Back Back Interview

Jan Fabel: Wil altijd een stap verder dan mogelijk is

31 maart 2015

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Eventpersonality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Jan Fabel, van Aventiq Event Company.

Wie is Jan Fabel?
Jan is een krasse knar van 58 die al vanaf 1984 events bedenkt en regisseert. Woont in Hilversum met Roos, Kiki en Mees, oudste zoon Jip woont in Eindhoven. Hij vaart en duikt, fietst zich (in het weekend, in het bos) een ongeluk en wordt gelukkig van aandacht, lekker eten en fenomenale events.

Wat is typisch ‘Jan Fabel’?
Jan is: gedreven, accuraat, geïnspireerd, enthousiast en kent geen stress. Hoe groter de uitdaging, hoe groter de voldoening. Wil altijd een stap verder dan mogelijk is. Weet als geen ander dat de kracht van teamwerk de sleutel is tot succes in onze branche.

Met partner Bram ben ik dit bureau begonnen, omdat we er nog steeds van overtuigd zijn dat we het beter, mooier en effectiever kunnen dan onze collega’s.

Beroep en bedrijf?
Conceptdenker en regisseur van live events bij Aventiq event company. Wij hebben met Aventiq een organisatie gebouwd die geheel in eigen huis elk B2B- of B2E event in een paar dagen tijd kan optuigen en overtuigend bij onze klanten kan presenteren. Turn key: optimale vertaling van de wensen van de klant in een effectief event. Uitgewerkt op alle details: (technische) productie, catering, content, facilitering, uitvoering en regie.

Waarom deze branche?
Een bewuste keuze. Van oorsprong live bedrijfs-tv geregisseerd, bewust niet doorgestroomd naar tv, maar naar events. Die zijn altijd live en vormen een mix van video, graphics, presentaties, live on stage presentatie, entertainment en/of special effects. Véél interessanter om te doen! En teamwerk, afhankelijk zijn van elkaar en elkaar blind kunnen vertrouwen. Dat is iets moois.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Lastige vraag want dat zijn er nogal wat. Een moeilijke keuze… ik noem er twee.
‘Superfernsehen’ voor Bertelsmann, op de Cebit 1996 in Hannover, in een soort mini Scala van Milaan, 18 shows per dag en elke keer een uitzinnige menigte.
‘C1000 blijft C1000’ voor C1000 in Ahoy Rotterdam in 2012. Hier werkten we met 90 meter projectie, waarvan elke meter gebruikt werd. De klant was zo blij met dit event dat men na afloop niet van het podium af wilde. Om dat heerlijke gevoel van succes nog zo lang mogelijk vast te houden.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Samen met partner Bram naar de World Expo in Shanghai in 2010. Als je daar niet bent geweest is het moeilijk uit te leggen, wat een orkaan van indrukken, technieken, shows, projectie en andere special effects daar te beleven viel. Op die schaal zien we dat nooit meer terug. Daar kunnen we nog jaren mee vooruit, met die inspiratie….

Wat inspireert jou?
1. Een fantastisch concept en een klant die dat begrijpt en onderstreept;
2. Ons team, mijn collega’s, allemaal HELDEN in hun vakgebied: concept, design, techniek, (media)productie, logistiek, en operating.

Waar droom je nog van?
Dat wij met Aventiq de opening van één van de volgende Olympische Spelen mogen bedenken en uitvoeren. Ik ben ervan overtuigd dat we dat zouden kunnen namelijk. (Mooi hè, dromen moet je altijd in ere houden.)

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
De branche verschuift naar ‘inhoud’, naar ‘online’. Daar bedoel ik mee dat iedereen tijdens een event een ‘online’ gevoel moet hebben. Wij trekken de ‘world of business’ van onze klant naar binnen op een event, die sfeer moet het uitademen. En dat collega’s in andere landen mee kunnen kijken en hun stem kunnen laten horen. Bureaus die niet blijvend vernieuwen vallen af. Ik voorspel een groei in live events omdat het ‘emotioneler’ wordt, samen hetzelfde gevoel op de zelfde tijd & dezelfde plek. Dat bereik je niet met een site of social media alleen. Zie ook het enorme succes van de dance events, allemaal emotie!

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat wil je die dag leren?
Collega Marcel de Vré. Die kan echt alles, daar kan ik ook nog veel van leren.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Zonder twijfel met Christine van Dalen, de voorzitter van onze branchevereniging IDEA.
Zij is naast voorzitter ook de motor van een geweldig bureau. Ze spreekt heel open over concepten, opvattingen over manieren van werken en aanpak, hoe klanten daar op reageren. Gelijkgestemden treffen is eigenlijk altijd een feestje, dus een avondje is snel om helaas!

Wat was je grootste blunder?
Eerlijk zijn over de kwaliteiten van een bepaalde spreker op een event. Hem goed bedoeld een aantal tips en trucs meegegeven, uiteindelijk ook geadviseerd het kort en krachtig te houden. Naderhand bleek het om de CEO van onze klant te gaan. Gelukkig konden we er na een succesvol event nog even hard om lachen.

Hekel aan…
Nergens, niets, niks, totaal onbelangrijk.

Dol op…
en vooral ook heel trots, ons mooie bedrijf Aventiq.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik vanaf 1984 meer dan 500 events heb bedacht en/of geregisseerd.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Een concept bedenken voor je klant is een boeiend spel. Hier wordt soms de kiem gelegd voor meer dan dat ene event alleen. Hier moet je heel goed kunnen inschatten hoe je je eigen ideeën, kennis en ervaring zo goed mogelijk voor deze klant kunt laten werken. En als dat lukt, is de uitdaging niet minder groot om het écht waar te maken.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!