Back Back Interview

Matthijs de Bruin: ‘Er komt een generatie aan die ziet dat we elkaar nodig hebben’

05 december 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Matthijs de Bruin van Nationale Vereniging de Zonnebloem.

Wie is Matthijs de Bruin?
35 jaar, samenwonend in Breda, twee kinderen en een hond. Ik houd van hardlopen en hockeyen en ben fondsenwerver zakelijke markt bij de Zonnebloem.

Wat is typisch ‘Matthijs de Bruin’?
Gedrevenheid, rustig, gezellig, ambitieus en een tikkeltje eigenzinnig. Als ik iets in mijn hoofd heb dan ben ik er moeilijk vanaf te brengen.

Beroep en bedrijf?
De Zonnebloem is een vereniging en zet zich in voor mensen met een fysieke beperking. Ruim 42.000 vrijwilligers gaan gemiddeld 1,3 miljoen keer per jaar op bezoek bij de achterban van de Zonnebloem, mensen met een fysieke beperking. Daarnaast nemen de vrijwilligers de deelnemers ook mee voor bijvoorbeeld een dagje uit. Zelf werk ik sinds 2009 op het ondersteunende bureau van de Zonnebloem. Als fondsenwerver voor de zakelijke markt probeer ik ervoor te zorgen dat bedrijven zich aan de Zonnebloem verbinden. Op het moment dat ik bij De Zonnebloem ging werken was de financiële crisis in volle gang en werkten we nog nauwelijks samen met grote organisaties in Nederland. We zijn opzoek gegaan naar een manier om bedrijven te betrekken bij de werkzaamheden en hebben daarvoor een eigen organisatiebureau opgezet, waarmee we teamdagen voor bedrijven organiseren. Het programma ‘Vrijwilliger voor één dag’ stelt medewerkers van bedrijven in staat om een dag op pad te gaan met mensen met een fysieke beperking. Ze gaan dan bijvoorbeeld naar een museum, pretpark of dierentuin. Zo maken deze mensen op een laagdrempelige manier kennis met het vrijwilligerswerk van de Zonnebloem. Dit jaar hebben we al 70 teamdagen voor in totaal 2.000 medewerkers mogen organiseren.

Waarom deze branche?
Ik wilde graag voor een goed doel werken. Als je werkt voor een goed doel, zie je direct resultaat van je werk en dat maak je bijna nergens mee. Dat ik daarnaast echt iets voor een ander kan betekenen geeft mij veel voldoening.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Vorig jaar hebben we, gesteund door de Rabobank, het voor elkaar gekregen dat 34.000 mensen, deels met een fysieke beperking, de Floriade konden bezoeken. Met dit project ben ik 1,5 tot 2 jaar bezig geweest. Onze doelstelling was 10.000 mensen, maar doordat we alles zelf organiseerden (entree, vervoer, parkeerplaatsen, lunch), werd de vraag steeds groter. Uiteindelijk zijn we met 17.000 mensen met een fysieke beperking en 17.000 vrijwilligers, verdeeld over 90 dagen, naar de Floriade afgereisd. Met zo’n project maak je het onmogelijke mogelijk. De waardering die je dan krijgt van de mensen, daar doe ik het allemaal voor.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Dat zijn de eerste evenementen die ik heb georganiseerd voor jonge mensen met een fysieke beperking. Mensen komen dan soms vanuit Eindhoven helemaal naar Amsterdam om naar Artis te gaan. Wat voor ons zo normaal is, is voor hen hét uitje van het jaar. De gesprekken op zo’n dag maken altijd veel indruk op mij.

Waar droom je nog van?
Het lijkt mij fantastisch om voor elke Zonnebloem-afdeling één bedrijfsuitje per jaar te organiseren. We hebben 1.200 afdelingen dus dan heb je het over 1.200 uitjes per jaar. Dat zou echt geweldig zijn om zo duizenden mensen kennis te laten maken met vrijwilligerswerk.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Alle goede doelen liggen op het moment onder een vergrootglas en hebben als grote uitdaging om mensen aan zich te binden. Ik zie wel een nieuwe generatie die andere behoeften heeft wat betreft vrijwilligerswerk. Ze willen graag kortstondig iets bijdragen op het moment dat het hen uitkomt. Goede doelen zullen daardoor meer ‘vrijwilligerswerk op maat’ moeten aanbieden.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Ik zou wel een dag in de schoenen van één van de machtshebbers van de wereld willen staan, zoals Obama. Puur uit nieuwsgierigheid. Ik vind het erg interessant hoe beslissingen tot stand komen, zowel in het bedrijfsleven als in de politiek. Ik ben benieuwd naar wat er allemaal op je afkomt in zo’n positie en of je dan ook beseft welke invloed jouw beslissing heeft op miljoenen mensen.

Wat was je grootste blunder?
Tijdens de teamactiviteiten die wij organiseren voor bedrijven stimuleren wij het 1-op-1 contact: ontmoeten en samen beleven staan centraal. Helemaal in de beginfase hebben we eens een chocoladeworkshop georganiseerd en dat ging compleet mis. Iedereen zat statisch aan een tafel hun eigen paasei te maken en er ontstond totaal geen interactie. Dat is een behoorlijke les geweest. Wel een met een positieve uitwerking want nadat we het concept hebben aangescherpt, is het tot op de dag van vandaag nog steeds erg succesvol.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Mensen denken vaak dat ik werk voor het bedrijf dat een teamactiviteit bij ons heeft geboekt. Blijkbaar hebben mensen een bepaalde associatie bij een ‘Zonnebloem-medewerker’ en pas ik niet helemaal in dat plaatje.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Blijf niet op je eigen eiland zitten, maar ga het gesprek aan met andere partijen en bekijk hoe je samen tot iets moois kunt komen. Ik geloof enorm in samenwerking en zie dat er een generatie aankomt die wil samenwerken en ziet dat we elkaar nodig hebben.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!