Back Back Nieuws

Marga Groot Zwaaftink geeft tips om interne spreker te laten stralen

25 september 2015

Spreken in het openbaar. Velen vinden het doodeng, weer anderen onderschatten de kunst van de welsprekendheid nog wel eens. Hoe kunnen niet-professionele sprekers het optimale halen uit een speech? Hoe kun je interne sprekers, zoals directeuren en managers, laten stralen? Marga Groot Zwaaftink van Commgres geeft een aantal tips. Volgens haar is een speech een kans op een succesvol PR-instrument, die door de eventmanager zorgvuldig begeleid dient te worden.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Marga Groot Zwaaftink: ‘De rol van de interne spreker wordt nog wel eens onderschat. Veel organisatoren focussen zich op het programma, het strikken van aansprekende sprekers en op de vraag hoe ze de zaal vol krijgen. Maar vaak dient ook de algemeen directeur of de commercieel directeur een woordje te houden tijdens meetings en events. Te vaak wordt er gemakkelijk vanuit gegaan dat een directeur dat wel even doet. Dat is een valkuil: spreken in het openbaar is een vaardigheid, die niet iedereen van nature in de vingers heeft. En het is een belangrijk onderdeel van een meeting: het kan de bijeenkomst van een zeven naar een acht tillen. Het kan de meeting zelfs een spinn off geven en fungeren als geweldig PR-instrument. Denk maar aan mensen als Aad Ouborg van Princess en Frits van Eerd van Jumbo, die hun landelijke bekendheid mede danken aan hun spreekbeurten. Zij zijn ambassadeurs van de kracht van live optredens. Een eventmanager zou de speech van de directeur dienen te zien als een kans op een succesvol PR-instrument. En zo’n kans op succes dient de eventmanager naar zich toe te trekken, voor te bereiden en te begeleiden.’

Voorbereiding en spreektechniek
‘Goed spreken in het openbaar hangt samen met een inhoudelijk goed verhaal, dat is afgestemd op de doelgroep. Een goede spreektechniek is daarbij essentieel: dat heeft te maken met ritme, timbre, opbouw, snelheid en de stiltes die je laat vallen. Dit kun je tot op zekere hoogte leren, maar het heeft ook met aanleg te maken. Natuurlijke sprekers houden van showmanship, van het gloriëren op een podium.’
‘Een goede spreekbeurt begint met een goede voorbereiding. Stel je vooraf de vraag: wat wil je dat de spreekbeurt dient op te leveren? Wat dient er uit te komen? Hoe wil je dat de gasten reageren? Of wat wil je dat ze na afloop van de meeting doen? Een paar tips: laat iets van jezelf zien, stel je kwetsbaar op, vertel bijvoorbeeld over tegenslagen en hoe je die samen met de gasten wilt oplossen. Voeg waarde toe door een belangrijke boodschap te communiceren.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Durf te sparren
‘Om goed beslagen ten ijs te komen, zou de interne spreker kunnen sparren met collega’s. Dat kan wel eens gevoelig liggen. Sommige directeuren overschatten zichzelf en nemen niet zo gemakkelijk advies aan van de directiesecretaresse of een marketing manager. Dat kun je ondervangen door in zee te gaan met een extern organisatiebureau: die is als expert binnengehaald, en kan dus gemakkelijker suggesties doen aan de directeur over goed spreken in het openbaar.’
‘Voor de organisator van het event, c.q de eventmanager, is het goed om de verantwoordelijkheid voor het welslagen van de speech van de interne spreker naar zich toe trekken. Maak er een project van en zorg dat het een succes wordt. Dat is een uitdaging, want menig directeur denkt zelf dat hij goed kan spreken in het openbaar, maar dat is lang niet altijd het geval. Soms ligt de zaak andersom: er zijn directeuren, die geen held in spreken zijn. Dat kun je eenvoudig oplossen: laat de directeur een korte presentatie houden en laat hem dan interviewen door een journalist. Dat levert een levendig gesprek op. Of je kunt iemand anders uit de organisatie laten spreken.
Dat goed spreken in het openbaar veel kan opleveren toont onder meer Bas van der Veldt, CEO van Afas. Met zijn speeches genereert hij PR voor zijn bedrijf. Daardoor wordt hij voor allerlei evenementen gevraagd als gastspreker. Dat geeft toegang tot een nieuw netwerk en dat is weer goed voor nieuwe business kansen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!