Back Back Nieuws

Luuk Scholte, beursmanager Horecava: ‘Het chagrijn is uit de markt’

14 januari 2015

Wat zijn de trends en ontwikkelingen en hoe speelt Horecava hier op in?

Horecava is het meest innovatieve en inspirerende trefpunt voor professionals in de foodservice industrie. Een bezoek aan de Horecava is dé manier om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de branche’, zo laat de organisatie van Horecava op hun website weten. Ook dit jaar namen we weer de proef op de som. Op dag 1 van de Horecava strikten we – direct na het officiële openingsmoment -beursmanager Luuk Scholte.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

We kennen Luuk nog van zijn functie als manager bij Joop van den Ende Theaterarrangementen en van zijn werk bij interieurontwerper Edward van Vliet (Studio Edward van Vliet). Maar inmiddels is hij al voor de tweede keer betrokken bij de Horecava als beursmanager. Een totaal andere branche, hoewel nog steeds een b2b-aangelegenheid. ‘Wij zijn een trefpunt voor de hele markt, alles en iedereen komt hier samen. We kennen dan ook alle horecapartijen en brancheverenigingen en hebben het hele jaar contact met elkaar. We doen het namelijk samen, met en voor hen,’ aldus Luuk.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Als jullie zoveel contact hebben, weet jij natuurlijk ook wat er speelt. Zijn er zaken waar jij al weet van hebt en die bij ons nog niet bekend zijn?
Luuk: ‘Jazeker, sommige trends vinden hun plek op de beurs en andere zijn nog aan het ‘ontwikkelen’. Vijf jaar geleden hadden we bijvoorbeeld insecten op de beurs en nu pas zie je dit terug in restaurants (de insectenburger) en supermarkten. Iets wat de komende jaren zeker populair gaat worden is zeewier. Het is een lokaal geproduceerd product, duurzaam en heel gezond. Eén van de prijswinnaars van de Innovation Awards is ‘ravioli met zeewier’. Een toeganklijke pasta, zodat iedereen kennis kan maken met de smaak van zeewier. Ik vind dat goed gevonden.’ (En hoe toevallig: dezelfde avond krijg ik risotto met zeewier tijdens een nieuwjaarsborrel van vakvereniging MPI, red.). Luuk heeft nog een trend die zeker op zal vallen: ‘de populariteit van sterke drank neemt steeds meer toe, ook in restaurants.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Eén van de stands speelt duidelijk in op deze laatste trend: Bar of Brands. Een meterslange stand, volledig ingericht met de meest kleurrijke flessen sterke drank. Zowel bekende als nieuwe merken sieren de wand. Luuk: ‘We laten van alle categorieën drank zien hoe je deze kunt toepassen op de menukaart. Zo laten we de bezoeker verder kijken dan het maken van een cocktail (wat veel tijd en dus geld in belsag neemt), er zijn andere mogelijkheden.’

Wat zijn nog meer ‘nieuwigheden’ op de Horecava en zitten daar typische Luuk Scholte-invloeden bij?
‘We hebben acht segmenten, van grootkeuken tot dranken, en in elk segment willen we nieuwe zaken laten zien. Dat doen we ook door wedstrijden, presentaties, workshops, demonstraties… Zo kan de bezoeker leren hoe hij of zij de eigen onderneming nog interessanter kan maken voor zijn of haar doelgroep of gewoon inspiratie opdoen.’ De prijzen vliegen ons om de oren: Rick Moenen is Nederlands Kampioen Biertappen en Lex Wenneker mag zichzelf Baristakampioen 2015 noemen en IBM’s Chef Watson wint de Horecava Innovation Award.

Wat volgens Luuk misschien wel een beetje zijn signatuur is, is dat hij nog meer beleving heeft toegevoegd aan de beurs. ‘Met biologisch producten, kleine partijen, veel zichtbare producten en ambachten. Zo hebben we ROAST, een fantastisch pop-up restaurant, met alleen maar verse producten.’ In de Europahal ruiken we het vers geroosterde vlees en worden we als het ware naar dit pop-up restaurant getrokken, de Bakkerij van de Toekomst en een heuse kweekkas (met groen, groen en groen) passerend… Later leren we dat je online alvast kunt reserveren zodat je verzekerd bent van een plekje in het populaire ROAST. Luuk: ‘We hebben een stukje kwaliteit toegevoegd aan het beursconcept en juist met dit soort initiatieven proberen we een plek te bieden zodat bezoekers samen kunnen komen.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat zijn, naast ‘kwaliteit’, nog meer kernwaarden van Horecava?
‘Innovatie, inspireren, kennisoverdracht en advies,’ vertelt Luuk. Hoe de pijler advies wordt vormgegeven wordt al snel duidelijk bij het bezoeken van Horecava. Want niet alleen bij Bar of Brands wint de bezoeker met gemak adviezen in, ook op interieurgebied staan vier designers gasten graag te woord. Dat gebeurt bij de stand van Concern, waar zij Dutch Models presenteren, een ‘poppenhuis’ opgebouwd uit tientallen kubussen. Elke kubus is door een designer of productleverancier ingericht: van Edward van Vliet tot Desso. Luuk: ‘Advies wil ik de komende jaren verder uitbouwen. Wil je advies op het gebied van de menukaart, rendement, duurzaamheid of drank. Het kan allemaal!’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe gaat het eigenlijk met de beurs, op het gebied van aantallen?
‘Sinds een aantal jaar zit de beurs weer in de lift! Vorig jaar kregen wij maar liefst 10% meer bezoekers dan in 2013. We merken ook dat het chagrijn uit de markt is, er wordt weer meer geschreven door exposanten (want uiteindelijk staan zij hier ook om zaken te doen, red.) en met de horeca in het algemeen gaat het ook weer iets beter,’ vertelt Luuk. Hij vervolgt: ‘Overigens is het ook opvallend dat de Horecava niet meer staat voor het eindeloze drankgelach. Er wordt wel een wijntje of een biertje gedronken, hallo… dat hoort er natuurlijk bij. Maar de uitgebreide borrels vinden na de Horecava weer plaats in de stad, in de kroegen. We zijn meer gericht op het kwalitatieve netwerken en op de professionele uitstraling en dat heeft dit tot gevolg.’

– We merken dat het chagrijn uit de markt is! –

Waarom zou de zakelijke evenementenmarkt zeker een kijkje moeten komen nemen?
‘Ten eerste omdat het een vakbeurs is, gericht op b2b en ten tweede om wij hier een stuk beleving neerzetten. Dat is uiteraard iets waar de evenementenbranche ook van afhankelijk is. Hier kan de markt inspiratie opdoen, netwerken, elkaar ontmoeten, trends spotten en genieten van de pure beleving!’

Wat vind je zelf het leukste aan je werk?
‘Het beursconcept aan laten sluiten bij de wens en de vraag van de markt. Die vertaalslag en de een-op-een benadering vind ik geweldig. Oké, online is steeds belangrijker, maar uiteindelijk draait het nog altijd om live ontmoetingen.’ En de Horecava, in RAI Amsterdam, is een plek waar dat bij uistek gerealiseerd kan worden.

Horecava 2015 kan nog tot en met donderdag bezocht worden. Lees hier alles over de organisatie en de deelnemers: horecava.nl.

Bekijk hier meer foto’s van de Horecava.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!