Back Back Interview

Mark Baljé: Service, service, service, en kwaliteit uiteraard

03 december 2014

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is zijn hun dromen? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Mark Baljé, van Dekoteam.

‘Ik hou ervan om het mensen naar de zin te maken, dat moet je in deze branche ook willen.’

Wie is Mark Baljé?
Ik ben 32 jaar en anderhalf jaar getrouwd met Nuri. We wonen in Alkmaar, waar we onlangs van de binnenstad zijn verhuisd naar een woning net buiten de stad.

Wat is typisch ‘Mark Baljé’?
Ik ben een nuchter mens, met een eigen wil. Ik ben nauwkeurig, heb oog voor detail en sta open voor andere ideeën, maar moet daarvan wel overtuigd worden. Ik vind dat je moet doen wat je belooft. Lukt het je niet, dan moet je daar open en eerlijk in zijn.

Beroep en bedrijf?
Dekoteam is een creatief ontwerp-, organisatie- en adviesbureau op het gebied van standbouw, interieurontwerp & aankleding en event management, gevestigd in Loosdrecht. Sinds 3 jaar ben ik hier account- en projectmanager voor de internationale markt. Het is dus eigenlijk een dubbele functie. Ik kom veel bij klanten over de vloer. Voor hen is het prettig één contactpersoon te hebben die van a tot z betrokken is bij het project, op de hoogte is van elk detail en daardoor meer service kan verlenen. Daar staan wij voor, met Dekoteam. Service, service, service, en kwaliteit uiteraard. Van ontwerp tot oplevering.

Waarom deze branche?
Ik ben er min of meer ingerold. Na de Hogere Hotelschool, kwam ik in aanraking met een brancheorganisatie in de foodservice, daarna met een evenementenbureau en vervolgens met standbouw bij Dekoteam. Deels was dat een bewuste keuze. Ik hou ervan om het mensen naar de zin te maken, dat moet je in deze branche ook willen.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat zijn er meerdere. In mijn eerste baan mocht ik als projectmedewerker een jaarlijks terugkerend Europees foodservice congres van a tot z begeleiden. Dat was mooi om te doen, mede omdat je een jaar toewerkt naar het eindresultaat. In mijn vorige baan als eventmanager was ik deels verantwoordelijk voor de introductie van een nieuw model auto. Bij Dekoteam houd ik me bezig met een breed scala aan opdrachten, die vaak gerealiseerd moeten worden binnen een kort tijdsbestek, zowel nationaal als internationaal. En juist deze diversiteit aan opdrachten, van groot tot klein, van standconcepten tot interieuroplossing, is wat mijn vak zo leuk maakt.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Van publieke nationale events kan ik heel blij worden. Iedereen is dan gelijk en met elkaar. Tijdens WK’s bijvoorbeeld. Dat kan ik wel waarderen.

Wat inspireert jou?
Mensen die alles van de zonnige kant bekijken, niet dat ik dat zelf niet doe hoor, ik ben ook best een optimist. Kijk eerst naar wat je wel hebt, niet naar wat je niet hebt (het glas is immers half vol en niet half leeg). Sommige mensen zijn daar heel goed in. Mijn vrouw Nuri bijvoorbeeld. Zij laat mij hier ook regelmatig bij stilstaan. Dat inspireert mij.

Waar droom je nog van?
Op privévlak zou ik nog veel meer van de wereld willen. Ik heb al veel gereisd, maar Azië en Australië staan zeker nog op mijn lijstje. Dekoteam wil ik nog beter op de internationale kaart zetten en het bedrijf op het gebied van interieuroplossingen en evenementen verder uitbreiden. En daar gaan jullie binnenkort dan ook meer van horen!

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk dat we dan op een niveau zitten, dat de rotte appels zijn verdwenen. Nu zijn er nog veel inpikkers, voornamelijk op prijsniveau. Bij bedrijven worden briefinggesprekken soms alleen gevoerd omdat er nu eenmaal meerdere offertes ingediend moeten worden vanwege het beleid. Dat is niet juist. We steken met elkaar veel tijd en geld in een ontwerp en offerte. Pitches moeten weer echt serieus genomen worden, op input, creativiteit en kwaliteit. Iedereen moet een eerlijke kans krijgen. Ik denk dat dit over 5 jaar veel beter is.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Ik zou wel eens een avondje uit eten willen met ontwerper Piet Boon. Waar haalt hij zijn creativiteit, maar ook de eenvoud vandaan? Hoe kunnen wij van hem leren op een aantal punten? Wat brengt hem op ideeën en wat tot dat ene ontwerp?

Wat was je grootste blunder?
Voor een evenement moest ik naar het buitenland en de avond voor vertrek kwam ik erachter dat mijn paspoort verlopen was. Nu woon ik gelukkig dichtbij Schiphol en dus reed ik daar naartoe om een noodpaspoort aan te vragen. Toen ik de volgende dag bij het inchecken bij de douane stond rees bij mij ineens de vraag: ‘In welk jaar leven we nu?’ Bleek dat mijn paspoort nog een jaar geldig was.

Hekel aan?
Mensen die achterbaks of niet eerlijk zijn. Zeg waar het op staat en wees eerlijk. Daar heb je zelf, maar daar heeft ook een ander het meest aan.

Dol op?
Tijd voor ontspanning in privésfeer, met vrienden en familie. Maar ook zakelijk vind ik het fijn om op een goede manier met elkaar om te gaan. Gelukkig doen wij dat hier met de 14 collega’s. Samen een borrel drinken en tijd vrij maken voor niet zakelijke gesprekken.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Collega’s weten dat inmiddels wel, maar anderen niet. Dat ik af en toe onverstaanbaar loop te mompelen of tegen het computerscherm aan zit te praten.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Probeer een win-winsituatie met elkaar te realiseren en langdurige relaties aan te gaan. De foutjes moet je er samen uithalen, daar worden we allemaal beter van. En af en toe ‘nee’ zeggen, wordt soms meer gewaardeerd dan alleen maar ‘ja’ roepen.

Door: Myranda Heres – Tekstbureau Textmaniac

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!