Back Back Interview

Maurice Hartog: ‘Ik ben altijd op zoek naar een klik met mensen die ‘out of the box’ denken stimuleren’

11 december 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Maurice Hartog van Joffi Events & Communicatie.

Wie is Maurice Hartog?
Den Haag, 1959, gehuwd (3x), 5 kinderen, 4 kleinkinderen/2 onderweg, gek op mijn hond Sam (Korthals Griffon) die vaak meegaat naar kantoor. Mijn huidige vrouw ontmoet in het buitenland tijdens een IDEA bestuursreis. Viool gestudeerd in Den Haag. Na 10 jaar communicatie job bij een internationale investeringsmaatschappij met veel events in portefeuille, naar de Kamer van Koophandel gewandeld: dit ga ik voor mezelf doen (1990).

Wat is typisch ‘Maurice Hartog’?
Eigenwijs maar toch ook zorgzaam type, creatief, bevlogen met een passie om de ideeën zo te beargumenteren dat anderen die ideeën adopteren. Wars van het voor de hand liggende met een ambitie om te verrassen. Houd heel graag de controle over de uitvoering van concepten tot en met een regisserende rol. Altijd opzoek naar een klik met andere mensen die het ‘out of the box’ denken stimuleren. Verder dol op muziek maken en luisteren en graag te vinden in de keuken. Ik zit ’s avonds of in een vrij weekend nooit op de bank te werken met een laptop/ipad en ben gek op reizen en avontuur.

Beroep en bedrijf?
Oprichter en DGA van Joffi Events & Communicatie.

Waarom deze branche?
Uit eigenwijsheid destijds voor mezelf begonnen in een branche waar ik lang ook iets mee te maken had in het communicatievak.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat is een moeilijke keuze zonder van veel events de hele achtergrond te vertellen. Er springen wel twee events in gedachte:
HDI Gala; een 7-jarige benefiet en warme samenwerking met dit instituut dat zich bezighoudt met de psychosociale zorg voor mensen met kanker en hun naasten. Succesvolle concepten en producties met bijzondere avonden met een prachtige financiële opbrengst voor het HDI.

Achmea 200 Festival; concept en organisatie van de viering van het 200-jarig bestaan van deze grootste verzekeraar. De uitdagende problematiek, de samenwerking, de co-creatie, 6 maanden virtueel event met een memorabele apotheose met ruim 11.000 medewerkers en de effectieve bewijslast van het succes naar aanleiding van de doelstellingen. Joffi ontving hiervoor de Gouden Giraffe als meest effectieve bureau. Dat is iets om trots op te zijn.

Wat inspireert jou?
Muziek, bijzondere en bevlogen mensen, culturen ten zuiden van ons en zwarte piet.

Waar droom je nog van?
Over X jaar niet bezig te zijn met de dagelijkse beslommeringen, maar creatief inspirator te zijn van andere organisaties en bureaus op het gebied van (live) communicatievraagstukken. En veel meer tijd om flamenco gitaar beter onder de knie te krijgen.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Wellicht kleiner/geconcentreerder en vooral inhoudelijker. Door de langdurige gedwongen ‘zelfredzaamheid’ van nogal wat opdrachtgevers, ingegeven door sobere crisisbenadering, komt de periode van voor 2008 niet meer terug. Vele nieuwe werkwijzen zijn inmiddels dan al vele jaren geadopteerd. Het organiseren van (traditionele) evenementen zal veel minder de kracht van de branche zijn dan de kracht van intrinsiek werken aan het succes van live communicatie trajecten met effectieve inhoudelijke bijdragen (lees: concepten met toegevoegde waarde). We zullen het organiseren definitief zijn overstegen.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren? 
Ithzak Perlman, violist van wereldklasse. In de schoenen staan is hier niet heel letterlijk want hij zit in een rolstoel. Of Mosh Ben Ari, een Israëlisch zanger/gitarist die geweldige muziek componeert. Luister maar hier.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Niets met events te maken, maar ik sudder op de introductie van een nieuwe trend in koffiezetten en drinken. Prototype bijna klaar, geïnspireerd op het land van de oorsprong van koffie: Ethiopië.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Blijf eigenwijs en verfrissend want wij hebben een schat aan bagage en ervaring. Verdien je geld met toegevoegde waarde. Doe het met Zorg, Samen en met Plezier!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!