Back Back Interview

Karin Bouwmeester: ‘Opdrachtgevers gaan in de toekomst weer meer uitbesteden’

23 oktober 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Karin Bouwmeester van Organisatieburo.

Wie is Karin Bouwmeester?
Ik ben geboren in 1973 en heb deze zomer dus mijn 40e verjaardag gevierd. Ik ben getrouwd met Jim Bouwmeester, ook ondernemer. Samen hebben we twee dochters van 6 en 8 jaar. Jim heeft nog twee kinderen uit zijn eerste huwelijk en thuis lopen er twee Schapendoezen rond. Naast mijn 40e verjaardag ben ik deze zomer ook Zakenvrouw van het Jaar van Flevoland geworden. Ik ben aangedragen door derden en uit de ruim 50 aanmeldingen uiteindelijk verkozen tot de winnaar in de categorie MKB.

Wat is typisch ‘Karin Bouwmeester’?
Positief, actief, ondernemend, denken in oplossingen en hoge hakken. Ik heb altijd hoge hakken aan en krijg daar vaak reacties op, dus dat is toch ook wel typisch Karin.

Beroep en bedrijf?
Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd en door een stage bij de televisie terecht gekomen. Direct na mijn studie ben ik gaan werken als producer waar ik ook al te maken had met deadlines en live uitzendingen. Vandaaruit ben ik bij een evenementenbureau gaan werken. In die 3,5 jaar is het bureau, wat overigens niet meer bestaat, dusdanig uitgegroeid dat ik niet verder kon doorgroeien. Op mijn 25e heb ik de stap genomen om mijn eigen bureau te starten, Organisatieburo BV, en dat is nu 15 jaar geleden. Men kan terecht bij Organisatieburo voor full-service evenementen. Wij bedenken, organiseren en begeleiden gemiddeld rond de 100 evenementen per jaar. Daarnaast hebben we twee websites ter aanvulling op onze diensten. Op 123inspiratie.nl is naast de inspiratie ook entertainmentacts te boeken en op 123evenementen.nl kan men online evenementenpakketten en locaties boeken.

Waarom deze branche?
Werken met hectiek spreekt mij heel erg aan en past ook goed bij mijn persoonlijkheid. Het organiseren en regelen van dingen vond ik altijd al erg leuk en door mijn werk bij de televisie uiteindelijk de evenementenbranche ingerold.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Dat is best lastig te benoemen, want wij doen zoveel verschillende soorten evenementen. Als ik er twee mag uitlichten kies ik als eerste het evenement voor Sira. Voor het vijfjarige bestaan van het bedrijf zijn we samen met 120 gasten in een privévliegtuig naar Barcelona gevlogen en hebben we een heel exclusief weekend voor ze georganiseerd. Dit was echt een one-of-a-kind evenement. Het tweede evenement voor onze klant Teijin kies ik vanwege de bijzondere samenwerking. Samen met de commissie van het bedrijf hebben we drie weekenden achter elkaar precies hetzelfde evenement neergezet voor ieder ca. 1.000 gasten. Het leuke daarvan was dat je een enorme synergie kreeg, ook met de commissie. Dat hebben we met ons team als erg leuk ervaren.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Dat is toch wel mijn eigen bruiloft. Al mijn collega’s hebben dit toentertijd mede georganiseerd, samen met onze toeleveranciers waar we veel mee samenwerkten. De combinatie dat het je werk is, je collega’s en alle toeleveranciers op je eigen bruiloft, dat was heel bijzonder.

Wat inspireert jou?
Ik raak heel snel geïnspireerd en zie overal wel een mogelijkheid in. Ik denk dat dit te maken heeft met de manier hoe je naar dingen kijkt. Op het moment dat je op een bepaalde manier naar dingen kijkt en het ook kan zien, dan kan je je inspiratie uit hele kleine dingen halen: de mensen om je heen, collega’s, familie. Maar je moet het wel willen zien.

Waar droom je nog van?
Een leven waarin werk, gezin, vakanties, vrienden etc. voor 100% te combineren zijn en je iedereen alle tijd en aandacht geeft die het verdiend. Dat is toch nog wel een wereld waar ik van droom, want ik zou overal meer tijd en aandacht aan willen besteden dan ik nu doe.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik verwacht dat men in de toekomst weer meer gaat uitbesteden dan men nu doet. Mensen kunnen een Gerard Joling boeken maar daar waar het wat grotere evenementen aangaat, heeft een medewerker op kantoor of een zzp-er lang niet zoveel knowhow en de expertise als een evenementenbureau. Mensen moeten eerst zelf ondervinden dat ze het organiseren van een evenement onderschat hebben en dan zullen zij de toegevoegde waarde van een evenementenbureau weer gaan inzien. Wij beseffen ons goed dat het nooit meer zal worden zoals het was en spelen daarom in op de huidige ontwikkeling met onze website 123inspiratie en 123evenementen.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Waar ik veel bewondering voor heb is Richard Branson, de oprichter van de Virgin Group. Hij is ondernemer pur sang. De manier waarop hij onderneemt, zijn charme en ontspannenheid en de manier hoe hij de ruim 200 verschillende bedrijven in de markt zet, vind ik heel gaaf om te zien. Je ziet toch een bepaalde Richard Branson in de media, maar of hij net zo gemakkelijk en relaxt omgaat met alle risico’s die hij aangaat als dat hij uitstraalt, daarvan ben ik heel benieuwd hoe hij hier persoonlijk mee omgaat.

Wat was je grootste blunder?
Zelf heb ik nog nooit een grote blunder begaan. Wel hebben we hier op kantoor een ‘Bloopers en Blunders-boekje’ en als er dan iets gebeurd schrijven we dit op. Vaak nemen we het boekje mee naar etentjes met het team en halen we bepaalde situaties weer op met elkaar. Dat kan hilarisch zijn zoals een collega die bij een klant naast een stoel gaat zitten…

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat je ook voor je rimpels bij mij terecht kunt! Ik heb een apparaat uit Amerika gehaald: De Venus Freeze. Hiermee kan je zonder prikken of snijden je rimpels verminderen, een onderkin of kipfilets weghalen. Hiervoor heb ik samen met een arts een opleiding gevolgd en begin oktober is de kliniek geopend. Ik begeef mij dus ook in de anti-aging branche.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Carpe diem: Pluk de dag! Vergeet in het hectische leven binnen onze branche niet te genieten. Je bent continue bezig en door de hectiek in onze branche vliegt het allemaal voorbij. Wij gaan bijvoorbeeld met ons team vaak een hapje eten om te genieten van elkaar en de dingen die we doen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!