Back Back Interview

Marga Groot Zwaaftink: ‘De gunfactor is belangrijker dan je denkt’

06 november 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Marga Groot Zwaaftink van CommGres.

Wie is Marga Groot Zwaaftink?
Ik ben 44 jaar, Brabantse en moeder van een dochter van 9 jaar.

Wat is typisch ‘Marga Groot Zwaaftink’?

Hands-on, just-do-it en positief, dat typeert mij wel. Ik ben niet bang om op nieuwe dingen af te stappen. Ik werk sinds 2004 voor mezelf en heb ook heus wel pieken en dalen meegemaakt en natuurlijk vind ik het af en toe gewoon eng. Toch blijf ik altijd positief en uiteindelijk werkt dat dus wel. Ik vind dat je best mag vertrouwen op de goede naam die je hebt opgebouwd; de gunfactor is belangrijker dan je denkt. Verder geloof ik heilig in ‘geven’: wanneer je iets geeft, komt het bij je terug. Van iets komt iets.

Beroep en bedrijf?
CommGres congresbureau is mijn bedrijf, congresorganisator mijn beroep. In feite dekt dat woord de lading niet, want we denken ook mee over de opzet van een congres. Welk thema gebruik je en hoe vul je dat in? Welke sprekers zet je daarvoor in en hoe brief je die mensen dan? We komen vaak binnen voor de ‘handjes’, maar gaandeweg gaan onze opdrachtgevers ons echt als inhoudelijke meedenkers zien. De klant weet alles van zijn vak, en wij weten hoe we een congres opbouwen, zo zie ik dat. We werken deels voor vaste opdrachtgevers met wie we ook altijd meedenken over de invulling van het congres. Daarnaast komen er toch ieder jaar weer nieuwe klanten bij. Het leuke vind ik dat we heel diverse opdrachtgevers hebben. Zelf leerde ik het vak bij Euroforum en daar heb ik geleerd hoe je een congres opbouwt, ongeacht het onderwerp. Daar heb ik dus nog altijd profijt van.
Ik vind het belangrijk dat ik de klant blijf verrassen, een stapje voor blijf. De ene keer doe ik dat door een totaal andere locatie voor te stellen, de andere keer door met een verrassende spreker of een nieuwe marketingactie op de proppen te komen. Het moet natuurlijk wel kloppen bij die opdrachtgever, maar juist het vinden van zo’n match vind ik leuk. En juist doordat wij erbuiten staan, zijn we in staat te verrassen.

Waarom deze branche?
Op de Hotelschool Maastricht deed ik conference management als extra vak en ik merkte al snel dat ik dat leuk vond. Uiteindelijk ben ik toch nog toevallig bij EuroForum terechtgekomen en daar heb ik het vak inhoudelijk geleerd. Euroforum richtte zich op de grote gemene deler: hoe krijg je de zaal vol? Na EuroForum ben ik bewust gaan nadenken over hoe ik het wilde doen. Nu werk ik dus juist in opdracht van bedrijven en organisaties die hun congres zien als een evenement dat hun imago moet versterken. Het moet goed zijn, maar het mag ook verrassen.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat was vijf jaar geleden, in het Muziekgebouw aan het IJ, met koningin Beatrix en Michael Gorbatsjov. Het was heel druk, het was internationaal, er waren allerlei protocollen en er was internationale pers. Ook het programma Blauw Bloed kwam langs en op dat moment moesten wij echt een cordon rond de koningin vormen. Dat geduw en getrek rond de koningin had ik niet verwacht, het was hectisch en spannend, maar ik miste het respect. Tijdens dat evenement moesten we trouwens ook in drie kwartier ombouwen van plenair naar diner. Dat was ook best hectisch. Gelukkig hebben we leveranciers met wie we heel goed en prettig samenwerken, daardoor lukken dit soort uitdagingen toch.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Dit jaar ben ik voor het eerst naar Oerol geweest. Wat een belevenis! Iedereen laat zijn auto aan de wal achter en het lijkt wel of dat op de een of andere manier meteen een andere sfeer creëert. Het is heel open en sereen, rustig ook. Dat maakte veel indruk op mij; ik weet hoe lastig het is om mensen in een ontspannen stemming te krijgen.

Wat inspireert jou?
Sowieso de krant, de bladen en de mensen om me heen. En ik vind social media erg inspirerend. Via Facebook en Linkedin kom ik regelmatig op bijzondere blogs terecht en daar zie ik dan weer dingen die mij raken. Ook voor onze congressen haal ik veel uit social media. Ik moet ook zeggen dat ik nieuwsgierig ben hoor, ik vind het serieus leuk om me in nieuwe onderwerpen te verdiepen. Ik zoek ook altijd naar nieuwe manieren waarmee ik een congres beter kan laten beklijven.

Waar droom je nog van?

Dat mijn dierbaren en ik nog heel lang gezond en gelukkig blijven en in staat blijven er iedere dag alles uit te halen. Daarnaast droom ik ervan steeds een stapje verder te komen met wat ik doe, dat ik steeds beter leer hoe ik mensen kan raken, in het hoofd én in het hart.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?

Naar mijn idee wordt de inhoudelijke boodschap steeds belangrijker. Vroeger had je de grijze congressen en de feestelijke feestjes maar die scheidslijn vervaagt. Feesten krijgen inhoud en op congressen krijgen sfeer en beleving steeds meer de ruimte. Nee, ik ben niet zo bang dat onze branche verdwijnt. Juist door de social media willen mensen elkaar ook live ontmoeten. Live is en blijft toch waar het echt gebeurt.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Ik zou graag een dagje in de schoenen van Oprah Winfrey willen staan. Zij komt van heel ver en is ontzettend succesvol als ondernemer. Ik ben benieuwd naar hoe zij denkt en doet. En ik wil best een keer op tv, want hoe doe je dat eigenlijk? Oprah komt op mij over als een vrouw van ‘seen it, done it – ik vind dat ik goed bezig ben, klaar’. Dan ben je wel ergens aangekomen, toch?

Wat was je grootste blunder?

Bij Euroforum heb ik ooit een keer een congresbrochure zonder datum verstuurd. Nee, dat was niet zo handig.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Vroeger was ik helemaal gek van tennis, maar door een motorongeluk kan ik een stuk minder. Ik kan geen hakken meer dragen, en dus ook niet meer tennissen. Dat ongeluk heeft mijn overtuiging dat je iedere dag moet pakken, wel versterkt. Niemand weet hoe laat het is, dat gevoel. Van dat wat je vandaag doet, heb je over een maand resultaat. Maar als je vandaag niets doet, heb je dus ook geen resultaat.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Toch die Nike-slogan: just do it! Daar heb ik zelf altijd veel mee gehad. Al doende doe je ervaringen op, anders gebeurt er niets.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!