw jasje en zelfs een nieuwe naam: Content.

Alles uit de kast getrokken
What’s in a name? Juist, content! We worden er te pas en te onpas mee ‘doodgegooid’, alles draait om content, ‘wat doe jij aan content’, ‘hoe relevant is jouw content’, ‘heeft het event wel genoeg content’ en ga zo maar door. Maar deze keer was content geen middel, het werd een doel op zich. Het werd in de verschillende mailings van MPI aangekondigd als het evenement waar de grenzen van het (on)mogelijke opgezocht werd. Geen PR-middel werd hiervoor geschuwd en zelfs bekend acteur Loek Peters werkte mee aan ludieke ‘on the edge’ filmpjes ter promotie van Content.


En dan blijkt dat een pitch sterker kan zijn dan de keynote
Dinsdag was het zover: een groot aantal leden en niet-leden werd warm welkom geheten in SugarCity, waar menigeen onder de indruk was van deze rauwe en indrukwekkende event venue in Halfweg (vlakbij Amsterdam). Tien sprekers kregen de kans om in vijf minuten hun verhaal te pitchen, waarna iedereen kon stemmen op zijn/haar favoriet. Daar kwam uiteindelijk een winnares uit: Hélène Oosterhuis, die 45 minuten de tijd kreeg om haar keynote te geven. Haar pitch bleek uiteindelijk spannender dan het volledige verhaal, hoewel ze – ook volgens Loek Peters – erg sterk was in de presentatie ervan. Dat maakt het concept direct ook interessant: democratie ten top! Het publiek heeft alles in de hand, maar is dat altijd gunstig voor de inhoud?

Simultane sprekerssessies
De nummers 2 tot en met 5 mochten vervolgens simultaan (dus wederom een nieuw concept!) hun sessies in 20 minuten delen met het publiek dat daarin geïnteresseerd was. Hoe dat werkte? Zie hier een filmje:

Zowel voor de sprekers als voor het publiek een totaal nieuwe en hilarische ervaring. Patrick van der Pijl die het over ‘design denken voor je event’ had, vertelde na zijn eerste sessie hier best moeite mee te hebben: ‘je wordt afgeleid door de drie andere sprekers, door het publiek – want wie heeft zijn koptelefoon op jou afgestemd?! – en door de techniek.’ Maar leuk vond hij het wel! En zijn tweede sessie ging direct een stuk beter. Het publiek was enthousiast over de geheel nieuwe aanpak van MPI. En dat wilde ik ook nog even weten van Loek – vindt hij het, ook als spreker en dagvoorzitter, voor herhaling vatbaar?!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!