Back Back Interview

Ingrid Valks: ‘Ik houd van vernieuwing en innovatie!’

12 oktober 2011

De evenementenbranche blijft een mensenbranche waarin we elkaar inspireren en van elkaar kunnen leren. Maak kennis met de Event Personality van deze week: Ingrid Valks, eigenaar van Performance Improvement.

Ingrid Valks: ‘Life is a Journey’.

– Wie is Ingrid Valks?
Vrouw van de wereld met veel interesses. Aards, met beide benen op de grond. Single, twee zonen van 11 jaar, ruim 12 jaar directeur/eigenaar van Performance Improvement. En verder met wat steekwoorden te omschrijven als onafhankelijk, avontuurlijk, flexibel, iemand die zichzelf niet te serieus neemt, elegant, goede luisteraar, prettig om mee samen te zijn.

– Kort bedrijfsprofiel:
Performance Improvement richt zich op merk- en organisatie activatie. Mensen, merk en organisatie samen in beweging brengen met de B2B evenementen, personeelsevenementen, incentive acties- en reizen van Performance Improvement.

– Mijn motto:
Life is a Journey!

– Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb:
Ik houd van vernieuwing. Elk evenement waar wij een toegevoegde waarde kunnen leveren, dat mensen verandert, in beweging zet, daar geniet ik van. Twee weken geleden hadden we de productie van een medewerkersdag waarbij 150 collega’s de operatie van een heel hotel overnamen. Voor alle betrokkenen was dit een nieuw pad. Met een succesvol resultaat. Onlangs contracteerden we een leiderschapsweekeinde dat in IJsland gaat plaatsvinden voor het MT van een groeiende organisatie. Samen met een trainingsbureau. Ook dit is innovatief. Ja, daar houd ik wel van.

– Hoe ik de crisis heb overleefd:
De crisis. Dat was voor mij het afgelopen anderhalf jaar een zakelijke scheiding, een privé scheiding, 3 overlijdensgevallen in de eerste familielijn, 5 zwangere medewerksters, 2 ontslagen en heel veel pitches. Men zegt dat je er sterker uit komt. Resultaat zo ver? Ik voel me als mens gelukkiger. En zakelijk hebben we onder leiding van een merkenstrateeg een prachtige transformatie ondergaan. Nu zijn we met een professioneel, ambitieus en sterk team van mensen met mooie opdrachten voor opdrachtgevers waar we trots op zijn.

– Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Tja. Met het leven is het net als met reizen. Hoe meer je reist des te meer je, je realiseert wat de wereld te bieden heeft en wat je allemaal nog niet hebt gezien. Zo is het ook met het leven. Naarmate je ouder wordt realiseer je dat er privé, professioneel en persoonlijk nog zo veel meer te ontdekken en te ontwikkelen is.

– Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Rust, natuur, reizen, vriendinnen en familie.

– Mijn droom:
Ik probeer in het nu te leven.

– Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Ik hoop dat ik niemand teleurstel, maar er is niemand die ik specifiek bewonder. Ik heb respect voor iedereen die met een open mind in het leven staat en voor iedereen die in staat is grenzen te verleggen.

– Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Relax, helikopterview en connect!

– Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Geen enkele. Privé mijd ik elk georganiseerde grootse samenkomst van groepen mensen.

– Mijn grootste hobby:
Yoga en hardlopen.

– Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Ik heb net twee boeken van Arthur Japin gelezen. ‘Vaslav’ en ‘De Overgave’. Geraffineerde en schitterende woordkeuze en zinsopbouw. Een genot! Ik kijk alleen op vrijdagavond tv met de kinderen. Dan eten we eerst pizza en dan installeren we ons op de bank voor hét programma van de week ‘The Voice of Holland’. Verder heb ik geen favoriete tijdschrift. Eerlijk gezegd vind ik alles erg op elkaar lijken.

– Favoriete vakantieland en –stad:
Vroeger zeker Azië. Tegenwoordig Afrika en Nederland: Okavango Delta Botswana, Lamu in Kenia, het strand van Zandvoort en IJmuiden. Maar ook India, Goa is een feest.

– Van deze muziek ga ik helemaal los:
Afhankelijk van mensen, omgeving en mood.

– De grootste blunder:
Grootste? Weet ik niet. Maar vorige week hadden we een presentatie voor een 8-koppige directie van een klant voor een groots evenement. The evening before. Om 20.00 uur. Ik krijg bericht van onze account manager dat zij wegens ernstige privé omstandigheden de volgende ochtend om 09.30 geen acte de présence kan geven. Iedereen aangeslagen. Ik dacht the show must go on. Toen ben ik zelf als een idioot me gaan voorbereiden om haar presentatie over te nemen. Tot diep in de nacht. Maar in minder dan 12 uur is het natuurlijk niet realistisch te slapen, te reizen én een smashing performance neer te zetten. Ik had gewoon de afspraak moeten annuleren.

– Hoe ‘social media’ ben ik?
Ik ben een fan! Heel erg! Maar besteed er te weinig tijd aan vind ik. Twitter vind ik geweldig. Ook heel praktisch. Weet je meteen waar je vrienden mee bezig zijn. Ik heb alleen nog volgers nodig!

– Over 5 jaar… :
Wie zal het zeggen, maar als ik ongelimiteerd tijd zou hebben, dan is PI net zo goed maar drie maal zo groot als we nu zijn. Heb ik een webshop met een zelf ontworpen product en ben ik een goede facilitator voor leiderschapsreizen. En heb ik happy kids. Die noem ik als laatste maar zij staan altijd op nummer één!

– Wat niemand van mij weet/verwacht:
Iedereen mag alles van mij weten. Geen idee wie wat niet weet.

– Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Laten we een lobby starten die de overheid en het bedrijfsleven stimuleert te investeren in lange termijn relaties met medewerkers en klanten! En dat men daar trots op is. Die investering mag best leuk zijn. Waarom niet? Nu wordt het mijns inziens te snel, te veel gezien als een overdreven, niet noodzakelijke kostenpost, goed voor de belasting. Echt niet oké.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!