Koffiedik kijken met… Sanne KrijnenKoffiedik kijken met… Sanne Krijnen
Back Back Koffiedik kijken met...

Koffiedik kijken met… Sanne Krijnen

12 november 2021

Er is weinig leuker dan vooruitkijken, out of the box denken en zonder mitsen en maren over de toekomst te dromen. Dat vergt een open blik en creativiteit, en daar heeft de evenementenbranche geen tekort aan. In deze nieuwe rubriek laten we deze creatievelingen aan het woord en gaan we met ze in gesprek over de branche. Via een kettingreactie meanderen we zo van eventmanager tot locatieverantwoordelijke en van livecommunicatieexpert tot artiest en eventpersonality! Een beter startpunt kunnen we ons niet wensen: we drinken een bakkie met Sanne Krijnen, verantwoordelijk voor New Business & Partnerships bij Bar Company Koffiemachines. Tússen de machines die heel Nederland rondreizen. ‘Alles begint met koffie!’

Vooruitkijken doet hij graag, maar er is als we elkaar in september spreken óók wel flink wat om op terug te blikken. ‘Ik heb nog nooit zoveel mensen gesproken als de afgelopen twee jaar’, zegt hij.

De coronacrisis betekende een nieuwe zoektocht voor Sanne. ‘Mijn LinkedIn-bericht dat ik mijn baan in de evenementenbranche verloren was, werd 80.000x bekeken en ik kreeg meer dan 1000 reacties.’ Tijdens Code Rood stond hij het podium op het Malieveld, als afgevaardigde van G14 en toonbeeld van wat er gebeurde in de branche. ‘Dat was echt het spannendste wat ik het afgelopen jaar gedaan heb’, herinnert hij zich.

Zijn grootste vijand was corona. ‘Iedereen wilde wel maar kon niet, daar kan ik niet tegen’, zegt Sanne. Maar nu is het tijd om vooruit te kijken! Sinds een jaar zit hij meer dan op zijn plek bij Bar Company koffiemachines. ‘Het aanbod van Tim van Bar Company kwam op een perfect moment. Ik had zin in een energieke, jonge club. Daar ga ik goed op.’ De vacature voor grootste koffieleut van Nederland is hem op het lijf geschreven. Sanne: ‘Niet zozeer omdat ik zo’n enorme verkoper ben, maar ik ben wel een connector. Iedereen kent me van de gezellige momenten en daar dragen we als Bar Company Koffiemachines aan bij, dus dit past perfect.’ Het was veel zaaien de afgelopen tijd, maar inmiddels worden de sappige vruchten geplukt. ‘Van de Grand Prix en Dutch Open tot particuliere feestjes in de tuin, we hebben mooie dingen gedaan de afgelopen tijd en worden door grote spelers benaderd. We hebben creatief gespeeld, en die positieve vibe is opgevallen.’

Wat maakt de evenementenbranche zo mooi?

‘Binnen de evenementenbranche zijn mensen altijd met creatieve en bijzondere momenten bezig. Door zo’n periode van bezinning weet ik nog beter dan vroeger dat de evenementenbranche de branche voor mij is. Al die creatieve en positieve mensen, daar krijg ik erg veel energie van. Het is heel leuk om bij al die happy moments te mogen aanklikken en mensen een momentje te gunnen met onze koffiemachines. Koffie is de grootste verbindingsfactor, dus het vat heel mooi samen wat ik al die jaren gedaan heb!’

Met wat voor een evenement zou jij je graag willen bemoeien?

‘Weet je wat het leuke is, ik maak nu deel uit van zoveel verschillende producties. Ik ga van evenementen, dancefestivals en televisieopnames - het Sinterklaasjournaal! -  tot strak geregisseerde evenementen en alle AV er omheen. Ik zie nu pas álles, nu ik niet meer één locatie heb waar ik verantwoordelijk voor ben. Daar word je best blind van blijkt, mijn blik wordt nu echt opengetrokken. Ik denk niet eens dat ik een voorkeur heb. Stel me de vraag over een jaar nog maar eens.’

Wat is het geheime ingrediënt voor jouw perfecte evenement?

‘Koffie is natuurlijk een inkoppertje, maar ja: goede koffie is wel heel belangrijk. Maar ook: bij jezelf blijven, blijven doen waar je goed in bent en vasthouden aan je idealen. Misschien een dooddoener, maar zeker nu extra belangrijk. Natuurlijk kun je af en toe een beetje bijsturen, maar ik zie locaties rare sprongen maken, terwijl ik denk: dat past niet bij je. Ben je geen ultieme online locatie, zet je dan in op waar je waarde wel ligt. Dan is online simpelweg niet jouw geheime ingrediënt en wordt je evenement niet perfect.’

Welke trends signaleer je binnen de branche?

‘Ik zie de onlinewereld wel een beetje verschuiven naar live’, lacht hij. ‘Wat ik vooral merk is veel korte termijn. Ik hoop niet dat het een blijvende trend is, want het leidt tot veel paniekvoetbal. Veel locaties hebben de boel de boel gelaten en moeten nu hard werken om weer up and running te zijn. Ik ben echt van het opbouwen van de lange relaties, dus het feit dat iedereen open staat voor nieuwe contacten en hongerig is naar nieuwe samenwerkingen is voor mij een mooie trend. Daar hoort bij dat er weer vraag is. Doordat er partijen zijn weggevallen, maar ook omdat bedrijven de afgelopen maanden nagedacht hebben en hun vastgeroeste gang van zaken loswrikken.’

Hoe zie je de branche of jouw rol in de branche over 10 jaar?

‘Geen idee, ook dat moet je me misschien over een jaar nog eens vragen. Maar ik zit hier wel lekker. Dit was wat ik voor ogen had toen ik op zoek moest naar iets nieuws. Een groeiende organisatie, waarin ik van alles wat kan doen. We maken met z’n allen het verschil en zolang ik dat kan blijven doen zit ik fijn. Over een tijdje kan de branche niet meer om Bar Company en Bar Company Koffiemachines heen: wij zijn het geluksmomentje tijdens je bijeenkomt.’

Wat is je wens voor de evenementenbranche?

‘Dat elkaar in je kracht zetten vond ik het afgelopen jaar ontzettend mooi. Mooie samenwerkingen, echt samen optrekken. Ik ben bang dat als straks alles weer goed gaat, mensen weer op hun eigen eiland gaan zitten. Doe waar je goed in bent en werk samen, ik hoop dat dat niet verdwijnt in al het geweld als het weer goed gaat.’

Aan wie wil je de koffiemok graag doorgeven?

‘Ik wil Sela Diender graag de volgende vraag stellen: wat heeft jou het afgelopen jaar in je kracht gezet? Ook zij stond op het podium tijdens Code Rood. Ik denk dat je een heel mooi antwoord van haar krijgt.’

Hoe drink je je koffie het liefst? ‘Zwart, geen poespas, lekker simpel.’

Over Bar Company

Sinds 2010 verhuurt Bar Company mobiele koffiebars met barista’s op evenementen. Sinds die tijd zijn ze uitgegroeid tot een van de grootste aanbieders in het verzorgen van koffie op evenementen. Om de liefde voor koffie met nóg meer mensen te delen, werd het hun missie om organisaties te helpen die op zoek zijn naar een tijdelijke en/of mobiele koffieoplossing maar geen barista nodig hebben. Dit resulteerde in de oprichting van zusterbedrijf: Bar Company Koffiemachines.

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!