Back Back Nieuws

Inzicht in ROI van evenementen door nieuwe enquêtemodule van Momice

24 december 2014
Wat is steeds belangrijker voor bedrijven is? Juist, big data. Een event is een uitgelezen moment om data over de doelgroep te verzamelen en kan een goede aanvulling zijn op de big data van een bedrijf. Daarnaast willen organisatoren van een event weten of de bezoekers wat aan het event hebben gehad en wat de ROI van het event is geweest. Het online communicatieplatform Momice, dat voor een organisator eenvoudig te beheren is, heeft hiervoor een gebruiksvriendelijke event enquêtemodule ontwikkeld.

Langetermijnrelatie
Een evenement is niet alleen een moment waarop een bedrijf genodigden face-to-face ziet. Het is een instrument om de dialoog aan te gaan met de doelgroep over een lange termijn en verhoogt het engagement van de bezoekers. De langetermijnrelatie met de doelgroep wordt zo versterkt. Er zijn voorafgaand aan het event, maar juist ook achteraf belangrijke contactmomenten met de doelgroep. Eén daarvan is de bedankmail met een enquête. Uit het High Profile-locatieonderzoek 2014 onder 1.010 opdrachtgevers van meetings- en eventlocaties blijkt dat de bereidheid om middels een enquête de event ervaring te verbeteren hoog is: 86 procent van hen wil achteraf een enquête invullen.

Waardevol
Met een vragenlijst is goed te achterhalen welke onderdelen van het event succesvol waren en welke beter kunnen. Dit soort stuurinformatie wordt voor bedrijven steeds belangrijker doordat de budgetten van events ook in 2015 weer onder druk zullen staan en managers daarom steeds vaker de Return On Investment (ROI) van een event willen weten. Daarnaast is alle informatie, of wel de big data, die een bedrijf over zijn doelgroep verzamelt, steeds meer waard. Door de data te verzamelen en vervolgens te analyseren kan in het vervolg beter worden ingespeeld op de behoeftes van de doelgroep en de veranderingen in de markt. En dus is het zeer waardevol om op een makkelijke manier enquêtes uit te kunnen sturen en de verkregen informatie te verzamelen. De enquêtemodule van Momice maakt dit mogelijk.

Enquêtemodule
De enquêtemodule is verwerkt in de Momice event site. De organisator maakt vanuit de module zelf de vragen op: open, meerkeuze en rangschikking (Sterren en NPS) vragen zijn eenvoudig zelf toe te voegen. Wanneer de bezoeker de enquête heeft ingevuld, wordt voor de organisator een overzicht van de resultaten en statistieken getoond. De verzamelde data wordt door Momice opgeslagen op een geanonimiseerde database. De organisator kan nu de antwoorden zorgvuldig analyseren en gebruiken om de komende events te verbeteren.

Rutger Bremer, medeoprichter van Momice, geeft eventorganisatoren een advies: ‘Stuur direct na een evenement een bedankmail inclusief een enquête naar de bezoekers die aanwezig zijn geweest. Het event zit dan nog vers in het geheugen. Een mooi moment om te vragen of de bezoekers de enquête in willen vullen.’ Bremer heeft nog een tip: ‘Vraag ook de geregistreerden die niet zijn op komen dagen wat hun reden is geweest niet te komen. Dit kan ook met een korte enquête. De zogeheten no-show kost een organisatie geld (ingekochte catering, personeel et cetera) en het is goed te weten waarom men niet is gekomen, zodat je daar de volgende keer op in kunt spelen.’ Bremer verwacht dat de verzamelde data in de database binnenkort gebruikt kan worden om benchmarkinformatie voor klanten te ontsluiten waardoor het bedrijf extra waarde kan bieden.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!