Back Back Interview

Jeroen Brus: ‘Luisteren en kijken, in de horeca leer je zo ontzettend veel over mensen’

04 april 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Jeroen Brus van Brusselaar.

Wie is Jeroen Brus?
Jeroen is 39 jaar, getrouwd met Marianne en vader van achtjarige Fleur en vijfjarige Martijn. En we hebben vier kippen die binnenkort weer heerlijke eitjes gaan leggen.

Wat is typisch ‘Jeroen Brus’?
Ik ben een Bourgondiër die van het leven houdt en het anderen graag naar de zin maakt. Met familie of vrienden lekker eten en een goed glas wijn drinken; ik houd van die gezelligheid.

Beroep en bedrijf?
In oktober 2012 ben ik met Brusselaar gestart. Brusselaar is een werving- en selectiebureau voor horeca en catering en wij hebben een geheel eigen visie op de benadering van mensen en tarieven. Ik wil werving en selectie toegankelijker maken en betaalbaar houden en naar mijn idee moet mijn formule wel aanslaan. Op mijn website vertel ik dat ik ondersteboven ben van horeca en catering. Die manier van kijken verwacht ik ook van sollicitanten; juist in de huidige markt moeten zij zich onderscheiden. Daarom geef ik ze altijd mee dat ze echt na moeten denken over hun sollicitatie, want met een gewone brief met cv onderscheid je je niet. In de horeca en catering draait alles om contact en gastvrijheid, dus dan moet je ook het lef hebben om meer van jezelf te laten zien. Daarbij is het wel belangrijk dat de kandidaat bij zichzelf blijft, anders werkt het ook niet.

Waarom deze branche?
Op mijn vijftiende ging ik werken bij een horecabedrijf. Ik was toen allang besmet met het horecavirus, omdat mijn ouders een horecabedrijf hadden. Ik heb een eigen café gehad en ik heb als freelancer veel voor een detacheringsbureau gedaan – eerst vooral uitvoerend, later ook vanuit een managementpositie. Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen. Ik ben een echte praktijkman: luisteren, luisteren, luisteren en kijken, kijken, kijken – in de horeca leer je zo ontzettend veel over mensen. Die mensenkennis komt me nu goed van pas. Werving en selectie in deze branche brengt voor mij twee passies samen: ik maak het kandidaten en opdrachtgevers naar de zin als ik hen een fantastische baan of een fantastische werknemer bezorg. En ik houd enorm van het werken met mensen. Perfect, toch?

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Op een gegeven moment runde ik een locatie waar ongeveer duizend man in kon. Het was carnavalstijd, in Brabant, dus dan weet je het wel. Ik had toen de Sjonnies in huis gehaald en dat werd zo’n fantastisch feest. Duizend mensen die helemaal uit hun dak gingen, geweldig!
Een ander evenement was in de tijd van de eerste Big Brotherserie. Ik had een café en heb daar toen Big Brother georganiseerd. In een tent stonden grote tv-schermen waarop het publiek kon volgen hoe de kandidaten in het café hun opdrachten uitvoerden. Ook was er een darkroom waar de kandidaten een op een met Sabine – een van de echte kandidaten uit de serie – in gesprek moesten. Het was een enorm succes, met veel media-aandacht.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
In 2011 ben ik naar het concert van Neil Diamond geweest, in Ahoy. Het was prachtig, die man kreeg Ahoy helemaal stil met alleen zijn stem. Ja, Neil Diamond verwacht je misschien niet bij iemand van mijn leeftijd, maar ik vind die man fantastisch. In mijn cafétijd ben ik fan van hem geworden, eigenlijk door een paar vaste gasten die altijd nummers van Neil Diamond aanvroegen.

Wat inspireert jou?
De creativiteit van anderen doet bij mij de creativiteit ook stromen. In deze tijd spelen creativiteit en inlevingsvermogen een grote rol en dat inspireert mij enorm. Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van een paar ludieke acties waarmee ik mezelf en mijn bedrijf op de kaart wil zetten. Ik wil graag dat mensen straks meteen denken: ‘Oh ja, dat is hij!’ Maar daar zeg ik nu verder niks over, ik ben er nog mee bezig.

Waar droom je nog van?

Nou ja, ik ben net begonnen met mijn eigen bedrijf. Ik droom ervan dat Brusselaar succesvol wordt, maar eerlijk gezegd ga ik daar ook wel vanuit. In het verlengde daarvan hoop ik dat ik herkenbaarheid bij mijn opdrachtgevers weet te creëren, dat zij mijn handtekening bij mijn kandidaten herkennen.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?

Ik denk dat onze branche iets langer last houdt van de crisis, omdat onze opdrachtgevers eerst weer geld moeten verdienen. De jaren van voor 2005 komen niet meer terug, maar dat is niet erg. Mensen zijn nu behoedzamer en de nieuwste generatie kijkt op een andere manier naar werk. Werken is leuk, maar men zal niet meer gaan werken voor dat grotere huis en die dikkere auto; klein geluk is belangrijker. Verder zullen we ons steeds meer moeten onderscheiden, op een creatieve manier die bij ons past.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Vind je het erg als ik mijn eigen schoenen aanhoud? Ja, mijn eigen schoenen zitten me namelijk erg goed. Ik gun iedereen zijn eigen schoenen, want dat betekent dat de mensen bij zichzelf blijven. Dat is toch de essentie.

Wat was je grootste blunder?
Tijdens een 25-jarig huwelijksfeest ben ik beladen met gebak en andere lekkernijen gestruikeld. Ik voelde me zo ontzettend klein toen, afschuwelijk. Ik heb het nog lang moeten horen: ‘Jeroen, geef mij maar gebak in plaats van een borrel!’ Uiteindelijk heb ik er wel om gelachen, maar op dat moment zelf…

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Ik kan behoorlijk snel ontroerd raken. Bij een film, of bij de gouden plak van Epke Zonderland, in Londen. Ja, dan voel ik de tranen wel opkomen.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Blijf dicht bij jezelf, ook als het even tegenzit. Je moet de crisis niet negeren, maar maak je er ook niet ondergeschikt aan.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!