Back Back Interview

Maarten Esselink: ‘Ik droom van een self supporting Space Expo’

30 juni 2015

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat zijn hun dromen? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Maarten Esselink van Space Expo.

Wie is Maarten Esselink?
‘Tja, ik zou mijzelf omschrijven als een gesjeesde rechtenstudent die via 12 ambachten en 13 ongelukken terecht is gekomen bij Space Expo. Ik heb eerst gewerkt in de financiële wereld, als vermogensbeheerder en broker en daarna ben ik aan de slag gegaan bij twee wijnhandelaren. Oh ja, ik was ook nog even trainer en headhunter. Maar uiteindelijk ben ik dus op mijn vijftigste neergestreken bij Space Expo, een prachtig museum met veel mogelijkheden voor de zakelijke markt, in Noordwijk. Ik heb het daar al drie jaar erg naar mijn zin, maar heb ook van mijn vorige werk in de wijnhandel mijn hobby weten te maken. Ik woon op één van de mooiste woonboten die Amsterdam kent en geniet van het leven.’

Wat is typisch Maarten Esselink?
Ik stel de vraag via de telefoon en hoor twee medewerkers lachen wanneer Maarten de vraag herhaalt: ‘Ja, ze vinden natuurlijk dat ik een fantastisch gevoel voor humor heb,’ zegt hij lachend. ‘Zelf vind ik ook dat ik ontzettend goed kan relativeren…haha…’

Beroep en bedrijf? Waarom deze branche?
‘Ik ben hier terechtgekomen via een vriend die bij Space Expo de verzekeringen verzorgde. Eigenlijk was dat een hele logische stap, want ik wilde dit altijd al. Ik ben een fervent museumbezoeker en volg wat er in die sector gebeurt, zo was ik van mening dat er heel weinig commercieel gedacht werd en had ik juist de ambitie om in een commerciële functie terecht te komen in deze branche. Ja, ik had het idee dat daar nog wel wat te verbeteren viel! Maar goed, met mijn CV lukte dat natuurlijk niet direct, niet na open sollicitaties en ook niet wanneer ik reageerde op vacatures. Goed, mij was het dus toch – zij het via een omweg – gelukt en die vriend is nog steeds een vriend…’

Mooiste evenement dat jullie mochten hosten / organiseren?
‘Dat was voor mij een event van Nissan Leaf, waar Nissan Leaf-rijders een bevestiging kregen in de juistheid van hun keuze. Het was een van de weinige keren dat we de locatie op een zaterdag geheel exclusief voor een evenementenpartij hadden. Een evenement dat samen met Simone Heeremans van het voormalige bureaus Live Solutions tot in de puntjes werd verzorgd, met sprekers als Adjiedj Bakas, wijlen Wubbo Ockels en Tom Coronel met een afsluitende rally naar de TheaterHangaar / Soldaat van Oranje in Katwijk.’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Dan moet ik wel even graven en dan kom ik terecht bij een 25-jarig jubileumfeest van Randstad. Een schitterend evenement met allerlei tenten in Amsterdam Zuid-Oost. Artiesten als Candy Dulfer kregen het dak eraf, het was echt een feest, zoals het eigenlijk hoort. Een goede sfeer, goede muziek en de juiste mensen.’

Wat of wie inspireert jou?
‘Daar heb ik even over na moeten denken en uiteindelijk heb ik er zelfs twee. Allereerst wijlen oprichter en oud-directeur van het Muziekgebouw aan het IJ, Jan Wolff. Ooit had hij de Ysbreker op de Amstelzijde, een centrum voor moderne muziek. Dat groeide uit zijn jasje en toen heeft hij er alles aan gedaan om het Muziekgebouw aan het IJ te realiseren. Met niet aflatend enthousiasme en doorzettingsvermogen heeft hij die droom verwezenlijkt en werd de evenementen- en muzieklocatie in 2005 geopend. Een ander inspirerend persoon is wijlen oud-directeur Heineken, Piet Kranenberg. Een bevlogen man die er voor heeft gezorgd dat het Olympisch Stadion van de ondergang gered werd. Het moest gesloopt worden en de politiek trok de handen er vanaf, maar meneer Kranenberg heeft het voor elkaar gekregen dat het gebouw nu nog een geweldige functie heeft voor vele events.’

Waar droom je nog van?
‘Een spectaculair mooi en nieuw museum voor de ruimtevaart! En dan het liefst aan de boulevard van Noordwijk. Ja, dat zou ik geweldig vinden. We zijn ooit opgericht als bezoekerscentrum van de ESTEC en uitgegroeid tot een zelfstandig museum. We willen graag doorgroeien, maar daar hoort ook een grotere locatie bij. En als we het dan echt over dromen hebben: een self supporting Space Expo, met zowel de museumbezoeker als de events en alles er omheen!’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Dat is heel spannend! Ik begrijp van mijn financiële dame dat de WKR er toe gaat leiden dat het moeilijker wordt om events buiten de deur te doen. Dat betekent dat er uiteindelijk minder evenementenbureaus zullen zijn. En ik vrees dat men ook echt veel in eigen huis zal doen, wat niet positief is voor de locatiemarkt. Waarom dan wel naar Space Expo komen? Het unieke hier is dat we de ruimte hebben om veel, of zelfs alles, in de expositie te doen. Zelfs op dagen dat er bezoekers zijn. Zo kan het nuttige met het aangename gecombineerd worden en kan al snel een kenniselement worden toegevoegd aan het evenement, zodat het minder belast is in zijn geheel. De koffie drink je naast de maanlander, je kijkt naar het schaalmodel van het internationale ruimtestation en je bent direct op een andere plek. Geen zaaltje in een modern hotel. Je bent er echt even uit!’

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
‘Ik had Sergio Herman in gedachten. Ik heb wel bewondering voor iemand die zich naar de top heeft gewerkt en daar weet te blijven. Je moet zo goed zijn en er wordt zoveel van je verlangd. Knap.’

Wat was je grootste blunder?
‘We hadden een keer een speciale klantenavond voor de NUON en we verwachtten ongeveer 150 a 200 man. Ik had in de voorbereiding wel aangegeven dat we ongeveer 400 man kwijt konden, maar dat getal was verder nooit gecommuniceerd. En ja hoor, toen kwam er dus 400 man én allen tegelijk om 17.30 uur… Gelukkig hadden we voldoende mensen in huis, maar het tijdschema heb ik ter plekke moeten verscheuren!’

Hekel aan?
‘Achterbaksheid. En in onze markt heerst – het heeft misschien met marketing te maken – een hoog gehalte would be gedrag. Mensen gebruiken woorden die ik niet meer begrijp.’

Dol op?
‘Vin Nature. Een zo natuurlijk mogelijk gemaakte wijn, zonder toevoegingen en rotzooi. Daar ben ik helemaal weg van en het komt ook steeds meer op: wijnmakers uit Frankrijk, Spanje en Italië produceren deze wijnen steeds vaker.’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Eigenlijk ben ik heel erg slim… haha!’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
When the going gets tough… lach en ontspan dan ook een beetje. Het is misschien logisch dat je in de stress schiet, maar we doen het uiteindelijk allemaal omdat we het leuk vinden, dus geniet dan ook van die piekmomenten.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!